قدس آنلاین: حضور خدا در حيات و ممات همان عشق واقعی است و اينكه بعضی‌ها می‌گويند در قرآن لغت عشق نيامده، باید گفت که قرآن مجلد جلوه معشوق است.

تعبیر بانوی هنرمند افغان از انس با قرآن

به گزارش قدس آنلاین، «شکیلا عالمی»، هنرمند افغانستانی تذهیب‌کار ضمن بیان این مطلب گفت: حضور خدا در حيات و ممات همان عشق واقعی است و اينكه بعضی‌ها می‌گويند در قرآن لغت عشق نيامده، باید گفت که قرآن مجلد جلوه معشوق است.
وی درباره نمود تعالیم قرآنی در زندگی فردی گفت: گاهی یادآوری ترجمه یک آیه حتی بدون تفسیر، توانسته عملی را اصلاح کند. مسلمانان باید در زندگی فردی خود به آیات الهی و اخلاق اسلامی پایبند باشند؛ در این میان تلفیق هنرهای تجسمی با قرآن به جلوه‌گری آموزه‌های دینی در زندگی عامه مردم بسیار اثرگذار خواهد بود.
این هنرمند تذهیب‌کار در پاسخ به این سؤال که «چطور می‌توان از تعالیم قرآنی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی برای مقابله با هجمه فرهنگی غرب بهره برد؟» تصریح کرد: به‌‌عنوان یک راهبرد، رویكرد تفسيری در كتاب‌های درسی حتما باید گنجانده شود و اين می‌تواند با تعیین آيات محدود و مشخصی باشد. همچنین می‌توان روی فراگيری كتابت معانی و حتی متن قرآن برای عموم سرمايه‌گذاری شود؛ كتابت هم مثل قرائت تأثير زيادی دارد، چون حجم قرآن زياد نيست ولی عمق دارد.
وی افزود: يادم هست استاد حسين الهی قمشه‌ای به جوانی كه جویای نسخه‌ای بود تا در يك كشور غربی او را از لغزش حفظ كند، گفته بود «روزی يك صفحه قرآن بخوان»؛ اين اعجاز و معجزه ناخودآگاه قرآن است.
شکیلا عالمی گفت: راجع به هجمه فرهنگی، تبلیغ هم به‌طور مستقیم اثر عکس دارد و جوانان را دفع می‌کند، اما قرآن اکسیر و دارویی است که حتی خواندن روزی یک صفحه از آن با معنی، مانند دارو اثرگذار است. برای افرادی که بیشتر به عمق می‌نگرند، باز هم کتابت قرآن به خط خود فرد و نصب آیه روی دیوار و نظر افکندن به آیه و معانی مختلف کتابت شده به همان خط، باعث می‌شود تا مدام آموزه‌های قرآنی را یادآوری کنیم.
وی با اشاره به توصیه‌ای دیگر از استاد الهی قمشه‌ای خاطرنشان کرد: کمیت مهم نیست، پرداختن به عمق(کیفیت) قرآن اهمیت دارد؛ خود قرآن کلامی ژرف است و محدود به یک مجلد نیست و به گفته خود قرآن اگر این آیات بر کوهی نازل می‌شد، می‌دیدی که کوه فرو می‌ریخت و این اعجاز است که دل‌ها را فرو خواهد ریخت.
این هنرمند افغانستانی درباره مهم‌ترین آیه یا شعار قرآنی که در زندگی سرلوحه فعالیت‌ها و برنامه‌های روزمره خود قرار داده‌ است، گفت: آيه ۳۶ سوره‌ الاسراء، آيه‌ای بسيار مهم و يك قاعده است كه تلاش می‌کنم آن را سرلوحه فعالیت و برنامه‌های روزمره خود قرار دهم؛ «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً: و از باورها، رفتارها و گفتارهایى که بدان‌ها علم ندارى پیروى مکن، زیرا گوش و چشم و دل، از همه این‌ها سؤال مى‌شود که آیا آنچه را دریافته بودند علم بود یا شک و تردیدى به همراه داشت».
شکیلا عالمی همچنین به مهم‌ترین آموزه‌ه قرآنی برای حفظ کیان خانواده و تحکیم ارتباطات معنوی در بین اعضای خانواده اشاره کرد و گفت: آنچه در سوره مبارکه نور از عفت كلام، نگاه مردان و زنان، به ازدواج درآوردن جوانان و عفت پيشه كردن در صورت عدم توانايی مالی، رعايت حريم اتاق پدر و مادر توسط فرزندان، روابط بین زوجین(موردی که در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی خصوصی افغانستان نقض شده و روابط، بی‌پرده پخش و خیلی‌ رمانتیک، زیبا و تحسین‌برانگیز به تصویر کشیده می‌شود و اثر مخربی را در بلوغ زودرس نوجوانان و انحرافات اخلاقی در بر داشته است)، حريم خانه‌ها و اجازه ورود به آن و ساير حرمت‌ها آمده، راهنمای زندگی سالم و سعادتمند برای بشر است.
