وزیر خارجه ایران در سفر به شیلی ضمن دیدار و رایزنی با مقامات این کشور گفت: آمادگی داریم از اوفک برای بانک‌های شیلی که تمایل به همکاری با ایران دارند نامه آرام بخش تهیه کنیم که بدون نگرانی بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند.

 از مشورت‌های سیاسی تا نامه آرامش‌بخش برای اطمینان‌خاطر بانک‌ها + عکس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه در ادامه اولین سفر دوره‌ایش به منطقه آمریکای لاتین و در چهارمین ایستگاه این سفر و پس از سفر به کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور وارد سانتیاگو پایتخت شیلی شد.

 

ورود ظریف به شیلی
 
وی در اولین دیدار خود با «هرالدو مونیوس» همتای شیلیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
دو طرف در این دیدار راه‌های گسترش مناسبات تهران - سانتیاگو را بررسی کردند.
 

دیدار وزرای خارجه ایران و شیلی
 
پس از این دیدار وزرای خارجه ایران و شیلی در نشست اقتصادی مشترک دو کشور به سخنرانی پرداختند.
«هرالدو مونیوس» وزیر امور خارجه شیلی در این نشست اظهار داشت: امیدواریم امروز فصل جدیدی از روابط اقتصادی را با ایران شروع کنیم.
وی افزود: شیلی در زمینه سرمایه‌گذاری جایگاه خوبی دارد و در زمینه جلب سرمایه‌گذاری کارهای خوبی کردیم و امیدواریم در چارچوب برنامه‌های اقتصادی با ایران همکاری کنیم.
وزیر خارجه شیلی با اشاره به  شرایط پسابرجام گفت: اقتصادهای دو کشور می‌تواند مکمل هم باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما از ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کنیم.
به گزارش فارس، ظریف نیز در این نشست ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی دولت و ملت شیلی اظهار داشت: امروز روز شروع برای روابط رو به گسترش دو کشور است.
وی افزود: این اولین دیدار وزیر خارجه ایران از شیلی در ٣٧ سال گذشته است و اگر سوابقی که مطالعه کردم اشتباه نباشد اولین دیدار یک وزیر خارجه ایران از شیلی از ابتدای برقراری روابط بین دو کشور است. 
 

ظریف در نشست مشترک اقتصادی ایران و شیلی
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: ما این را به عنوان عزم و اراده دو دولت برای گسترش روابط همراه با بازگشایی سفارت شیلی در تهران آغاز خوبی برای روابط همه‌جانبه با شیلی می‌دانیم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همکارانی از بخش بانکی ایران به همراه داریم. نماینده بانک مرکزی ایران آماده برقراری ارتباطات بانکی است تا بتوانیم در فضای پسابرجام ارتباطات خوبی را برای تسهیل همکاری بخش خصوصی فراهم کنیم.
ظریف تأکید کرد: براساس توافق هسته‌ای محدویت‌های بین‌المللی برای همکاری بانکی با ایران رفع شده و دوستان شیلی می‌توانند بدون نگرانی از واکنش منفی آمریکا یا سایر کشورهای غربی با ایران وارد ارتباطات بانکی شوند.
وی خاطرنشان کرد: اگر فضاسازی‌های رسانه‌ای که توسط گروه‌های مخالف توافق هسته‌ای در آمریکا دوستان را نگران کرده ما این آمادگی را داریم که از بخش کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای بانک‌هایی که تمایل به همکاری با ایران دارند نامه آرامش‌بخش letter of comfort تهیه کنیم که بدون نگرانی بتوانند با ایران ارتباط داشته باشندضمن اینکه امکان ایجاد کارگزاری بین بانک مرکزی ایران و بانک‌های شیلیایی با حضور مسئول مربوطه در بانک مرکزی ما فراهم است.
به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه برنامه‌های خود با حضور در محل ساختمان کنگره سابق شیلی با رئیس مجلس نمایندگان این کشور دیدار و درباره گسترش مناسبات به ویژه مناسبات پارلمانی گفت‌وگو کرد.
 

دیدار ظریف با رئیس مجلس شیلی
 
ظریف در این دیدار ضمن ابلاغ سلام و دعوت رئیس مجلس جمهوری اسلامی به رئیس مجلس شیلی گفت: گسترش روابط با شیلی به ویژه روابط پارلمانی برای ما حائز اهمیت است.
وی افزود: آماده تبادل هیأت‌های پارلمانی به ویژه گروه‌های دوستی پارلمانی هستیم.
رئیس مجلس شیلی نیز با تاکید بر اینکه مطمئن باشید سفر شما فصل جدیدی از روابط دو کشور را رقم‌خواهد زد، عنوان کرد: شیلی کشوری جدی با کثرت سیاسی است، اما سیاست خارجی آن توسط همه ارکان حکومت حمایت می‌شود. 
وی با بیان اینکه شیلی یک شریک قابل اعتماد برای ایران خواهد بود، تصریح کرد: با اشتیاق آماده گسترش روابط هستیم و پارلمان شیلی از روند رو به رشد روابط با ایران استقبال می‌کند.
جمعی از نمایندگان مجلس سنا شیلی هم با حضور در محل ملاقات وزیر امور خارجه در پارلمان این کشور با وزیر خارجه کشورمان به صورت جداگانه دیدار کردند.
 

