حمایت عربستان از گروه‌های افراطی در منطقه مانند داعش و باز شدن پای این تروریست‌ها به کشورهای اروپایی صدای تحلیل گران غربی را نیز در آورده است.

 تروریسم و افراطی گری آل سعود؛ دو روی یک سکه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، منتقدین بر این باورند که عربستان سعودی نوع خشنی از تروریسم را صادر می‌کند اما دامنه نفوذ این پادشاهی تا حد زیادی به شرایط منطقه وابسته است.

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر سر عربستان سعودی نظرات یکسان و نزدیکی ندارند اما این کشور برای آمریکا یک استثنا محسوب می‌شود. هیلاری از حمایت عربستان از مدارس و مساجد افراطی و تندرو در سرتاسر جهان ابراز تاسف کرد که باعث می‌شود تا بسیاری از جوانان به مسیر خشونت و افراطی گری کشیده شوند.

از طرف دیگر دونالد ترامپ عربستان را بزرگترین بنیانگذار تروریسم در جهان معرفی کرده است.

«فرح پندیت» اولین دیپلمات آمریکایی که به عنوان نماینده این کشور در مجامع مسلمان در سراسر جهان فعالیت و خدمت می‌کرده و از 80 کشور جهان نیز بازدید کرده است اینطور نتیجه گیری کرده که نفوذ عربستان در حال نابودی رسوم مداری اسلامی است.

وی گفت: «اگر آل سعود سیاست‌های فعلی و اقدامات تروریستی خود را متوقف نکند عواقب دیپلماتیک، فرهنگی و اقتصادی متوجه این کشور خواهد داشت.»

پندیت عربستان سعودی را به دلیل حمایت از خشونتی که افراد تکفیری به کار می‌برند به شدت مورد نقد و ملامت قرار داد.

«فرید زکریا» نظریه پرداز شهیر آمریکایی در واشنگتن پست نوشت: «عربستان سعودی یک هیولا در جهان اسلام خلق کرده است.»

در این مورد تقریبا همه با هم اشتراک نظر دارند که عربستان نوع خشن، متعصب، پدرسالار و بنیادگرایانه‌ای از اسلام را صادر می‌کند که تحت عنوان وهابی گری شناخته می‌شود.

وهابی گرایی نیز بر افراطی گری دامن می‌زند و به تروریسم کمک می‌کند. داعش همزمان با اینکه پروژه رفتارهای خشن و تهدید آمیز خود را به منظور هدف قرار دادن غرب طراحی می‌کند، حملات تروریستی پیاپی خود در دیگر کشورها را تشویق و مدیریت می‌کند و بحث تکراری نفوذ عربستان بر دنیای اسلام را به شکل جدیدی افشا می‌نماید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.