قدس آنلاین- تبریز: شهردار تبریز با تاکید بر تقویت ارتباطات فرهنگی بین دو شهر خواهرخوانده تبریز و خجند گفت: زمینه‌های مشترک فرهنگی و اجتماعی تبریز و خجند، ایجاب می‌کند که روابط بین دو شهر، در سطحی بسیار فراتر از وضعیت فعلی استمرار یابد.

 ضرورت نقش‌آفرینی «تبریز و خجند» در توسعه روابط فرهنگی و گردشگری ایران و تاجیکستان

به گزارش قدس آنلاین از تبریز صادق نجفی در دیدار با سفیر تاجیکستان در ایران، با اشاره به ساختار تشکیلاتی شهرداری‌های ایران اظهار داشت: شهرداری‌های ایران با توجه به برخورداری از استقلال نسبی، می‌توانند اهداف دیپلماتیک خود را در سیستم روان‌تری پیش ببرند؛ بر این اساس، تبریز، اهداف ارتباطی با تاجیکستان را در گرو بهره‌گیری از اشتراکات فرهنگی و تقویت دیپلماسی شهری می‌داند.

وی تصریح کرد: برگزاری هفته‌های فرهنگی، فعال‌سازی تورهای گردشگری و اجرای مناسبات ورزشی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند با بسترسازی سفارت‌های دو کشور پیگیری شود. 

شهردار تبریز «کمال خجندی» شاعر بزرگ خجندی را نماد اصیل و فاخر پیوند تاریخی دو کشور خواند و افزود: این شاعر شیرین سخن، تبریز را برای سکونت انتخاب کرده و با توصیف‌های کم‌نظیر خود از فضای شهر تبریز، یگانگی فرهنگی و تاریخی دو ملت را به خوبی تبیین داده است.

نجفی «اجلاس تبریز» را فرصت ارزشمند در مراودات بین‌المللی تبریز خواند و اظهار امیدواری کرد، این نشست مهم در کنار اهداف گردشگری تبریز، زمینه نزدیکی کلان‌شهرهای تاریخی و احیای نقش فرهنگی این شهرها را فراهم کند.

نعمت‌‌الله امام‌زاده سفیر تاجیکستان در ایران نیز که برای شرکت در اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به تبریز سفر کرده است، در این دیدار، با بیان اینکه روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور روز به روز در حال پیشرفت است، اظهار داشت: حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان و همچنین تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور، نشان‌دهنده روند موفق مراودات اقتصادی و فرهنگی دو کشور در دوره معاصر است.

سفیر تاجیکستان در ایران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به افزایش سطح همکاری تاجیکستان و ایران با محوریت خجند و تبریز، بر لزوم روان‌سازی ساز و کار صدور روادید بین طرفین تأکید کرد و گفت: سفارت تاجیکستان در ایران از هیچ تلاشی برای تقویت روابط دو طرف فروگذار نخواهد بود. 

وی با تبریک انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی، گفت: اجلاس تبریز، بستر مهمی است که فعالان اقتصادی، فرهنگی و گردشگری کشورهای مختلف را با ظرفیت‌های تاریخی و دستاوردهای عمرانی و خدماتی شهر تبریز آشنا خواهد ساخت.

بر اساس این گزارش، در پایان این دیدار، هدایایی از صنایع دستی و فرهنگی، بین دو طرف مبادله شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.