رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به تفاهم با سازمان محیط زیست برای تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: این ماهی در ۱۰ مزرعه سرپوشیده تحت نظارت مشترک دو سازمان تولید می‌شود.

 سرمایه‌گذاری روسیه در شیلات مناطق قشم و آستارا/توافق سازمان شیلات و محیط زیست برای تولید ماهی تیلاپیا

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، حسن صالحی امروز در نشست خبری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه رقابت سختی میان صادر کنندگان کشورهای مختلف برای تصاحب حوزه‌های صادارتی وجود دارد گفت: میگو، تن ماهی، کنسرو و قزل‌الای ایران بعد از امضای تفاهمنامه به این کشور صادر می‌شود.

وی افزود: بعد از اجرای برجام در بخش‌های مختلفی از تولید و پرورش آبزیان شاهد جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستیم که از آن جمله می‌توان به پیشنهاد بزرگ سرمایه‌گذاری روسیه در آستارا و قشم اشاره کرد.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: پیشنهاد سرمایه‌گذاری در مناطق یاد شده به روسیه داده شده و توسط کمیته ماهیگیری روسیه مورد تایید قرار گرفته است و بزودی اعضای این کمیته به ایران می‌آیند تا این طرح را به مرحله عملیاتی برسانند. 

صالحی تصریح کرد: یک شرکت روسی و ایرانی باهمکاری یکدیگر پروژه مشترکی را برای پرورش آبزیان در منطقه آزاد انزلی دارند و در حال ایجاد سازوکار و تاسیسات مورد نیاز هستند.

وی تاکید کرد:  بعد از اجرای برجام سرمایه‌گذاران کشورهای نروژ، فرانسه، چین در بازار ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون سرمایه‌گذاری آنها به مرحله عملیاتی رسیده است همچنین مذاکراتی با کره جنوبی و تایلند در بخش شیلات صورت گرفته که آنها نیز به زودی به مرحله سرمایه‌گذاری خواهند رسید. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی شیلات ایران با حضور وزیر جهاد کشاورزی چین گفت: در این نمایشگاه تفاهمنامه‌های همکاری با کشور چین برای انجام پروژه‌های بیشتر در بخش شیلات برقرار می‌شود. 

* هزار میلیارد تومان سرمایه‌ خارجی در سال 95 به بخش شیلات می‌آید

وی گفت: حدود هزار میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاریهای خارجی است که در سال 95 پیش‌بینی شده که از طریق سرمایه‌گذاران خارجی تامین شود.

صالحی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: تولید این محصول در کشورهای دیگر رشد روزافزونی دارد و مصرف آن نیز در کشور ما با وجود افزایش تعرفه واردات افزایش یافته است. 

وی افزود: اینگونه ماهی هم اکنون در 140 کشور دنیا نظیر کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی و حتی آفریقایی پرورش داده می‌شوند.

* سازمان شیلات و محیط زیست برای تولید ماهی تیلاپیا به توافق رسید

صالحی گفت: تیلاپیا اکنون در کشور به صورت تک جنسی و در مراکز تحقیقاتی بافق تولید می‌شود و ما براساس تفاهمنامه‌ای که با سازمان محیط زیست ایران داریم قرار است که این ماهی در 10 مزرعه سرپوشیده که به آنها مجوز نیز داده شده است تولید شود.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: بچه ماهی مورد نیاز این 10 مرکز از محل تولید مرکز تحقیقات بافق یزد و واردات تامین می‌شود.

* تیلاپیا به رود شادگان خوزستان افتاد

وی یادآور شد: ماهی تیلاپیا در دمای 10 درجه می‌میرد و ما نگرانی زیادی برای رها شدن این گونه در مناطق شمالی کشور نداریم اما در استان خوزستان از طریق منطقه اروند بدون نظارت ما ماهی تیلاپیا به کشور وارد شده است و باعث ورود این ماهی به رود شادگان شده است. 

وی اضافه کرد: احتمال ورود این ماهی به کرخه و کارون و حتی استان مرکزی کشور وجود دارد که این امر باعث به خطر افتادن سایر گونه‌های آبزیان می‌شود. 

* مطالبات پرورش دهندگان میگو پرداخت نشد

صالحی در ادامه سخنان خود در خصوص بیماری لکه سفید میگو گفت: این بیماری در سال گذشته خساراتی برای پرورش دهندگان میگو به همراه داشت اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ایم که بخشی از مطالبات این بخش را پرداخت کنیم. 

وی افزود: میزان تولید میگو در سال 93، 25 هزار تن بود که این رقم در سال گذشته به دلیل وجود بیمار لکه‌سفید به 18 هزار تن کاهش یافت اما در سالجاری پیش‌بینی می‌شود که تولید ما به بیش از 20 هزار تن برسد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص میزان صادرات ایران در بخش شیلات گفت: سال گذشته 350 میلیون دلار معادل 82 هزار تن انواع آبزیان صادر شده است که این محصولات به کشورهای عراق، امارات، ویتنام و چین صادر شده است همچنین توانسته‌ایم هزار تن از آبزیان خود را به روسیه صادر کنیم.

وی با بیان اینکه صادرات ایران به روسیه عمدتا به صورت غیرمستقیم بوده است، گفت: 30 درصد از صادرات ایران به روسیه به صورت مستقیم اما 70 درصد این صادرات از طریق سایر کشورهای اوراسیا صورت گرفته است.

* 5 هزار تن محصولات شیلاتی امسال به روسیه می‌رود

صالحی یادآور شد: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که 5 هزار تن از آبزیان ایران براساس هدفگیری‌های صورت گرفته به روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص برنامه‌های سازمان شیلات به مناسبت هفته دولت گفت: در هفته دولت 95 پروژه به بهر‌ه‌برداری می‌رسد که تا به امروز بخش عمده‌ای از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: براین اساس 2500 شغل مستقیم و غیرمستقیم از طریق صنعت شیلات کشور ایجاد می‌شود که برای تحقق این پروژه‌ها 135 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. 

* تخفیف 20 درصدی محصولات شیلاتی در کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مناسب بازگشایی مدارس

معاون وزیر جهاد کشاورزی  گفت: به مناسبت بازگشایی مدارس از تاریخ 15 شهریور الی 15 مهرماه کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصولات شیلاتی خود را به صورت هماهنگ با 20 درصد کاهش قیمت عرضه می‌کنند. 

وی در پایان افزود: به دنبال توسعه مصرف آبزیان در کشور هستیم که انجام پروژه‌های اینچنینی می‌تواند به افزایش مصرف کمک کند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.