مشاور سابق وزیر ارشاد معتقد است: آیت‌الله علم‌الهدی به‌عنوان "پدر معنوی مشهد" درباره برگزاری کنسرت موسیقی در این شهر سخنانی مطرح کردند که با توجه به مسئولیت ایشان در شورای فرهنگ عمومی استان به‌عنوان رئیس شورا، سخنان‌شان غیرقانونی نیست.

  آیت‌الله علم‌الهدی "پدر معنوی مشهدمقدس" است/سخنان ایشان "غیرقانونی" نیست/مشهد تافته جدابافته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، عفت شریعتی کوهبنانی نماینده مردم مشهد و کلات در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی متولد 1331 است؛ با نگاهی به کارنامه عفت شریعتی وی پس از مجلس شورای اسلامی، مشاور بانوان وزارت ارشاد، بود و در حال حاضر عضو هیئت منصفه دادگاه مطبوعات است.

شریعتی دارای کارشناسی تاریخ تمدن ملل، کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، کارشناسی ارشد عرفان اسلامی و تحصیلات حوزوی است و سایر سوابق آموزشی وی را می‌توان، تدریس در دانشگاه آزاد واحد تهران‌مرکز، تدریس در مرکز آموزش عالی مدیریت صنعتی، تدریس فوق برنامه در دانشگاه فردوسی، تدریس طلاب خارجی حوزه علمیه، مکتب نرجس (س)، تدریس در تربیت معلم خواهران شهید بهشتی، تدریس در مجتمع فرهنگی کتابخانه و حسینیه امام رضا (ع) و درس اخلاق در دارالحکمه (حرم مطهر – صحن آزادی) اشاره کرد.

وی در سوابق خود مشاور استاندار خراسان بزرگ، دبیر کمیسیون امور بانوان استان خراسان بزرگ، پژوهشگر و مشاور فرهنگی سازمان صداوسیمای مرکز خراسان، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای مرکزی جمعیت خدمت‌گزاران سازندگی خراسان بوده است.

همچنین عضو شورای مرکزی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی خراسان، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران خراسان، عضو شورای سیاسی صداوسیمای خراسان، عضو هیئت رئیسه فدراسیون اسکیت ایران، عضو هیئت رئیسه سبک کونگ فوتو آی ما،  دبیر نخستین انجمن ادبی بانوان و انجمن ادبی جوانان خراسان، نماینده فرهنگی، برگزیده کمیسیون‌های بانوان سراسر کشور برای تدوین برنامه ایران 1400 در وزارت کشور، عضو شورای جوانان استانداری خراسان، کارشناس باشگاه خبرنگاران جوان و نویسنده سازمان صداو سیمای خراسان در سال‌های دفاع مقدس از دیگر سوابق عفت شریعتی است.

شریعتی در سا‌ل‌های فعالیت خود در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نایب رئیس کمیسیون اجتماعی، نایب رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان، مخبر کمیسیون فرهنگی، رئیس فراکسیون زنان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی، اجتماعی زنان، عضو گروه دوستی ایران عربستان، عضو گروه دوستی ایران عراق، عضو گروه دوستی ایران کرواسی، عضو فراکسیون اصولگرایان، عضو فراکسیون روستایی و عضو فراکسیون قرآن و عترت فعالیت داشته است.

با نماینده دوره‌های هفتم و هشتم مردم مشهد و کلات در مجلس و مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با عملکرد تولیت جدید آستان قدس رضوی و برگزاری کنسرت در مشهدمقدس و خراسان‌رضوی به گفت‌وگو نشستیم که مهم‌ترین محور‌ها و مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: 

