۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 417105

قدس آنلاین: در قرآن به عنوان نمونه آیه هایی آمده که در آن به اثر احسان در از بین گناهان اشاره شده از جمله آیه ۳۱ سوره آل عمران.

این گناهان اعمال نیک را می بلعد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابولحسن مهدوی در ادامه سلسله مباحث اخلاق خود در جمع طلاب، در باب گناه، بیان داشت: عمل صالح توانایی از بین بردن گناهان را دارد، این مسئله جدا از بحث توبه است، توبه مربوط به کسی است که طلب آمرزش می کند. خداوند در آیه 114 سوره هود می فرماید«إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ - خوبي ها، بدي ها را از ميان مى ‏برد» که نشانه رحمت خداوند است.

وی ادامه داد: در روایات بر روی حسنات تاکید می کند که کدام حسنات گناهان را پاک می کند، اذان و اقامه از جمله حسناتی است که به واسطه شهادت هایی که در آن می دهیم، گناهان را پاک می کند، نماز اول وقت نیز چنین است، گریه بر سید الشهدا(ع) هم ذوب کننده گناهان است، تلاوت قرآن، احسان به دیگران و چیزهایی که همه آنها در عمل صالح جمع می شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: شخصی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت من انواع گناهان را انجام داده ام، از جمله آنها زنده به گور کردن دخترم، نبی مکرم اسلام(ص) با شنیدن این داستان، رو از او برگرداند و گفتند آیا والدین تو زنده هستند؟ گفت آری پدرم زنده است؛ پیامبر(ص) فرمودند تا توان داری به او خدمت کن؛ هنگامی که فرد خارج شد رسول الله(ص) فرمودند ای کاش مادرش زنده بود. پیامبر اکرم(ص) در این روایات چندین درس به ما می آموزند که یکی از آن ها این است که احسان به مادر نسبت به احسان به پدر بیشتر گناهان را پاک می کند.

آیت الله مهدوی افزود: در قرآن به عنوان نمونه آیه هایی آمده که در آن به اثر احسان در از بین گناهان اشاره شده از جمله آیه 31 سوره آل عمران که خداوند می فرماید«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ - بگو اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است» که نشان می دهد تبعیت از پیامبر(ص) گناهان را پاک می کند و تبعیت از پیامبر(ص) به معنی اجرای دین است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هر حسنه ای، هر سیئه ای را از بین نمی برد، گاهی عمل صالح باید تکرار شود، ابراز داشت: نماز روح را پاک می کند مانند رودی که در روز 5 بار انسان را پاک می کند، این گونه نماز رحمت الهی است.

حوزه

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.