۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸
کد خبر: 416644

حسن هانی زاده

یمن و راهکارهای جدید سیاسی

سفر اخیر جان کری، وزیرخارجه آمریکا به عربستان و تغییر رویکرد رژیم سعودی نسبت به بحران یمن، از بروز اختلاف سیاسی میان واشنگتن و ریاض درباره یمن حکایت دارد.وزیرخارجه آمریکا در جده با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه، عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان، شیخ عبدالله بن زاید وزیرخارجه امارات و اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدارها جان کری بر ضرورت تشکیل یک دولت انتقالی با شرکت همه طیف‌های سیاسی یمن از جمله انصارالله و ادامه روند مذاکرات سیاسی تأکید کرد. عربستان در مذاکرات 100 روزه انصارالله و نمایندگان عبدربه منصور‌هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن که در کویت جریان داشت، تلاش کرد تا از شکل‌گیری یک دولت وحدت ملی با شرکت انصارالله جلوگیری کند.
این امر با مخالفت انصارالله مواجه شد؛ زیرا تأکید آنان بر این است که تشکیل یک دولت انتقالی بدون حضور همه طیف‌های سیاسی یمن راه‌حل مناسبی نیست و کمکی به حل بحران یمن نخواهد کرد.
شکست روند گفت‌وگوهای سیاسی موجب شد که پارلمان یمن پس از دو سال تشکیل جلسه و یک شورای سیاسی عالی برای اداره امور کشور تشکیل دهد.
این شورا که براساس ماده 5 قانون اساسی یمن تشکیل شده وظیفه دارد تا انتخابات ریاست جمهوری و یک دولت انتقالی برای اداره امور یمن تشکیل دهد.
شکل‌گیری شورای عالی سیاسی که در خلأ ناشی از استعفای عبدربه منصور‌هادی تشکیل شده، با استقبال گسترده مردم یمن مواجه شده؛ زیرا این امر یک شکست سیاسی بزرگ برای عربستان و طیف وابسته به عبدربه منصور‌هادی تلقی می‌شود.
از سوی دیگر، فشار افکار عمومی و تلاش نهادهای بین‌المللی برای قراردادن رژیم عربستان در فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان، بشدت آمریکا را نگران کرده است. از این رو، وزیرخارجه آمریکا به‌سرعت به عربستان سفر کرد تا این کشور را به پذیرش یک راه‌حل سیاسی مناسب در یمن مجبور سازد.تنها اختلاف موجود میان عربستان، آمریکا و انصارالله این است که ریاض اصرار دارد قبل از تشکیل یک دولت وحدت ملی، انصارالله باید سلاح‌های خود را تحویل دهد که این امر با مخالفت حوثی‌های یمن مواجه شده است. حوثی‌های یمن که همراه با زیدی‌های این کشور حدود 60 درصد از جمعیت 28میلیونی یمن را تشکیل می‌دهند، مخالف دخالت عربستان در امور داخلی کشور خود هستند.
از سوی دیگر، آمریکا که در طول 18 ماه گذشته در بمباران مردم یمن با رژیم آل‌سعود همکاری نظامی داشته، بتازگی با توجه به شکست ارتش عربستان در یمن، بخشی از افسران نظامی خود را از عربستان خارج ساخت.عربستان‌سعودی قبل از حمله گسترده نظامی خود به یمن در فروردین‌ماه سال گذشته به آمریکا وعده داده بود که در کمتر از یک‌ماه انصارالله را از عرصه‌های سیاسی یمن خارج خواهد ساخت، اما طولانی ‌شدن پروسه بمباران یمن و فشار افکار عمومی، اختلاف میان واشنگتن و ریاض را در مورد سرانجام بحران یمن تشدید کرد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد، سفر اخیر جان کری به عربستان بی‌ارتباط با شکل‌گیری شورای عالی سیاسی یمن نیست و این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای پذیرش انصار‌الله به‌ عنوان بخشی از ساختار سیاسی یمن تلقی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.