دیدار ظریف با رئیس و برخی نمایندگان مجلس شیلی
 
در این دیدار درباره روابط دوجانبه، مسایل منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین تبادل نظر شد. این سناتورها خواستار سفر به ایران برای تقویت همکاری‌های دوجانبه شدند.
به گزارش فارس، ظریف در ادامه سفر خود برای دومین بار با «هرالدو مونیوس» همتای شیلیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه شیلی در این دیدار کتاب فعالیت‌های صلح‌آمیز شیلی در 100 سال گذشته را به وزیر خارجه کشورمان هدیه داد.
 

هدیه وزیر خارجه شیلی به ظریف
 
 محمدجواد ظریف و هرالدو مونیوس همتای شیلیایی پس از آن برای سومین بار با وزیر خارجه شیلی بر سر میز مذاکره نشست و پس از آن وزرای خارجه دو کشور یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت‌های سیاسی بین ایران و شیلی را امضا کردند.
 

امضای یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت‌های سیاسی بین ایران و شیلی
 
«هرالدو مونیوس» وزیر خارجه شیلی پس از امضای یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت‌های سیاسی بین ایران و شیلی با تبریک به ظریف برای توافق هسته‌ای وین اظهار داشت: پس از برجام و لغو تحریم‌ها فصل جدیدی از روابط ایران با جهان آغاز شده است.
مونیوس ادامه داد: با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها فصل نوینی از توسعه روابط تجاری را خواهیم داشت و پس از یک سالی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد روابط تجاری ایران و شیلی ٢٠٠ درصد افزایش یافته است. امیدواریم ثمره گفت‌وگوها به زودی بروز پیدا کند. 
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه شیلی با بیان اینکه مذاکرات خوبی با ظریف و هیات ایرانی داشتیم، عنوان کرد: به رغم اختلاف نظرهایی که ممکن است بین دو کشور باشد، نقاط مشترک زیادی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد و به دنبال گسترش روابط در همه زمینه‌ها هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز پس از امضای یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت‌های سیاسی بین ایران و شیلی گفت: امروز بسیار خوشحالیم روابط گسترده سیاسی و اقتصادی و تجاری و بین‌المللی با مردم و دولت شیلی در دوران دموکراسی برقرار می‌کنیم.
ظریف ادامه داد: معتقدیم روابط خوب ایران و شیلی امکان استفاده از شرایط ویژه دو کشور برای گسترش ثبات و پیشرفت و توسعه اقتصادی مردم دو کشور و دو منطقه را فراهم می‌کند.
وی افزود: امروز یک هیات بزرگ اقتصادی ایرانی با شرکای شیلیایی بحث‌های مختلفی را برای همکاری های آینده اقتصادی بین دو کشور را مطرح کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: همانطور که می‌توانیم در زمینه‌های همکاری گفت‌وگو و همکاری کنیم، می‌توانیم در زمینه‌هایی که اختلاف دیدگاه داریم، گفت‌وگو کرده و تلاش کنیم دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم، به ویژه در حوزه سوءاستفاده از مفهوم بسیار مقدس حقوق بشر برای پیشبرد اهداف سیاسی علیه دولت‌های مستقل و انقلابی.   
ظریف خاطرنشان کرد: ما دولتی هستیم که برای دموکراسی ارزش قائلیم و به خاطر دموکراسی حتی حاضریم روابطمان را با کشورهایی که دموکراسی را زیر پا می‌گذارند قطع کنیم، کما اینکه رفتارمان با دیکتاتوری در شیلی چنین بود و بازگشت به روابط با شیلی بعد از دموکراسی می‌توانیم از نقش دو کشور برای صلح و ثبات در مناطق خودمان حمایت کنیم. 
به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شیلی با خانم میشله باچلت رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهور ایران اظهار داشت: همزمان با گسترش روابط سیاسی علاقه‌مند گسترش روابط اقتصادی با شیلی هستیم که هیات بزرگ اقتصادی همراه من به همین منظور به شیلی سفر کرده‌اند. 
خانم باچلت رئیس جمهور شیلی هم با قدردانی از سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شیلی، عنوان کرد: علاقه‌مند گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی افزود: شما و ما تجربیات و امکانات زیادی در حوزه های مختلف داریم که می توانیم با یکدیگر تبادل کنیم. 
مسائل منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود. 
 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  پس از دیداری یک روزه از شیلی و دیدار با مقامات این کشور سانتیاگو را به مقصد سانتاکروز در بولیوی ترک کرد و پنجشنبه شب وارد این کشور شد.
 

استقبال از ظریف در بولیوی
 
وی قرار است در دیدار با مقامات بولیوی ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بعد از اجرای برجام بررسی کند. 
ظریف را در این سفر یک هیات اقتصادی ٦٠ نفره از مسئولان و مدیران عالی بخش خصوصی و بیش از ٢٠ نفر از مدیران بخش‌های اقتصادی دولتی ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند و در کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور و شیلی همایش‌های تجاری و اقتصادی با حضور بخش‌های خصوصی ایران و این کشورها برگزار شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از بولیوی و در آخرین مقصد این سفر به کاراکاس پایتخت ونزوئلا سفر می‌کند.
ظریف در اولین سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین پیش از این نیز در دیدار با مقامات کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور به بررسی زمینه‌های مشترک همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با این کشورها پرداخته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.