محمد حسین جعفریان

 کردها، کارت بازی واشنگتن در میدان سوریه

به قول قدیمی‌ها هنوز جوهر یادداشت بنده در همین ستون، مبنی بر هشدار به کردهای سوریه برای خطرات هم‌پیمان شدن با آمریکایی‌ها خشک نشده... که خبرهای تأسفباری از آن کشور رسید. آنکارا نیروهای ارتش به اصطلاح آزاد سوریه را مسلح و حمایت کرده و با ده‌ها تانک به همراه این نیروها ابتدا شهر «جرابلس» را تصرف کرد.
بعد اخطار داد کردها و نیروهای مشهور به «دموکراتیک سوریه» باید از تمام متصرفات اخیر خود به ساحل شرقی فرات عقب نشینی کنند. آنها ابتدا بشدت با این هشدار ترکیه برخورد کرده و مدعی شدند هرگز چنین کاری نمی‌کنند. اما بلافاصله جان کری هم به آنها اخطار داد! و این نیروها، سرافکنده و مغموم از منبج و تمام مناطقی که به گفته خودشان با ریختن خون انبوهی از مردان و زنانشان از داعش پس گرفته بودند، به چشم برهم زدنی مجبور به عقب‌نشینی شدند. اما ترکیه به این مقدار هم بسنده نکرد و جت‌هایش را به حومه جرابلس و بویژه روستاهای جنوبی آن که در تصرف کردها بود فرستاد.
طی چند روز اخیر این جنگنده‌ها بارها و بارها این مناطق را بمباران کرده‌اند و تنها روز یکشنبه، بیش از 35 نفر از کردها در روستاهای مذکور بر اثر این حملات کشته شدند. هم‌زمان ترکیه ارتش آزاد را برای پاکسازی میدانی کردها از این مناطق، به جنگ با آنها فرستادند. چند هفته پیش وقتی همین نیروهای دموکراتیک کرد در شهر حسکه به تحریک آمریکایی‌ها با ارتش سوریه وارد نبرد شد و هواپیماهای ارتش یک نوبت مواضع آنان را بمباران کرد، آمریکایی‌ها به دمشق هشدار دادند که اجازه ادامه این حملات را ندارد. اما اکنون دیگر در مقابل حملات جنگنده‌های ترکیه، خبری از لطف آمریکایی‌ها نیست. چرا که آنها معامله خود را کرده و بهره لازم را از کارت بازی کردها برده‌اند.
آمریکایی‌ها نه تنها ارتباط لجستیکی و پشتیبانی که حتی ارتباط معمول و اطلاعاتی خود را نیز با کردهای مناطق مورد هجوم ترکیه قطع کرده‌اند.آمریکایی‌ها با پیش انداختن کردها بنای امتیاز گرفتن از ترکیه را داشتند که گرفتند. لذا فعلاً نیازی به آنها ندارند!
ترکیه نیز برای جلوگیری از انسجام کردها و فورالی شدن آنها در شمال سوریه، نظیر اکنون، هر کاری خواهد کرد. دیروز کردها ابزار آمریکایی‌ها برای امتیازگیری از آنکارا بودند و امروز ارتش آزاد ابزار آنکارا برای قلع و قمع کردها و تحمیل سیاست‌های خودش در شمال سوریه، این نیروها هر روز بازیچه قدرتی منطقه‌ای و جهانی هستند و در این راه ملت خود و مردم را نیز قربانی می‌کنند همچنان که تروریست‌های ارتش آزاد نیز که امروز نوک پیکان حمله به کردهای مورد حمایت دیروز آمریکا شده‌اند، خود تحت حمایت آمریکا بوده و هستند. باید به سران کردها که در این میان دغدغه مردم خویش را نیز دارند یادآور شد که از این اتفاق عبرت بگیرند و جوانانشان را برای اجرای سیاست‌های کاخ سفید در شمال سوریه فدا نکنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.