گروه «سیاست» قدس آنلاین- طیبه مروت: مبارزه با فساد و ویژه‌خواری یکی از مطالبات عمومی است و برای عامه مردم فرقی نمی‌کند که رانت‌خواران و اختلاسگران از کدام دسته و جناح باشند. آنچه برای مردم مهم است برقراری عدالت، شفاف‌سازی دریافت‌های مدیران و حفظ جایگاه «حق» است.

«املاک نجومی»؛ آدرس غلطی که اصلاح‌طلبان می‌دهند

اما پس از آنکه انتشار فیش‌های حقوقی نامتعارف اذهان جامعه را به خود معطوف کرد و خواست مردم را بر عزل مدیران و بازگرداندن بیت‌المال به خزانه کشور موجب شد، خبری مبنی واگذاری املاکی در تهران به برخی از مدیران شهرداری تهران بار دیگر جنجال‌آفرین شد؛ خبری که هنوز از سوی هیچ نهادی تأیید نشده است و شایبه سیاسی‌بودن آن مطرح است. پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران و قایم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با «قدس» به بررسی ابعاد پیدا و پنهان خبرسازی‌های این روزها پرداخته است.
****

* خبری که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و محل سؤال افکار عمومی شده، انتشار اسامی افرادی است که املاکی را با قیمت‌های پایین از شهرداری دریافت کرده‌اند. طرح این موضوع در حالی که این روزها با موضوعات جنجالی فیش‌های حقوقی نجومی و پرونده‌های فساد مالی مواجهیم، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

نکته مهم این است که اگر فساد و اختلاس از هر شخص، جناح و نهادی سر بزند، قابل چشم‌پوشی نیست و باید با آن برخورد شود. اما آنچه برای ما جای سؤال است این است­که افرادی که پرچم «دزد، دزد» را عَلَم کرده‌اند، خودشان در مظان اتهام دریافت حقوق‌های غیرمتعارف و غیرقانونی هستند. به نظر می‌رسد این افراد با طرح این موضوع قصد فرار به جلو دارند، آن هم در شرایطی که همت نظام به شفاف‌سازی درباره وضعیت مالی افراد است، طرح این موضوع موجب کمرنگ‌شدن ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی می‌شود.

نباید اجازه بدهیم عده‌ای با افکار عمومی بازی کنند و با آدرس‌های غلط، متن و حاشیه را با هم جابه‌جا کنند.  

ماجرای این پروژه خبری هم از آنجا شروع شد که فردی از سازمان بازرسی کل کشور اسامی افرادی را منتشر کرد که املاکی را از شهرداری دریافت کرده‌اند و جریان اصلاح‌طلبان آن را تحت عنوان پروژه «املاک نجومی» در برابر «فیش‌های نجومی» قرار دادند. این در حالی است که سازمان بازرسی می‌گوید این سؤالی بوده که برای تهیه یک گزارش از سوی یکی از کارشناسان ما مطرح شده تا به آن پاسخ داده شده و اسناد و مدارک بررسی و نهایتاً به گزارش تبدیل شود. این فرآیندی است که دایماً سازمان بازرسی کل کشور طی می‌کند و هیچ‌کدام هم رسانه‌ای نمی‌شود. اما درباره شهرداری، پرونده‌ای که در مرحله ابتدایی قرار دارد و از سوی سازمان در حال بازرسی است، رسانه‌ای می‌شود. در حالی که باید پروسه زمانی طی گردد و دفاعیات شهرداری نیز شنیده شود؛ کما اینکه این اتفاق بارها افتاده و از نهادها نیز رفع اتهام شده است. لذا به نظر می‌رسد این مسأله با شایبه مسایل سیاسی همراه است.

در خبری که علیه مدیریت شهرداری تهران مطرح شده، آمده که سازمان املاکشهرداری یک میلیون و 100هزار مترمربع به افراد خاص واگذار شده است. در گزارشی که شبکه بی‌بی‌سی منتشر کرد، آمده است که این متراژ زمین بین 250 نفر توزیع شده است!

دروغ‌بودن خبر از همین‌جا روشن می‌شود. زیرا چگونه می‌شود این متراژ گسترده زمین و خانه بین تنها 250 تن تقسیم شود؟ در حالی که این مقدار بین  32  هزار تن از پایین‌ترین کارمند شهرداری تا مدیران آن تقسیم شده است. البته این نکته را هم اضافه کنم که از این متراژ زمین اعلام شده، تنها 400 هزار متر مربع مسکونی بوده است. به علاوه، تعاونی‌های خارج از شهرداری هم مشمول این اعطای زمین­ها شده‌اند. بنابراین آنچه در واقعیت رخ داده با آنچه از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب اعلام شده، «فاصله نجومی» دارد.

