قدس آنلاین: در بستر این نگاه عامیانه به مفهوم منجی خیلی ها احساس می کنند با چند ظاهرسازی ساده می توانند خود را همان منجی یا مرتبط با او معرفی کنند. کم نیستند انواع ادعاهای دروغین ارتباط با منجی که هراز گاهی خبری از آنها به گوش می رسد.

ریشه اصلی ادعاهای دروغین درباره مهدویت

به گزارش قدس آنلاین، طبیعتا نگاه عامیانه آثار سوء فراوانی در ابعاد فردی و اجتماعی خواهد داشت. دیگر زمان آن نیست که نگاه های عامیانه به عنوان حداقل های قابل تحمل، موجب دل خوشی بشوند. به عبارت دیگر در شرایط کنونی عوام زدگی آسیب اندک ندارد.

 

یکی از آثار سوء نگاه عامیانه به موضوع منجی و مهدویت، عدم اشاعه فرهنگ اصیل انتظار در جهان بشریت است. وقتی ما سطحی نگاه کردیم و تئوری های حکومت امام زمان علیه السلام را به صورت علمی بیان نکردیم و تحلیلی عالمانه از موضوع مهدویت و منجی ارائه ندادیم، کم کم این موضوع به یک امر خیالی یا خرافی تبدیل شده و مانند یک سد بزرگ سبب می شود که نتوانیم فرهنگ اصیل انتظار را به ویژه در میان نخبگان اشاعه دهیم و ذهن ها را به صورت دقیق متوجه این موضوع کنیم.

 

در چنین شرایطی خیلی ها موضوع منجی و مهدویت را به دلیل غیرعقلانی بودن نخواهند پذیرفت. اندیشمندان و فرهیختگان، مهدویت را امری موهوم و به دور از عقلانیت تلقی خواهند کرد و ترویج انتظار، به محافل مذهبی و مساجد محدود شده و دین و دنیا همچنان از یکدیگر جدا خواهند ماند. کما اینکه هم اکنون نیز جامعه ما از جدی گرفته نشدن امر ظهور و حکومت امام زمان علیه السلام در مجامع علمی و دانشگاهی و نیز در میان نخبگان سیاسی و مدیران جامعه رنج می برد.

 

در حالی که ما می توانیم با تامل جدی در شیوه حکومت حضرت حجت (عج) به رفع مشکلات جامعه و بهبود برنامه ریزی ها و تدبیر امور کمک کنیم.

 

سخن گفتن اندیشمندان و سیاسیون از حکومت مهدوی شروع خوبی است، اما اگر این آغاز در ادامه با تامل و عمیق شدن در شیوه حکومت مهدوی و توجه به نتایج این تامل، در برنامه ریزی امور همراه نشود دچار آسیب و آفت خواهد شد.

 

یکی دیگر از آثار سوء این نگاه عامیانه، بستری است که برای انحراف و بهره برداری دشمنان از موضوع مهدویت ایجاد می شود. در بستر این «نگاه عامیانه به مفهوم منجی» خیلی ها احساس می کنند با چند ظاهرسازی ساده می توانند خود را همان منجی یا مرتبط با او معرفی کنند. کم نیستند انواع ادعاهای دروغین ارتباط با منجی که هراز گاهی خبری از آنها به گوش می رسد. «بهائیت» را هم باید از جنس همین مشکلات قلمداد کرد.

 

در روایات نیز این مطلب آمده است که در عصر ظهور پرچم های انحرافی زیادی که ادعا می کنند «منجی» هستند، برافراشته می شوند. این انحراف ها در چه بستری پدید می آید و رونق می گیرد؟ آیا غیر از این است که نگاه عامیانه به موضوع منجی، بستر رواج چنین انحرافاتی است؟

 

برگرفته از «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت الاسلام علیرضا پناهیان

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.