۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 416840

نگه‌داری از برخی گیاهان باعث پاکسازی هوای منزل می‌شود.

 خودتان هوای خانه تان را تصفیه کنید

به گزارش قدس آنلاین، بعضی اوقات شما به محض ورود به فضای یک خانه انرژی خوبی از آن می‌گیرید، شاد و سرخوش می‌شوید و محیط برای‌تان دلپذیر است. شاید از خودتان بپرسید چرا در این خانه حال افراد این همه خوب است؟ این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما بدون شک چیزهای زیادی است که گاه از چشم انسان دور می‌ماند. چیزهایی مانند چند گل و گیاه کوچک اما به شدت موثر که بدون اینکه متوجه باشید باعث شادابی و سرزندگی محیط می‌شوند و روحیه خسته و بی‌حوصله آدم‌ها را کاهش می‌دهند و در عوض آرامش و لذت را در انسان ایجاد می‌کنند.

اما گیاهان امروزه وظایف دیگری هم برعهده دارند؛ اگر قبول کنیم که بخشی از خستگی و بی‌حالی و مشکلات جسمی ما ناشی از آلودگی هواست بیش از پیش به لزوم وجود این گیاهان کوچک اما زندگی بخش پی می‌بریم. از هاجر هوشیارمحبوب، کارشناس منابع طبیعی در مورد نگه‌داری از گیاهانی که به کاهش آلودگی هوا در منزل کمک می‌کنند، مشاوره گرفتیم. او در پاسخ به ما گفت: البته که تمامی گیاهان و درختان سبز در کاهش آلودگی‌های مختلف موثر هستند زیرا آن‌ها دی‌اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می‌کنند که باعث تصفیه هوا و تنفس راحت‌تر می‌شود. علاوه بر این گیاهان باعث ایجاد رطوبت در فضا می‌شوند و در نتیجه هوا را مطلوب‌تر می‌سازند.

این کارشناس محیط زیست درباره اهمیت نگه‌داری از گیاهان در محیط خانه و آپارتمان گفت: اما به هر حال وجود گیاهان و درختان در سطح شهر برای تصفیه آلاینده‌ها کافی نیست و باید منازل نیز از این فیلترهای هوا بهره ببرند چون هوای هر خانه‌ای نیز در معرض آلاینده‌های مختلف است. به عنوان مثال سوختن گاز که در این فصل به خاطر استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه بیشتر از هر فصلی از سال است و باعث ایجاد منوکسید کربن در فضا می‌شود و رطوبت فضا را نیز تا حد زیادی از بین می‌برد. همچنین استفاده از انواع اسپری‌های خوشبوکننده هوا، پاک‌کننده‌های شیمیایی یا مصرف سیگار در فضای خانه و... نیز در تشدید آلودگی هوای منزل موثر هستند.

باغچه‌های کوچک را دریابید!
هوشیارمحبوب درباره گزینه‌هایی که در اختیار افراد است، گفت: در بیرون از منزل اگر باغچه‌ای هر چند کوچک داشته باشید می‌توانید از گیاهان مختلف استفاده کنید. از گل‌های رنگارنگ تا گیاهان سبز؛ اما کسانی که تجربه نگه‌داری از گیاهان را ندارند به چند دلیل می‌توانند از گیاه پیچک استفاده کنند: 1. این گیاه نیازی به مراقبت‌های ویژه ندارد و نگه‌داری از آن بسیار ساده است. 2. به راحتی بخش وسیعی از دیوار را می‌پوشاند و علاوه بر زیبایی به تصفیه هوا نیز کمک می‌کند 3. در کنار بقیه گیاهان می‌توان از آن استفاده کرد چون بیشتر فضای دیوار را اشغال می‌کند و فضای کمی از باغچه را می‌گیرد 4. در همه فصول سال سبز است و در زمستان که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد بسیار کارساز است.

آبشاری از برگ سبز
این کارشناس منابع طبیعی توصیه‌هایی را نیز برای فضای داخلی منزل ارائه داد: برای پاکسازی هوای داخل آپارتمان به طور میانگین لازم است که به ازای هر 8متر یک گیاه متوسط در خانه وجود داشته باشد. . گیاهان می‌توانند انواع سموم از جمله منوکسیدکربن، آمونیاک، بنزن، فرمالدیید، زایلن و تری کلرواتیلن را از بین ببرند. همچنین نگه‌داری گیاه در آپارتمان باعث افزایش رطوبت می‌شود که روی سلامت پوست و مجرای تنفسی موثر است. علاوه بر این وجود گیاهان سبز در فضای خانه مشکلاتی مانند خستگی، سرفه، گلودرد و مشکلات مرتبط با سرماخوردگی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند. 

هاجر هوشیارمحبوب به چند مورد از گیاهانی که نگه‌داری آنها در فضای منزل آسان است اشاره کرد و گفت: نخل ققنوس، گل برگ قاشقی، فیکوس، پوتوس و پاپیتال از جمله گیاهان آپارتمانی هستند که نگه‌داری از آنها بسیار ساده است و در پاکسازی هوای خانه نیز می‌توانند موثر واقع شوند. البته هر کس می‌تواند با توجه به سلیقه و شرایط نگه‌داری از این گیاهان تهیه و در خانه از آنها استفاده کند. مخصوصا گیاه برگ قاشقی که گل‌های سفید و زیبایی نیز دارد و می‌تواند نشاطی دوچندان را به فضای خانه شما هدیه کند. نگه‌داری از آن نیز بسیار آسان است و با نور کم نیز سازش دارد. تنها باید دقت کنید که موقع آبیاری این گیاه سعی کنید آب را در ظرفی ریخته و اجازه دهید کلر آن از بین برود و بعد از یک ربع آن آب را داخل گلدان بریزید تا از سوختگی نوک برگ‌ها جلوگیری کند. 
دو گیاه پوتوس و پاپیتال نیز حالت رونده دارند و اگر شما فضایی مانند یک کمد بلند داشته باشید می‌توانید با برگ‌های آنها حالت آبشاری ایجاد کنید و علاوه بر پاکسازی فضا به زیبایی محیط نیز بیفزایید.

گل باشید اما عمرتان گل نباشد!
هاجر هوشیارمحبوب، کارشناس منابع طبیعی در پایان اضافه کرد: البته بسیار خوب است که شما از گل‌های طبیعی نیز در خانه نگه‌داری کنید، مخصوصا که بعضی از گل‌ها نیز در کاهش آلودگی‌های فضای خانه نیز کمک می‌کنند. اما چون نگه‌داری از بعضی از این گل‌ها دشوار است ناامید نشوید، شما می‌توانید حداقل هر از چندگاهی چند شاخه گل طبیعی بخرید تا برای چند روز در گلدانی به خانه شما لطافت بدهد. از جمله گل‌های طبیعی که به سلامت هوای محیط بسیار کمک می‌کنند و سموم را جذب خودشان می‌سازند می‌توان به گل زنبق، گل لاله، گل داوودی و بامبو اشاره کرد که البته نگه‌داری از مورد آخر هم راحت است و هم به دلیل ماندگاری طولانی بسیار به صرفه.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.