۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 416802

دبیر شورای عالی امنیت ملی در موضوع بحران کشمیر بر ضرورت خویشتنداری دولت هند در برابر حوادث جاری تاکید کرد.

توصیه شمخانی به هند درباره کشمیر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دومین روز از سفر رسمی خود به هندوستان، پیش از ظهر شنبه با «اجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

شمخانی با اشاره به ضرورت تحکیم ساز و کارهای موجود به منظور تسریع در تبادل دیدگاه‌ها، اتخاذ مواضع مشترک و همکاری نزدیک در حوزه‌های مورد علاقه دو کشور اظهارداشت: عدم خرسندی برخی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی از روابط نزدیک و سازنده ایران و هند لزوم افزایش هوشیاری و مقابله با عوامل بازدارنده در روابط متقابل را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: گفت‌وگوهای بسیار مثبت و سازنده‌ای که روز جمعه با نخست‌وزیر محترم هند داشتیم افق‌های بسیار روشنی را از اراده دو کشور برای دستیابی به سطح جدیدی از روابط دو جانبه نوید می‌دهد.

وی با تبیین تاثیرات مخاطره‌آمیز افراط‌گرایی و تروریسم تکفیری برای امنیت منطقه و تهدیداتی که از این منظر متوجه شبه قاره هند و آسیای مرکزی است، افزود: مقابله هم زمان با گروه‌های تروریستی و کشورهایی که با حمایت فکری، تسلیحاتی و مالی از آنها، تروریسم را به ابزار تحمیل اراده سیاسی خود مبدل کرده‌اند را وظیفه مشترک جامعه بین‌المللی برای حفاظت از صلح و ثبات است.

شمخانی با اعلام آمادگی در زمینه احیای محور همکاری‌های مشترک تهران، دهلی و مسکو در موضوعات امنیتی منطقه به ویژه جلوگیری از نفوذ تروریسم و کمک به ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان اظهار کرد: باید با تلاش مشترک برای حل و فصل برخی مشکلات سیاسی و تاریخی میان کشورهای مهم منطقه، زمینه لازم برای ایفای نقش مسئولانه همه ظرفیت‌های منطقه‌ای برای شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم شود.

وی احیای کمیسیون مشترک همکاری‌های دفاعی در قالب جدید و گسترده را فرصتی برای ارتقای مناسبات نزدیک تر میان بخش‌های نظامی و دفاعی دو کشور عنوان کرد و افزود: دستیابی به تحلیل‌ها و روش‌های راهبردی مشترک با توجه به سوابق موفق همکاری‌های دفاعی میان دو کشور اقدامی در مسیر توسعه توان منطقه‌ای برای ایجاد امنیت و ثبات است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور در حوزه سایبری و ضرورت شکل‌گیری فضای تبادل اطلاعات و دانش سایبری میان ایران و هند برای مقابله با تهدیدات مشترک گفت: توازن در حکمرانی بر فضای وب و ایجاد بستر عادلانه و اخلاقی برای بهره‌گیری متوازن همه ملت‌ها و دولت‌ها از آن می‌تواند به عنوان محور همکاری مشترک در بخش سایبری مورد توجه قرار گیرد.

شمخانی هند را قدرت نوظهور اقتصادی عنوان کرد و با تبیین ظرفیت‌های گسترده قابل تبادل میان دو کشور یادآور شد: اقتصاد ایران و هند می‌تواند مکمل یکدیگر و ایجاد کننده فرصت‌های جدید توسعه اقتصادی در منطقه با ایفای نقش فعال‌تر از سوی سایر کشورهای علاقه‌مند به همکاری مشترک باشد.

وی سیاست اصولی جمهوری اسلامی را تنوع بخشی به زمینه‌های همکاری اقتصادی مشترک با کشورهای منطقه و شکل‌دهی مشارکت‌های راهبردی در این حوزه عنوان کرد و گفت: فعال‌سازی ظرفیت‌های گسترده بندر چابهار نمادی از همکاری‌های اقتصادی سازنده میان همه کشورهای علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در منطقه بوده و می‌تواند به عنوان محوری اثرگذار برای همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان کشورهای منطقه مورد توجه قرار گیرد.

شمخانی در موضوع بحران کشمیر بر ضرورت خویشتنداری دولت هند در برابر حوادث جاری تاکید کرد و گفت: تداوم خدمات رسانی دولت هند به مردم این منطقه و از میان بردن احساس تبعیض و محرومیت در مردم این منطقه در مقایسه با سایر شهروندان هند می‌تواند در ایجاد آرامش پایدار در کشمیر تعیین‌کننده باشد.

بنا بر این گزارش، اجیت دوال مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار بر اهمیت سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در زمینه پیگیری توافقات سفر نخست‌وزیر هند به ایران تاکید کرد و افزود: با توجه به مشترکات فرهنگی و همچنین ظرفیت‌هایی که در حوزه همکاری‌های سایبری میان دو کشور وجود دارد آماده پایه‌گذاری روابط راهبردی در این دو بخش هستیم.

وی گفت: همکاری‌های مشترک در بخش انرژی با توجه به سوابق مناسبات فی مابین بسیار حایز اهمیت بوده و می‌تواند تامین‌کننده منافع پایدار دو کشور باشد.

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند با اشاره به تحولات ژئواستراتژیک در منطقه غرب و شرق آسیا، لزوم توسعه گفت‌وگوهای مستمر میان کشورهای مهم این منطقه را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: دولت هند از تقویت گفت‌وگوهای راهبردی میان ایران، هند، چین و روسیه در موضوعات امنیتی، سیاسی و اقتصادی استقبال می‌کند.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت احیای کمیته همکاری‌های مشترک دفاعی، شرایط موجود را برای آغاز گفت‌وگوهای جدید در این بخش مساعد عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.