۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 417055

محمد حسین جعفریان

توافقات واشنگتن و مسکو و... جای خالی ما!

در نخستین ساعات بامداد دیروز، شبکه «المیادین» خبری فوری را از «ژنو» زیرنویس کرد. خبری که از روز قبل بسیاری چشم انتظار آن بودند؛ «توافق آمریکا و روسیه بر سر دولت انتقالی در سوریه، کمک رسانی به حلب و...» مشابه این اتفاق، چند روز پیش‌تر از آن در سطحی متفاوت‌تر و البته با سر و صدای رسانه‌ای کمتر، میان مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا و روسیه در «جده» و بر سر پایان درگیری‌های یمن رخ داد. آن ملاقات و توافق نیز که چیزی از نتایجش به رسانه‌ها درز نکرد، آنهم پس از تقاضای علی عبدالله صالح از مسکو برای حضور نظامی در یمن، بسیار مهم و تعیین کننده بود.
چند روز قبل از این ملاقات‌ها شاهد لشکرکشی آشکار اردوغان به شهر مرزی جرابلس در سوریه بودیم و متعاقب آن آمریکایی‌ها با احترام تمام، تهدید آنکارا و شخص اردوغان را مبنی بر لزوم بازگشت فوری کردهای «ی.پ.گ» به شرق فرات جدی گرفته و در کمتر از چند ساعت عملیات اجرای آن را کلید زدند. بطوریکه کردهای سوریه که با تلفات بسیار زیاد غیرنظامیان، شهر منبج را با حمایت مستقیم آمریکاییها، همین دو سه هفته پیش آزاد کرده بودند، مستقیماً از سوی جان کری تهدید شدند که چنانچه بسرعت به ساحل شرقی فرات بازنگردند، آمریکا تمام حمایتهایش را از آنان قطع خواهد کرد.
شاید به نظر بی‌ربط برسد، اما در شرق ایران، بار دیگر آمریکاییها موفق شدند با هر سیاستی بود بار دیگر عبدالله و اشرف غنی را بدون میانجیگری هیچ دولت دیگری، به دوستی و همکاری با هم وادار کنند و در کابل نیز همه چیز بار دیگر روال عادی خود را در پیش گرفت. در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است؛ کشورش در حال بررسی مسأله اعمال تحریمهای جدید علیه ایران به دلیل حمایت از حوثی‌های یمن است. اتهامی که هرگز اثبات نشده است. چیده شدن این خبرها برای ما که با تمام وجود از حوثی‌ها دفاع کردیم، تنها کشوری بودیم که دولت جدید یمن را به رسمیت شناختیم، در سوریه دهها مستشارمان با خون خود مانع پیشروی و پیروزی تروریستها شدند و در افغانستان انبوهی از کمکهای هنگفت و همکاری صادقانه را هزینه کردیم، چندان خوشایند به نظر نمی‌رسند. سؤال اینجاست که در این توافقهای ناگهانی، ما در کجای ماجرا هستیم؟ ترکیه تهدید و حمله کرد و سهمش را گرفت. آمریکا و روسها هم در حال مذاکره‌اند. ما بخاطر کمک به حوثی‌ها تهدید به تحریم بیشتر شده‌ایم. در افغانستان طلبه‌ای را به جرم جاسوسی برای ایران دستگیر می‌کنند. در سوریه نیز خون مستشاران ما، ارتش و مردم سوریه و نیروهای مقاومت معادله میادین نبرد را تغییر داده و اما فعلاً توافقات را دیگران انجام می‌دهند. همزمان وزیر خارجه ما در شیلی و بولیوی سرگرم سفرهای گویا مهمتری است!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.