۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
کد خبر: 416528

این داروساز گفت: متأسفانه آنچه همه داروخانه ها را درگیر خود کرده است و به یک مشکل اساسی در چرخه تأمین و فروش دارو در داروخانه ها مبدل شده است؛ مطالبات بیمه ای است.

مطالبات بیمه ای مشکل اساسی داروسازها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از راه دانا؛ الهه مقیمی در دوران دبیرستان با توجه به اینکه خواهرش فارغ التحصیل رشته پزشکی دانشگاه تهران بوده است و از تجربیات خود و دوستان داروسازش تعریف می کرده، به رشته داروسازی علاقمند شده است و از همان سال سوم دبیرستان تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته می گیرد.

این داروساز اظهار داشت: در طول سال تحصیلی همیشه شاگرد درس خوان و کوشا بودم و رتبه من 573 بود و در اولین انتخابم یعنی داروسازی دانشگاه شهید بهشتی پذیرش شدم.

مقیمی با اشاره به اینکه داروخانه بنده در دیماه سال 1392تاسیس شد، گفت: یک داروساز برای تأسیس داروخانه باید حداقل امتیاز مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی مربوطه را داشته باشد و در صورت صلاحدید معاونت دارو غذای و دانشگاه جهت تأسیس داروخانه جدید امتیازها بررسی می شوند و افراد اولویت بندی شده بر اساس اولویت جواز تاسیس داده می شود.

وی افزود: برای تاسیس داروخانه مشکلات زیادی در پیش رو داشتم انتخاب مکان مناسب، هزینه مورد نیاز جهت دکوراسیون و تأمین داروی اولیه ،بستن قرارداد با انواع بیمه ها که همه  این کارها باید در اکثر طول یکماه پایان می گرفت و تامین نیروی کارمناسب هم از مسائلی بود که به شکر خدا همه این مشکلات را به خوبی پشت سرگذاشتم.

شنیدن بهبود بیماری بیماران شرین ترین لحظات در طول کار هستند

این داروساز به شیرین ترین و تلخترین خاطرات و لحظات کاری اش اشاره کرد و گفت: شیرترین لحظات لحظاتی هستند که بیماران جهت مشاوره صحیح یا پاسخ درمانی مناسب بعد از مشاوره در روزهای بعد به داروخانه مراجعه کرده و تشکر می کنند؛ اینکه بیماری بهبود می یابد و متوجه مشاوره صحیح یک داروساز شده و تشکر می کند، واقعا شیرین ترین لحظات در طول کارهستند و برعکس گاهی اوقات برخی بیماران متوجه عوارض مصرف خودسرانه داروها نیستند و به دلیل فقرفرهنگی و گاهی فقراقتصادی اصرار برتهیه یک دارو از داروخانه دارند و در آخر با برخورد ناشایست داروخانه را ترک می کنند و یا مواردی که بیماری نیاز به دارویی دارد ولی در تهیه هزینه آن مشکل دارد تلخ ترین لحظات کاری من هستند.

فرهنگ مصرف دارو در سمنان رتبه بالایی دارد

مقیمی اظهار داشت: صنعت داروسازی ایران با در اختیار داشتن بزرگترین سبد داروهای بیوسیمیلار در دنیا و همچنین تولید داروهای شیمی درمانی پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته و بسیاری از داروهایی که بیماران خاص مصرف می کنند؛با همت و تلاش داروسازان غیرتمند ایرانی است که مایه مباهات جامعه داروسازی هستند و این داروها با هزینه ی بسیار کمتر از نمونه های مشابه خارجی در اختیار بیماران قرار می گیرند و بسیاری از انها کارآمد و مؤثر هستند.

وی درخصوص پر فروش ترین دارو، گفت: اروهای مسکن بیشترین فروش را در داروخانه ها دارند.

این داروساز اذعان داشت: با توجه به صحبتهایی که بین همکاران خودم در شهرهای مختلف صورت می گیرد، متوجه شده ام که فرهنگ مصرف دارو در شهرستان سمنان در رتبه بالایی قرار دارد؛ ولی با این حال بازهم مصرف خودسرانه دارو و یا قطع خودسرانه آن مشاهده می شود که به نظر من آموزش و بهبود این وضعیت برعهده رسانه ها است.

مطالبات بیمه ای مشکل اساسی داروسازها

مقیمی با بیان اینکه متاسفانه مشکلات داروسازها به قدری زیاد و پیچیده شده که قابل بیان نیست ولی به نظر من بزرگترین مشکلی که همه داروخانه ها درگیر آن هستند بحث مطالبات بیمه ای است، گفت: هنگام عقد قرارداد با بیمه های تامین اجتماعی بیمه سلامت و تامین اجتماعی نیروهای مسلح در قراردادقید شده که بخشی از مبلغ نسخه ارسال شده در هرماه باید در همان روز و مابقی حداکثر تا دوماه دیگر به حساب داروخانه ها واریز شود؛ ولی متاسفانه تا شش ماه در واریز کردن مطالبات تاخیر دارند که باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در چرخه تأمین و فروش دارو در داروخانه ها شده است و  آمار بالای چکهای برگشتی همکاران که ناشی از این عدم پرداختها می باشد شاهدی بر این ادعاست.

وی بیان کرد: بیشتر نسخه پیچ ها شاغل در داروخانه ها به صورت تجربی آموزش دیده اند و بعد از چندسال کار می توانند به طور حرفه ای در این زمینه شاغل باشند؛ با این حال جهاددانشگاهی نیروهایی تحت عنوان نسخه پیچ را آموزش می دهد تا با ارائه مدرک در داروخانه ها شروع به کار کنند.

این داروساز گفت: طولانی شدن دوره بیماری و افزایش شدت آن از ساده ترین مشکلاتی هستند که مصرف خودسرانه داروها ایجاد می کنند و مصرف نابه جای آنتی بیوتیکها مقاومت دارویی بالایی به وجود می آورند.

وی افزود: مصرف داروها می توانند آسیبهای جبران ناپذیری به کبد و کلیه بیماران ایجاد کنند و عوارض گوارشی ناشی از مصرف طولانی مدت بعضی از مسکنها به وفور مشاهده می شود.

داروهایی که در فضای مجازی و ماهواره تبلیغ می شوند قابل اعتماد نیستند

مقیمی بیان داشت: داروهایی که در فضای مجازی و ماهواره تبلیغ می شود عموما مورد تایید وزارت بهداشت و درمان نبوده و قابل اعتماد نیستند؛ گاهی ترکیبات قید شده بر روی برچسب این داروها با ماهیت دارو مطابق نیست و متأسفانه برخی بیماران با مصرف این داروها دچار عوارض گوارشی ،کلیه،کبد و قلبی می شوند.

وی در پایان گفت: روز داروساز را به همه همکارانم که دلسوزانه در خدمت مردم عزیز ایران هستند تبریک می گویم و امیدوارم مشکلات ما که در دسترس ترین صنف پزشکی برای مردم هستیم به همت و تلاش مسئولین بررسی و حل شود تا انگیزه بیشتری داشته باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.