قدس آنلاین/ مهدی توحیدی: استاندار خراسان رضوی گفت: دولت اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک واجب دینی اعتقاد دارد و به آن پرداخته است.

رشد ۸/۸ درصدی خراسان رضوی در بخش صنعت

به گزارش خبرنگار ما علیرضا رشیدیان در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اقدام‌های دولت در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از مهم‌ترین قدم‌های دولت کاهش وابستگی به نفت و برتری یافتن صادرات غیرنفتی به واردات بود؛ امری که در گذشته به یک سنت تبدیل شده بود.

*ذخیره 17 ماهه گندم در انبارها

وی به خودکفایی در تولید گندم اشاره کرد و اظهار داشت: انبارهای ما در استان نه تنها یک سال بلکه نیاز به 17 ماه گندم ما را تأمین می‌کند.

استاندار خراسان رضوی به حفظ تراز مثبت صادرات بر واردات در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه صادرات علی رغم اینکه کشورهای هدف ما با کاهش جدی ظرفیت‌ها و همچنین کاهش ارزش پولشان نسبت به دلار مواجه بودند، اما صادرات ما به این کشورها کاهش نداشته است.

*نرخ رشدی که منفی نشد

رشیدیان با اشاره به رشد منفی اقتصادی در سال 91 و 92 اظهار داشت: ما با همدلی و همراهی دولت و ملت و بدون مراجعه به بانک‌ها و استقراض از آن‌ها سال گذشته را که می‌شود «سال جنگ نفت» نامگذاری کرد در مقابل تنش‌های اقتصادی مدیریت کردیم و اگرچه نرخ رشد ما کاهش پیدا کرد، ولی منفی نشد.

وی تصریح کرد: در چند ماهه اول سال با همتی که همگان در بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی انجام دادند به رشد اقتصادی قابل قبولی دست یافتیم.

رشد صنعتی 8/8 درصدی در خراسان رضوی

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی رشد صنعتی 8/8 درصدی در استان، که از متوسط کشوری بالاتر است مورد تأکید قرار داد و افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعتی استان رشد خوبی داشته، به طوری که با وجود کاهش رشد سرمایه‌گذاری در اواسط سال گذشته، اما با بهبود شرایط در حال حاضر به رشد مثبت هشت درصد رسیده‌ایم.

سرمایه‌گذاری خارجی در 5 شهر صنعتی

وی ادامه داد: در حوزه سنگان خواف 7 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و نیز در پنج شهر صنعتی 370 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم.

رشیدیان افزود: در سرمایه‌گذاری خارجی از مرز 460 میلیون دلار عبور کرده‌ایم و تا پایان سال و با راه‌اندازی واحدهای تولیدی اشتغال در بخش تولید را بالا خواهیم برد.

وی به حرکتی که در دولت برای واگذاری اختیارات به انسانها شروع شده است، اشاره کرد و گفت: این یک حرکت نویدبخشی است که موجب هماهنگی بین بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی در جهت حرکت به سمت رونق اقتصادی خواهد شد.

مستقل شدن خراسان رضوی در تولید خودرو

استاندار خراسان رضوی انتقال حساب‌های ایران خودرو به استان طی هماهنگی با وزیر صنعت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: امیدواریم این امر به زودی انجام شود تا شاهد مستقل شدن تولید  خودرو در  خراسان رضوی باشیم و بتوانیم روحیه خودباوری را در بین خودروسازان استان بارور کنیم.

امیدواری برای رونق تولید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به اعلام نرخ رسمی تورم کشور که در مناطق روستایی 3/8 و نقطه به نقطه 6/6 دهم درصد اعلام شده است، افزود: اقدامات ثمربخش دولت در بخش اقتصاد و نیز ثبات اقتصادی ایجاد شده امیدواری برای رونق تولید را ایجاد کرده است.

*پوشش بیمه‌ای ارز صادرکنندگان

شافعی، کاهش رتبه ریسک اقتصادی ایران از هفت به پنج را یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت برشمرد و افزود: قرار است به زودی نرخ ارز صادرکنندگان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که این امر تأثیر بسیار خوبی در کارهای صادراتی خواهد گذاشت.

وی به سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: اتفاقات خوبی که در این سفر افتاد، زمینه حضور و اثرگذاری در پیمان اوراسیا را برای کشورمان فراهم کرد و سطح حجم مبادلات را با اوراسیا بالا خواهد برد.

گشایش مبادلات ایران و کره جنوبی

وی به گشایش مبادلات ایران و کره جنوبی اشاره کرد و افزود: تفاهمنامه تعیین سرمایه و تکنولوژی بین ایران و کره جنوبی امضا شده است.

وی افزود: گشایش مبادلات با یورو و دلار با کره جنوبی آغاز شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.