وی توضیح داد: نور، سوره حفظ حريم‌ها در جامعه و شاه‌بيت آن نگاه سالم مردان به زنان و زنان به مردان و آيه حجاب است كه محرم و نامحرم را مشخص می‌كند؛ این توصیه‌ها برای حفظ حریم‌، يك نياز جهانی و فرادینی برای داشتن زندگی اجتماعی و فردی سالم فارغ از گرایش‌های دینی و مذهبی است.
عالمی به تطبیق تعالیم قرآنی در زندگی اجتماعی بشری اشاره و تصریح کرد: آموزش قرآن باید به‌صورت یک آیه، یک آیه و توسط همه افراد با یک مطالعه ساده تفسیری و عمل توده‌ جهانی انجام شود. تا زمانی که افراد متشرع پایبندی عملی به قرآن نداشته باشند، صحبت از الگوی بشری حتی صحبت از الگو برای جوانان بیهوده و خسته‌کننده است.
وی درباره مهم‌ترین دستورالعمل قرآنی که یک مسلمان بتواند از آن در رویارویی با مکاتب فکری غرب بهره ببرد، گفت: آياتی كه در قرآن، اديان ابراهيمی را يك دين واحد و دين را فقط اسلام دانسته و صحبت از وحدت دينی و ارائه تصويری از واقعيت صلح‌جوی اسلام است و تأکید می‌شود که قرآن براي تمام ابناء بشر پيام دارد و برای مؤمنين هدايت‌بخش است، در رویارویی با مکاتب غرب بسیار موثر است. همچنین آیه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ: همانا گرامی‌ترین شما نزد پرودگار باتقواترین شماست»(سوره مبارکه حجرات/آیه ۱۳) به خيلی از نزاع‌ها در دنيا پايان می‌دهد.
وی افزود: همچنین آنچه از دروغ بستن به خدا و ظلم قوم یهود در حق انبیاء در قرآن آمده است و اینکه این قوم خدا را منحصرا دوست خود سوای مردم دیگر می‌دانند و خدا هم از آن‌ها(به کنایه) می‌خواهد اگر چنین فکر می‌کنید، تمنای مرگ کنید «قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ: بگو اگر در نزد خدا سراى بازپسين يكسر به شما اختصاص دارد نه ديگر مردم پس اگر راست مى‏ گوييد آرزوى مرگ كنيد»(سوره مبارکه بقره/آیه ۹۴) این پاسخ آشکار به قومی است که خود را تافته جدا بافته از نوع بشر می‌دانند؛ این آیات تکلیف تمام دیندارانی را که خودبرتربینی و کبر مذهبی دارند و این کبر، آن‌ها را به ظلم به نام مذهب و دروغ و دوری از حدود الهی کشانده است، روشن می‌کند.
این هنرمند تذهیب‌کار در پایان گفت: قرآن برای غیرمسلمانان هم پیام دارد چراکه پیامبر(ص)، رحمة للعالمین است «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ: و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده‌ایم»(سوره مبارکه انبیاء/آیه ۱۰۷) و کتاب او نیز راهنمای تمام بشریت است؛ قرآن دریچه‌ای است از عالم حزن و غصه به عالم امن و آسایش، و برای خواص و اولیاء این دریچه محسوس‌تر است و هر کس مطابق ظرفیت خود از آن بهره می‌برد:
همه غم‌های جهان هیچ اثر می نکند
در من از بس که به دیدار عزیزت شادم(سعدی)
گفتنی است، شكيلا عالمی متولد ١٣٥٩ در تهران و دارای مدرک کارشناسی فناوری دانش از دانشگاه آزاد رودهن است. وی از طرف وزارت كشور ايران به عنوان نخبه و جزو ۱۰ زن هنرمند برتر در هنر تذهیب انتخاب شده است. از سوابق او می‌توان به تدريس تذهيب در كميته امداد امام خمينی(ره)، تدريس تذهيب در بخش فرهنگی امامزاده صالح(ع)، تدريس خصوصی به هنرجوهای ايرانی و تدريس رايگان تذهيب به هنرجويان هموطن افغانستانی، تذهيب آثار خوشنويسی بهترين اساتيد ايرانی، بازی در فيلم سينمايی «صادره» به كارگردانی امير صادقی به عنوان نقش اول(با محوریت آموزش کودکان افغانستانی در ایران)، تذهيب ستون‌ها و سر لوح ضريح امامزاده صالح، نام برد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.