«الکساندر ورشبو» معاون دبیرکل ناتو افزایش شمار رزمایش های از قبل اعلام نشده روسیه را نگران کننده و عامل تشدید تنش در روابط این کشور با ناتو دانست.

یک مقام ناتو افزایش شمار رزمایش های ناگهانی روسیه را نگران کننده خواند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، وی که هم اکنون به بخارست پایتخت رومانی سفر کرده است، روز دوشنبه مدعی شد که روسیه به طور فزاینده ای، مکرر و بدون اعلام قبلی دست به برگزاری رزمایش های بزرگی زده که ناشی از یک ضعف قانونی در توافق امنیتی مسکو با کشور های غربی است.
ورشبو افزود: ناتو خواستار یک سازوکار سخت گیرانه در این زمینه برای افزایش شفافیت و قابلیت پیش بینی و راهی برای ثبات در روابط غیررضایت بخش فعلی با روسیه است.
معاون دبیرکل ناتو گفت که هیچ یک از اعضای این پیمان از پایان جنگ سرد تاکنون دست به رزمایش ناگهانی نزده و اگر مسکو خواهان افزایش ثبات و قدرت پیش بینی در منطقه است، باید اینگونه رزمایش ها را متوقف کند.
وی همچنین از مسکو خواست که در تصمیم خود برای تعلیق اجرای معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا تجدید نظر کند. این معاهده در آخرین سال جنگ سرد و با هدف اعمال محدودیت بر تجهیزات نظامی متعارف، به امضای روسیه و کشورهای عضو ناتو رسیده بود. مسکو سال 2007 تعلیق اجرای این معاهده را اعلام کرد.
اظهارات ورشبو در شرایطی مطرح شده که آمریکا و ناتو با دیگر کشورهای ساحلی دریای سیاه یعنی ترکیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین و گرجستان روابط گسترده نظامی دارند و به طور مرتب از موقعیت و پایگاه های خود برای تحرکات نظامی بهره می گیرند.
وزارت خارجه روسیه هفته گذشته در پاسخ به ابراز نگرانی مقام های آمریکایی و ناتو در این زمینه، ایرادهای مطرح شده را بی جا و بی مورد دانسته و گفته بود که این رویکردها و ایرادگیری های بی اساس، دیگر به شیوه معمول واشنگتن تبدیل شده است.
روسیه پنجشنبه هفته گذشته رزمایشی را در مناطق اروپایی این کشور برای کسب آمادگی مقابله با تهدیدهای احتمالی آغاز کرد. 
براساس برنامه برگزاری این رزمایش هفت روزه که ناوگان دریای شمال روسیه نیز در آن مشارکت دارد، نیروهای مستقر در حوزه فدرال جنوب و مناطق مرکزی، نیروی هوافضا و هوا برد در عملیات پیش بینی شده با انواع بالگردها و هواپیماهای رزمی و پشتیبانی، جنگ افزارها و تجهیزات زرهی شرکت دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.