قدس آنلاین / یاسمین مشرف: دانشمندان توانایی ای را که تاکنون فقط برای ابرانسان های قهرمان کتاب های تخیلی تصور می شد به واقعیت تبدیل کردند.

همه اندام های بدن شما شفاف سازی می شوند

با ابداع شیوه ای که مشاهده بافت های داخلی پوست، ماهیچه ها و استخوان ها را از طریق شفاف ساختن این بافت ها و ایجاد تصاویر سه بعدی با شفافیت بالا امکان پذیر می سازد، به زودی استفاده از اشعه ایکس به فراموشی سپرده خواهدشد. تکنیک ابداع شده که لایه های بافت های بدن را شفاف می سازد، به محققان اجازه می دهد به درون بدن نگاه کرده و اجزای ظریفی مثل رشته های عصبی و رگ ها را در شرایط طبیعی آن ها در درون بدن ببینند. به گفته محققان، این شیوه می تواند به مطالعه بیماری هایی مثل بیماری  نورون های حرکتی، آلزایمر و پارکینسون کمک کند. دانشمندان می گویند توانسته اند با استفاده از این روش، بدن جانوران بزرگی مثل خرگوش ها را بدون کالبد شکافی و ریسک آسیب رسیدن به بافت ها، شفاف سازی کنند و بر این باور هستند که این روش می تواند در مورد پستانداران بزرگ تری مثل میمون ها و در نهایت برای شفاف سازی بافت های بدن و بازنمایی مغز انسان نیز مورد استفاده قراربگیرد.با استفاده از این شیوه در بدن موش ها و خرگوش ها، دانشمندان نشان دادند که قادر هستند از بافت های پوست و جمجمه گذشته و مغز را در زیر این بافت ها مشاهده کنند.

دکتر علی ارتورک از دانشگاه مونیخ در این باره گفت ما فناوری عمده ای را ابداع کرده ایم که شفاف سازی همه اندام ها را امکان پذیر می سازد. با استفاده از این شیوه، زمینه بازنمایی اتصالات عصبی و عروقی  در تمام بدن موجود آزمایشگاهی و به شکل بالقوه در مغز انسان فوت شده فراهم می شود.

در شیوه  پاکسازی بافت، محققان ابتدا بافت ها را آبزدایی کرده و چربی هایی که غشاهای سلولی را تشکیل می دهند با استفاده از یک حلال از بین می برند. آب و چربی ها، بخش های عمده بافت های بدن پستانداران هستند که با  پراکنده کردن نور، این بافت ها را مات می سازند. هرچند شیوه پاکسازی بافت چند دهه است که مورد استفاده قرارمی گیرد، اما رویکرد دکتر ارتورک و تیمش که uDISCO نام گرفته و درNature Methods   به چاپ رسید، شفاف سازی استخوان ها را نیز امکانپذیر می سازد.

این رویکرد همچنین به محققان اجازه می دهد با قراردادن پروتئین های فلوروسنت در بافت های خاصی مثل بافت های عصبی، جزییات این بافت ها را تصویرسازی کنند. دکتر ارتورک می گوید این کار درست مثل این است که ما بتوانیم دیوارهای بتنی ساختمان ها را به شیشه تبدیل کرده و لوله ها و سیم هایی را که درون آن ها وجود دارد مشاهده کنیم. دکترارتورک افزود هم اکنون ما می توانیم همه  اتصالات داخلی را به آسانی ببینیم و قطع یک اتصال- به عنوان مثال قطع اتصال سلول های عصبی مغز - را تشخیص بدهیم.

به گفته دکتر ارتورک، uDisco شفافیت نه فقط یک دیواره، بلکه شفافیت سرتاسر یک اندام را امکانپذیر می سازد. در این روند بدن حیوان تا 60 درصد کوچک تر  می شود، اما پروتئین های سلول ها سرجای خودشان هستند. دانشمندان سپس سلول های حیوان مورد آزمایش را با پروتئین فلوروسنت پر می کنند و به این طریق می توانند ساختار ظریف ترین بافت ها را هم مشاهده کنند. دکتر ارتورک اظهار داشت هم اکنون تیم او درحال کار با گروه هایی از محققان در سرتاسر جهان هستند تا از این شیوه برای مطالعه بیماری های دیابت، سکته، التهاب و آلزایمر استفاده کنند. این شیوه همچنین امکان تشخیص اینکه آیا سلول ها در بافت حیوانی ادغام شده اند یا به بخش های دیگر بدن مهاجرت کرده و ایجاد تومور کرده اند را فراهم می سازد. دکتر ارتورک گفت گمان می کنم این رویکرد کاربرد نامحدودی داشته باشد. تاکنون شیوه ای که حتی بتواند یک تک سلول عصبی را  بازنمایی کند ارایه نشده است، اما اکنون برای نخستین بار ما ابزار قدرتمندی در اختیار داریم که می توانیم با استفاده از آن تمام مغز انسان را شفاف ساخته و مغز را تا اندازه ای که یک میکروسکوپ تصویربردار بتواند آن را بازنمایی کند کوچک کنیم.

با این حال اینکه کالبدشکافی سلول های عصبی مغز انسان چگونه با علایم فلوروسنت انجام شود همچنان به عنوان یک چالش عمده، حل نشده باقی مانده است.

منبع: دیلی میل

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.