  • آستان قدس رضوی یک پایگاه ساماندهی و سازماندهی فرهنگ و تعالیم اهل‌بیت(ع) در جهان اسلام است.
  • شاکله جدید آستان قدس رضوی یک هوای تازه‌ و رویش و نگرشی بسیار سرنوشت‌ساز و متفاوت به‌وجود آورده است.
  • توجه به مستضعفین امروز در نقطه اصلی توجه تولیت جدید آستان قدس رضوی قرار گرفته است.
  • ارائه خدمات رایگان در بیمارستان‌ها قدم مبارکی است تا زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی از نظر درمانی در تنگنا نباشند.
  • دیگر مردم فاصله‌ای میان ارکان مختلف آستان قدس رضوی و خود احساس نکرده و در ارتباط مردم با حریم مقدس رضوی واسطه‌ای وجود ندارد.
  • انتظار مردم و مسلمانان جهان و غیرمسلمانان این است که در شهرهای مذهبی جهان اسلام از جمله مشهد "معنویت" را مشاهده کنند.
  • آیت‌الله علم‌الهدی به‌عنوان "پدر معنوی مشهدمقدس" مسئله عدم برگزاری کنسرت‌ها را بیان کرده و اعلام کردند که در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) مجموعه‌های معنوی جایگاه دارد نه برنامه‌هایی از جنس کنسرت موسیقی.
  • باتوجه به ریاست آیت‌الله علم‌الهدی در شورای فرهنگ عمومی استان موضوع عدم برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد  و سخنان ایشان "غیر‌قانونی" نیست.
  • آیا برای معرفی بیشتر چهره معنوی و مذهبی مشهدمقدس در انزار ملی و بین‌المللی پارامتر‌ها و برنامه‌های دیگری حز کنسرت وجود ندارد؟
  • برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهر مشهد به هیچ وجه در اولویت نیست.
  • چه بخواهند چه نخواهند، مشهد تافته جدا بافته است.
  • راهبردی که آیت‌الله علم‌الهدی مطرح و بیان کردند فتح‌ِ بابی در عرصه سلامت‌سازی شهرهای کشور به‌ویژه شهرهایی با تابلوهای معنوی و مذهبی است.

سرکار خانم شریعتی حضرتعالی 2 دوره نماینده مردم مشهدمقدس در مجلس شورای اسلامی بودید که بعد از دوره نمایندگی هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمت کردید. با توجه به سابقه فرهنگی و آشنایی با مشهدمقدس، به عنوان نخستین سئوال در ارتباط با فعالیت‌های تولیت جدید آستان قدس رضوی بفرمائید؛ این فعالیت‌ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

عفت شریعتی: امروز پایتخت معنوی ایران اسلامی شهر مقدس مشهد است؛ استان خراسان و به‌ویژه مشهدمقدس از یک پشتوانه قوی فرهنگی معرفتی برخودار بوده و هست و این از عنایات خداوند متعال است که سرزمین ایران را مهد عزت و عظمت اهل‌بیت(ع) قرار داد. بنابراین شهر مشهد نقشی تعیین‌کننده در تحقق اهداف معنوی و معرفتی اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی دارد.

آستان قدس رضوی پایگاه ساماندهی فرهنگ و تعالیم اهل‌بیت(ع) در جهان اسلام است

از سوی دیگر آستان قدس رضوی یک پایگاه ساماندهی و سازماندهی فرهنگ و تعالیم اهل‌بیت(ع) در جهان اسلام است به این معنا که آستان قدس رضوی مرکز ثقل و بیانگر تفاوت میان سه شهر مذهبی و مقدس در ایران اسلامی یعنی مشهد، قم و شیراز است.

به‌واقع شاکله جدید آستان قدس رضوی یک هوای تازه‌ و رویش و نگرشی بسیار سرنوشت‌ساز و متفاوت به‌وجود آورده که باید تقویت شود و همگان باید خودمان را در پیشبرد این اهداف مسئول بدانیم.

 

 از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری در حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی، در بند 2 و 3 این حکم، خدمت به زائران به‌ویژه ضعفاء و نیازمندان و خدمت به مجاوران و به‌ویژه مستمندان و مستضعفان بود که منجر به تاسیس و آغاز به‌کار معاونت ویژه‌ای تحت همین عنوان در آستان قدس رضوی شد؛ از همین حیث تاکنون این فعالیت‌ها را چگونه می بینید؟

عفت شریعتی: توجه به مستضعفین که امروز در نقطه اصلی توجه تولیت جدید آستان قدس رضوی قرار گرفته فتح باب مبارکی است برای مستضعفان و کسانی که دل در گرو قرآن و عترت دارند. از نظر معنوی، زیارتی و اقتصادی در حال برنامه‌ریزی هستند. همچنین ارائه خدمات رایگان در بیمارستان‌ها قدم مبارکی است تا زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی از نظر درمانی در تنگنا نباشند.

