پس از یک دهه چانه‌زنی مقامات داخلی هند، وزیر دفاع این کشور در دیدار با همتای آمریکایی خود پیمان همکاری‌های نظامی دهلی‌نو-واشنگتن را امضا کرد.

 پس از یک دهه؛ همکاری‌ نظامی دهلی‌نو-واشنگتن

یبه گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، هند و آمریکا یک پیمان نظامی مهم در راستای استفاده از تأسیسات و تجهیزات نظامی دو کشور را امضا کردند.

«مانوهار پاریکار» وزیر دفاع هند و «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا این پیمان را در واشنگتن به امضا رساندند که در اعلامیه‌ای مشترک از سوی دو طرف نیز امضای آن تأیید شد.

براساس این پیمان، آمریکا و هند می‌توانند در پایگاه‌های نظامی یکدیگر سوخت‌گیری نمایند و تجهیزات و ادوات نظامی خود را تعمیر و نگهداری کنند.

کارتر درباره این پیمان اظهارداشت که پیمان نظامی هند و آمریکا تسهیلات لازم را برای گسترش همکاری‌های نظامی دهلی‌نو و واشنگتن ایجاد می‌کند.

وزیر دفاع هند و آمریکا بصورت مشترک اعلام کردند که پیمان نظامی دهلی‌نو-واشنگتن اجازه حضور سربازان دو کشور را در خاک یکدیگر نمی‌دهد.

پیمان مذکور یکی از حساس‌ترین مسائل سیاسی مطرح شده در هند است که از یک دهه گذشته تاکنون مقامات این کشور برای امضای آن چانه‌زنی می‌کردند.

احزاب چپ دولت هند از مخالفان اصلی امضای پیمان نظامی دهلی‌نو-واشنگتن هستند و با این حال دولت حزب حاکم به رهبری کنگره نیز این پیمان را با تردید امضا کرده است.

کارشناسان هندی براین باورند که امضای این پیمان با سیاست‌های کلی هند در تضاد است و در آینده نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

آمریکا مهمترین تأمین کننده تجهیزات نظامی هند است و بر اساس گزارش‌ها از سال 2007 میلادی به اینطرف، دهلی‌نو و واشنگتن سقف مبادلات نظامی خود را به 14 میلیارد دلار رسانده‌اند.

کارشناسان می‌گویند: همکاری‌های نظامی هند و آمریکا می‌تواند منجر به کاهش نفوذ چین در منطقه شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.