یک کارشناس روس در تحلیلی از وضعیت شرکای نظامی روسیه در سوریه مدعی شده است که این کشور در سوریه تنها است و هیچ متحد واقعی ندارد.

روسیه در سوریه تنها است و هیچ متحد واقعی ندارد/ ایرانی ها اول پایگاه دادند، بعد پس گرفتند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین ، یوگنی بن در تحلیلی برای پایگاه اطلاع رسانی fapnews.ru دو مثال بارز این مسئله را ایران و ترکیه عنوان کرد و ادعا کرد که روسیه نمی تواند به هیچ یک از این دو کشور به عنوان یک متحد واقعی نگاه کند.

 تحلیل گر سیاسی و کارشناس ارشد انستیتوی ملی توسعه ایدئولوژی معاصر در مصاحبه با آژانس فدرالی اخبار سیاسی گفت: روسیه می‌تواند تنها از حضور ترکیه در مبارزه با گروه داعش استقبال کند اما مسکو باید احتساب نماید که آنکارا بدنبال منافع خود در سوریه است و روسای سیاسی ترکیه در این مسیر تصمیمات نامشخصی را اتخاذ می‌کنند. ترکیه هیچگاه پنهان نکرده که بدنبال منافعش در سوریه است.

این کارشناس می گوید: علاوه بر آن در سوریه گروههای کردی زندگی می کنند که با آنکارا روابط غیر دوستانه ای دارند. دولت ترکیه اعمال تروریستی بوقوع پیوسته در چند ماه اخیر را با کردها و گروه تروریستی داعش و افراط گرایان سنی مرتبط می داند. امروز آنکارا خود را دشمن داعش نشان می دهد و رسما به مسکو دربارۀ عملیات ویژه علیه تروریستها در شمال سوریه خبر داده است.

به عقیده این تحلیلگر از سرگیری روابط بین مسکو و آنکارا پس از واقعه انهدام هواپیمای سوخوی 24، دلیلی بر اعتماد به ترکیه نیست زیرا ویژگی سیاست خاورمیانه در تصمیمات نامشخص رهبران قدرتهای منطقه خلاصه می شود.

این کارشناس روس سپس به سراغ ایران رفته و می گوید: البته این امر تنها به ترکیه محدود نمی شود. سرگذشت پایگاه هوایی همدان در ایران گویای همین امر است. در آغاز پایگاه را در اختیار روسیه قرار دادند و سپس تهران تصمیم خود را تغییر داد. چنین تصمیم نامشخصی یاد آور روابط روسیه با ترکیه طی چند سال اخیر است. وضعیت نسبت به اسرائیل که جریان سیاسی مخفی معینی نیز در آنجا وجود دارد هم اوضاع به همین شکل است. با درک پیچیدگی روابط درخاورمیانه و تناسب قدرت، باید یاد آور شد که روسیه از همه طرفها خواست تا در راستای مبارزه با داعش متحد شوند. از الحاق ترکیه به عملیات ضد تروریستی فقط میتوان استقبال کرد اما این دلیلی برای آرامش نیست. من مطمئن هستم که نیروهای تسلیحاتی روسیه و وزارت خارجه روسیه کاملا مراقب تمام طرفهای مناقشه سوریه هستند و برای هرگونه رویداد احتمالی آماده است. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.