مردم دیگر فاصله‌ای میان ارکان آستان قدس رضوی و خود احساس نمی‌کننند

اما جدای از همه مسائل باید توجه داشت که امروز تولیت جدید آستان قدس رضوی موضوع "فرانگری" را در برنامه کاری خود قرار داده و این به آن معناست که به‌عنوان مثال این مطلب بیان نمی‌شود که امور محرومین تنها برعهده کمیته امداد و بهزیستی است بلکه با همفکری و همدلی با نهادهای مسئول دیگر به‌دنبال حل مشکلات این قشر از جامعه است. این حرکات قطعاً سبب خواهد شد که دیگر مردم فاصله‌ای میان ارکان مختلف آستان قدس رضوی و خود احساس نکننند و بدین صورت واسطه‌ها در ارتباط مردم با حریم مقدس رضوی از بین خواهد رفت.

رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی از آستان قدس به‌عنوان ظرفیت فرهنگی عظیمی یاد کردند که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند. در این راستا فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس در دوره جدید را تاکنون در راستای اثرگذاری در سطح بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

عفت شریعتی: از حرکات مثبت در دوره تولیت حجت‌الاسلام رئیسی، برگزاری نخستین اجلاسیه تولیت‌های اعتاب مقدسه جهان اسلام در مشهدمقدس بود تا بدین صورت اعلام شود که حرف ایران با حرف تمام جهان اسلام یکی است و تکفیری‌ها و مسلمان‌نماها نخواهند توانست با حمایت نظام سلطه خدشه‌ای به وحدت میان مسلمانان وارد کرده و اسلام ناب محمدی را به‌گونه‌ای دیگر معرفی کنند.

همچنین آشناکردن سفرای کشورهای جهان با مجموعه عظیم فرهنگی آستان قدس در راستای تبیین خدمات و امکانات ویژه این آستان در حفاظت و نگهبانی از میراث معنوی، فرهنگی و معرفتی جهان اسلام دیگر قدم مثبتی است که در دوره جدید آستان قدس شاهد آن هستیم و همه این خدمات بیانگر تولد دوباره‌ای در حوزه فعالیت‌های معنوی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی آستان قدس است.

 اخیراً آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی و امام جمعه مشهدمقدس نسبت به برگزاری کنسرت و سخنانی مبنی بر برگزاری این برنامه‌ها در مشهدالرضا تذکراتی خطاب به مسئولان مربوطه داشتند. با توجه به سابقه فعالیت‌تان در وزارت ارشاد، نظر حضرتعالی در ارتباط با برگزاری کنسرت و برنامه‌هایی از این دست در شهر مقدس مشهد چیست؟

عفت شریعتی: مشهدمقدس پایگاه معنویت است، انتظار مردم و مسلمانان جهان و غیرمسلمانان قطعاً این است که در شهرهای مذهبی جهان اسلام از جمله مشهد، مکه و مدینه و دیگر اماکن مقدسه "معنویت" را مشاهده کنند، مشهدمقدس "قبله هفتم" جهان اسلام و "پایتخت معنوی" ایران اسلامی است بنابراین نگاه به مشهد، نگاهِ ویژه‌ای است.

آیت‌الله علم‌الهدی "پدر معنوی مشهدمقدس" است

شاید قبلا کسانی بودند که مقداری مصلحت‌گرایانه و محافظه‌کارانه صحبت می‌کردند یا ترجیح می‌دادند وارد این قضایا نشوند اما یا غیر از این است که آیت‌الله علم‌الهدی بر مبنای اصل "معنویت دینی" در این شهر صحبت کردند؟ ایشان اگر آدم محافظه‌کاری بودند وارد این قضایا نمی‌شدند اما شاهدیم که به‌عنوان "پدر معنوی مشهدمقدس" این مسئله را بیان کرده و اعلام کردند که در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) مجموعه‌های معنوی جایگاه دارد نه برنامه‌هایی از جنس کنسرت موسیقی.

