رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایران در مراسم رونمایی از دو رادیوداروی تولید و بهره‌وری شده در بیمارستان رضوی اعلام کرد: به همت آستان قدس رضوی به جمع پنج کشور تولیدکننده رادیودارو برپایه گالیوم پیوستیم.

 ایران به جمع پنج کشور تولیدکننده رادیودارو برپایه گالیوم پیوست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان‌نیوز، دکتر خلفی، ورود به عرصه بهره‌برداری کلینیکی از این رادیوداروها در کشور را باعث افتخار و مباهات سازمان دانست و عنوان کرد: با ظرفیتی که در ژنراتور گالیوم این مرکز موجود است، به‌راحتی می‌توانیم روزی دو بار به فاصله زمانی 7 ساعت از این ژنراتور استفاده کنیم و امیدواریم از هم‌اکنون شاهد پیشرفت‌های اساسی دیگری در این عرصه در مرکز درمانی فوق تخصصی رضوی باشیم.
معاون سازمان انرژی اتمی کشور افزود: باعث افتخار است که زمینه سازی این فعالیت‌های نوین هسته‌ای در داخل کشور و در سازمان انرژی اتمی و نیز در شرکت پارس ایزوتوپ صورت گرفته تا متخصصان بتوانند رادیوداروهای مورد نیاز در کشور را به تولید برسانند.
دکتر خلفی اظهار کرد: حمل و نقل این ژنراتورهای سبک به وزن 7/17 کیلوگرم با قطر 11 و ارتفاع 22 سانتی‌متری بسیار آسان است و از آن‌جا که همه مراکز درمانی ما در کشور مجهز به دستگاه سیکلوترون نیستند، قابلیت حمل این ژنراتور و جابه‌جایی آن مهم‌ترین خاصیت آن است تا در دسترس جامعه پزشکی ما باشد.
به گفته این مقام مسئول، رادیودارویی که با نام علمی 68GA-Dota TATE توسط رادیوم ساخته می‌شود، انواع مختلفی دارد و به صورت ترکیبی استفاده می شود و می‌تواند در مسائل تشخیصی یاری‌رسان باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه دانش ساخت این ژنراتور در کشورمان بومی‌سازی شده و برای نخستین بار سال گذشته در نمایشگاه هامبورگ آلمان رونمایی شد و امروز شاهد همکاری مشترکی میان تولید کننده و مصرف کنندگان این تولید داخلی هستیم .
وی با بیان اینکه از سال گذشته و با تولید این رادیوداروها به جمع 5 کشور اول دنیا پیوستیم که این رادیودارو را تولید می‌کنند، گفت: شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، هلند، آمریکا و روسیه از تولیدکنندگان این ژنراتور بودند و به لطف خداوند ایران به عنوان یکی از کشورهای مطرح در این زمینه شناخته شده و تاکنون 13 ژنراتورها تولید شده که 8 ژنراتور در داخل مورد بهره‌برداری قرار گرفته و با افتخار اعلام می‌کنیم که 5 ژنراتور دیگر را به خارج از کشور صادر کردیم که این امر نشان از کیفیت بالای این ژنراتورها دارد.
دکتر خلفی اظهار کرد: رادیوداروی 68GA-PSMA که همکاران متخصصمان در بیمارستان رضوی مفتخر به تولید آن شده‌اند، رادیودارویی است که از سال 2015 در کشور آمریکای شمالی و اروپا مورد مطالعه قرار گرفته و بنابراین به‌تازگی برای تشخیص بیماری‌های پروستات مورد استفاده قرار گرفته و این امر نشانگر آن است که جامعه علمی ما واقعا کلام «ما می‌توانیم» را به فعل درآورده و در مرزهای دانش حرکت می‌کنند.
دکتر خلفی گفت: باید اذعان کرد که اصل مشکلات دشمنان با ایران، اصل خودباوری است و بسیار خوشحالیم که این فعالیت در این خطه از ایران در حال انجام است و این خودباوری را بیش از پیش به رخ دشمنان این مرز و بوم کشانید.
وی هم‌چنین اظهار کرد: در سازمان انرژی اتمی ایران خوشبختانه در تولید رادیوداروهای تشخیصی و تعدادی از رادیوداروهای درمانی با راهنمایی و مشارکت متخصصان در انجمن پزشکی هسته‌ای ایران، توفیق داشته‌ایم که تولیدات روز دنیا را بومی‌سازی کنیم و باید اعلام کنیم که انواع کیت‌هایی که در ایران تولید می‌شود، شگفتی‌های دانشمندان و متخصصان خارجی را برانگیخته است.
معاون سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه محصولات سازمان انرژی اتمی کشور در سال گذشته به کشورهایی مانند اتریش، هند، پاکستان، آلمان، نیوزیلند، مصر و عراق صادر شده، اعلام کرد: اکنون علاوه‌بر اینکه تولیدکننده و تأمین‌کننده رادیوداروهای اساسی کشور هستیم، صادرکننده‌ این تولیدات نیز هستیم که در دنیا با کیفی‌سازی و استانداردسازی تولیدات‌مان به دنبال ورود جدی‌تر به بازار بین‌المللی هستیم.
وی گفت: در سال 90، ما تنها تولیدکننده چند نوع محدود از رادیوداروهای تشخیصی بودیم و در اوج تحریم‌ها، از دانش فراوان متخصصان‌مان برای تولید این محصولات در داخل کشور استفاده کردیم و به لطف خداوند بر این بحران اجتماعی فائق آمده و در جمع صادرکنندگان این رادیوداروها قرار گرفتیم.
دکتر خلفی در پایان سخنان خود خبر داد: تولید و توزیع رادیوداروها و کیت‌های رادیوایزوتوپیک و هم‌چنین تولید و توزیع رادیوایزوتوپ‌های پزشکی از برنامه‌هایی است که سازمان انرژی اتمی کشور در حوزه بهداشت و درمان دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.