قدس آنلاین/ مرتضی روشنی: مدیرکل راه ‌آهن خراسان رضوی در نشست هفته دولت، از مشکل کمبود نقدینگی برای شروع ساخت قطار برقی مشهد- تهران و پرداخت معوقات کارکنان شرکتی سخن گفت.

 قطار برقی مشهد- تهران روی ریل بی پولی

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در پاسخ به پرسش قدس درباره آخرین وضعیت پروژه برقی شدن قطار مشهد- تهران، گفت: این پروژه ملی با مشارکت 85 درصدی کشور چین از طریق فاینانس، قرار است انجام شود که تاکنون تمام مراحل اداری آن نهایی شده است.

محمدهادی ضیائی مهر که به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، ادامه داد: درحالی که طرف چینی از ابتدای سال جاری تاکنون دو بار کارشناسان خود را برای بررسی مسیر به ایران اعزام کرده، اما مشکل شروع پروژه به خاطر فقدان نقدینگی سهم 15درصدی ایران است.

وی تصریح کرد: این رقم 900 میلیارد تومان است که تاکنون در جلسات مختلف و مکاتبات گوناگون از دولت درخواست کرده‌ایم تا در لایحه اصلاحی بودجه این رقم را پیش‌بینی کند تا هرچه سریع‌تر مقدمات اجرای این پروژه ملی آغاز شود.

وی اظهار کرد: درصورتی که این مشکل برطرف شود، ان شاءالله ظرف مدت سه سال پروژه برقی شدن مسیر مشهد- تهران به بهره برداری خواهد رسید و مدت سفر در این مسیر به 6 ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.

* تلاش می‌کنیم معوقات پرداخت شود

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی درپاسخ به سؤال دیگر قدس مبنی بر اینکه علت تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان شرکتی زیرمجموعه راه‌آهن استان چیست، اظهار کرد: مجموعه راه‌آهن جمهوری اسلامی مانند سایر ارگان‌های دولتی با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌روست که باعث شده مشکلاتی به وجود بیاید، اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا هرچه زودتر این موضوع برطرف شود.

ضیائی مهر تصریح کرد: البته در قراردادی که با پیمانکاران بسته شده، بندی وجود دارد که آن‌ها باید توانایی پرداخت حداقل سه ماه حقوق کارکنان خود را در شرایط خاص داشته باشند و راه‌آهن نیز بر اجرای این قرارداد نظارت خواهد داشت.

* افزایش قیمت بلیت نداشته‌ایم

وی با بیان اینکه امسال تاکنون به هیچ عنوان بهای بلیت قطار افزایش پیدا نکرده، اظهار کرد: 12 شرکت درحال حاضر در راه‌آهن جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند که تنوع خدمات آنان باعث شده تا حداقل بلیت قطار 45 هزار و حداکثر 200 هزارتومان باشد.

* هر 8 دقیقه یک قطار!

وی همچنین با اشاره به آمار تردد مسافران از طریق راه آهن به مشهد، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه حدود 8/3 میلیون نفر به وسیله قطار به مشهد مسافرت کرده اند.

وی با اشاره به بهره برداری از سیستم کنترل هوشمند خطوط قطار موسوم به ATC، گفت: با اجرای این پروژه زمان تأخیر حرکت قطارها از چهار دقیقه به 30 ثانیه کاهش پیدا کرده و از ابتدای تابستان جاری سرعت قطارها به 140 کیلومتر درساعت افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: بهره برداری از این سیستم 160 میلیارد تومان هزینه را در پی داشت، اما مزایای استفاده از آن بسیار بیشتر از مبلغ این هزینه است.

وی افزود: به طور مثال علاوه بر افزایش ایمنی، ظرفیت تردد در مسیر مشهد- تهران به دو برابر افزایش پیدا کرده است، به طوری که پیش از این هر 20 دقیقه یک قطار به صورت همزمان از مبدأ تهران یا مشهد به مقصد این دو شهر اعزام می‌شد، اما اکنون این فاصله به هشت دقیقه کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: همین افزایش ظرفیت باعث شد تا با ثبت 14 میلیون جابه‌جایی مسافر در سال 94، رتبه نخست جابه‌جایی مسافر در کشور به خراسان رضوی برسد.

وی تصریح کرد: امسال با اضافه شدن قطار مستقیم بندرماهشهر و خرمشهر به مقصد مشهد، در مجموع 26شهر به این شهر از طریق راه آهن متصل هستند.

* سهم 85 درصدی سرخس از ترانزیت ریلی کشور

وی همچنین به وضعیت ترانزیت کالا از طریق خطوط ریلی پرداخت و گفت: مرز سرخس پرترددترین مسیر ریلی و ترانزیت کالای کشور است، به طوری که 85 درصد سهم ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: با توسعه زیرساخت‌های راه آهن سرخس، ظرفیت بین المللی جابه‌جایی کالا از 5/3 میلیون تن در سال به 7 میلیون تن افزایش پیدا کرده و با توجه به تفاوت عرض خطوط کشور ایران با کشورهای آسیای میانه، ایستگاه تعویض بوژی این پایانه، در شبانه روز می‌تواند 400 واگن را تغییر بوژی دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.