اگر واقعا می‌خواهید مشهد رشد کرده و پذیرش زائر و افزایش زائر در این شهر، چشمگیر شود باید نخست بدانیم که این شهر، یک شهر معمولی نیست که در گوشه و کنارش برنامه‌های معمولی داشته باشید، هرجا جایگاه بالاتری داشته باشد، شأن آن مکان هم بالاتر است، بنابراین برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهدمقدس اهمیت و جایگاه مورد توجهی ندارد. جای این سئوال هم از مسئولان اجرایی این است که آیا برای معرفی بیشتر چهره معنوی و مذهبی مشهدمقدس در انظار ملی و بین‌المللی پارامتر‌ها و برنامه‌های دیگری وجود ندارد؟

سخنان آیت‌الله علم‌الهدی درباره عدم برگزاری کنسرت "غیرقانونی" نیست

به‌حق سخنان آیت‌الله علم‌الهدی به‌عنوان پدر معنوی و فرهنگی شهر قابل تقدیر است که شجاعت به خرج داده و ورود به این موضوع داشتند. اما نکته‌ای که باید مورد توجه نیز باشد این است که لغو کنسرت‌ها و اصلاً موضوع عدم برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد که از سوی ایشان بیان شد غیر‌قانونی نیست چراکه در استان شورای فرهنگی عمومی داریم.

ریاست شورای فرهنگ عمومی برعهده آیت‌الله علم‌الهدی است بنابراین وقتی شورای فرهنگ عمومی خراسان‌رضوی تشخیص می‌دهد این برنامه‌ها در تقویت باورهای معنوی و فرهنگی مؤثر نیست و سبب تضعیف باور‌های معنوی می‌شود باید از سوی همگان مصوبات شورا مورد توجه قرار گیرد و بدانند که برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهر مشهد به هیچ وجه در اولویت نیست.

 

مشهد تافته جدا بافته است/ در سایر شهرستان‌های خراسان‌رضوی هم باید حرمت‌ها پاسداری شود

 اخیراً برخی در فضای مجازی موجی علیه آیت‌الله علم‌الهدی به‌راه انداخته‌اند و بیان کردند که مگر مشهد تافته جدا بافته است. به‌عنوان عضوی از شورای فرهنگ عمومی استان و شخصیتی فرهنگی، نظر شما در ارتباط با واکنش‌ها نسبت به این موضوع چیست؟

عفت شریعتی: در پاسخ به افرادی که بیان کردند مگر مشهد و خراسان حکومت فدرالی است یا تافته جدابافته، باید تاکید کنم که چه بخواهند چه نخواهند، مشهد تافته جدا بافته است؛ اصلا چرا می‌خواهند این موضوع را انکار کنند؟ هرچند در شهرستان‌های استان خراسان هم باید عظمت معنوی و دینی دیده شود. ما قصد مشاجره نداریم اما باید ائمه جماعت، جوانان دیندار شهرها خودشان تبیین‌کننده برنامه‌های فرهنگی و مذهبی باشند.

اگر گفتند مشهد مصون از برگزاری کنسرت‌هاست، خب فرمانداران و مسئولان شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی با این قدمت فرهنگی و مذهبی باید حق مطلب را ادا کنند؛ جوانان و ائمه جماعات و تمام اقشار مردم باید پاسدار حرمت‌ها و عظمت‌های فرهنگی شهر خود باشند.

سخنان آیت‌الله علم‌الهدی فتح‌بابی در سلامت‌سازی شهرهاست/دنبال مرزبندی نباشیم

نباید دنبال مرزبندی باشیم. امروز انقلاب اسلامی در آستانه 40 سالگی و تکامل است، بنابراین باید به تقویت عناصر دینی و فرهنگی جای جای کشور بپردازیم تا شاهد بالندگی عظمت معنوی در سراسر کشور باشیم.

روحانیت معزز و حوزه‌های علمیه، طبیبان و پزشکان معنوی هر شهر هستند، آن‌ها هستند که تشخیص می‌دهند این شهر چه چیزی را می‌طلبد. به‌هر حال راهبردی که آیت‌الله علم‌الهدی مطرح و بیان کردند امیدواری ویژه‌ای نیز در ائمه جمعه سراسر کشور ایجاد کرده است و از سوئی نیز این موضوع فتح‌بابی در عرصه سلامت‌سازی شهرهای کشور به‌ویژه شهرهایی با تابلوهای معنوی و مذهبی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.