از طرف دیگر، در لیست منتشره اسامی نمایندگان شورای شهر برده می‌شودکه افرادی شناخته‌شده و زحمت‌کشیده انقلاب هستند. مثلاً خانم معصومه آباد که از آزادگان می‌باشد، اعلام کردند که هیچ منزلی دریافت نکردند و آن ملک همچنان به نام شهرداری است و در سازمان ثبت اسناد نیز هیچ ثبتی صورت نگرفته است. ذکر این نکته را هم لازم می‌دانم که اعطای زمین از سوی تعاونی سازمان‌ها و نهادها امری طبیعی است. لذا به نظر می‌رسد طرح این موضوع جز بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به منتخبین خود ثمره‌ای ندارد؛ اعتمادی که سرمایه نظام است. این اتفاقات عجیب آن هم در زمان انتخابات هیأت‌رئیسه عجیب نیست؟

یکی از سران فتنه گفته بود که پیروزی در انتخابات شورا مقدمه پیروزی در گام سوم اصلاحات است.

* پیش از این هم اصلاح‌طلبان پروژه فتح شورای شهر را مطرح کرده بودند. طرح این مسایل و سیاست‌های تخریبی در این بازه زمانی باقیمانده تا انتخابات شوراها می‌تواند در انتخابات شوراها تأثیرگذار باشد؟

اصلاح‌طلبان به تأثیر فضاسازی «املاک نجومی» در انتخابات آتی شوراها امیدوارند. اصلاح‌طلبان که شورای اول را در دست داشتند، باعث شدند که مردم از شورای شهر متنفر شوند و در انتخابات شورای دوم با وجود شرکت افراد متنوع با گرایش‌های سیاسی متفاوت، نفر اول تنها 190 هزار رأی کسب کرد. با این وجود، این جریان سیاسی قصد دارد دوباره به همان شورای اول بازگردد. به نظر می‌رسد که اصلاح‎طلبان قصد دارند شورا را به ایستگاه انحلال و چالش‌های سیاسی بازگردانند. این حرکت به‌شدت سؤال‌برانگیز است.

از ابتدای سال جاری این حرکت شروع شده و هر روز یک تنشی را برای شهر درست کرده‌اند و سعی می‌کنند اجازه ندهند که چرخ شهر بچرخد.

به هرصورت، تلقی من این است که مردم بین مبارزه با فساد و تظاهر به مبارزه با فساد تمایز قایل می‌شوند.

به نظر من اگر اعضای شورای شهر بر مدار خدمت حرکت کنند، این جوسازی‌ها نتیجه معکوس خواهد داشت و نه‌تنها انتخابات آتی را تحت‌الشعاع قرار نمی دهد بلکه به نفع جریان خدمت‌گزار خواهد بود زیرا مردم می‌بینند که در میدان آنها بازی نمی‌کنیم.

* انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر که روز گذشته برگزار گشت و آقای چمران به عنوان رئیس ابقا شد، چه پیامی داشت؟

من فکر می‌کنم انتخابات هیأت‌رئیسه نشان داد که نمایندگان به عقلانیت و کار کارشناسی رأی دادند نه به سیاسی‌کاری و غوغاسالاری. رأی نمایندگان نشان از اهتمام آنان به خدمت به مردم است. امیدوارم نمایندگان شورای شهر اجازه ندهند در سال آخر خدمت، جریان‌هایی از بیرون شورا فضا را مدیریت کنند.

* اشاره داشتید که با طرح پرونده املاک شهرداری تهران قصد به‌حاشیه‌راندن ماجرای «فیش‌های حقوقی» وجود دارد. آیا با فضاسازی رسانه‌ای، ماجرای فیش‌های نجومی به حاشیه می‏رود؟

روز گذشته طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس کلید خورد. اگر دقت کنید می‌بینید که این یک پروژه است که از سوی اتاق فکری طراحی شده تا ماجرای فیش‌های حقوقی نامتعارف که­ اعتماد عمومی را جریحه‌دار کرده را به حاشیه براند؛ ماجرایی که به گفته سخنگوی قوه قضاییه حتی یک متهم از سوی دولت به آن قوه معرفی نشده است و حتی از شخص برکنارشده نیز به عنوان «ذخیره انقلاب» یاد می‌شود.

به نظر من همه جناح‌های سیاسی بدون غرض‌ورزی و گرایش‌های سیاسی باید کمک کنند تا اصل فساد مالی و رانت‌خواری از بدنه نظام زدوده شود تا اعتماد مردم به نظام بازگردد. بالاترین ذخیره مسؤولان مملکت اعتماد مردم است. زیرا در بزنگاه‌های خطرآفرین این مردم هستند که جان و مال خود را به پای نظام ریخته‌اند. از این جهت از همه جناح‌های سیاسی می‌خواهم که دست در دست یکدیگر بدهند و از مانع‌تراشی در باب شفاف‌سازی پیرامون فیش‌های حقوقی جلوگیری کنند تا مردم احساس کنند که بین چپاولگران و خدمت‌گزاران تفاوت وجود دارد. اما این‌گونه آدرس غلط دادن و حاشیه‌سازی به نفع نظام و مردم نیست و یقیناً مردم متوجه خواهند شد که بین کسانی که برداشت‌های نجومی داشته‌اند و سازمانی که املاکی را بین همه کارکنان خودش تقسیم کرده، تفاوت وجود دارد.

مقایسه فیش‌های نجومی و املاک واگذاری‌شده شهرداری تهران، قیاس مع الفارق است زیرا آن یک استثنا در قاعده است و این یک قاعده است.

به عقیده من نباید اجازه بدهیم که فیش‌های نجومی فراموش شود و از طرف دیگر، اجازه ندهیم این مسأله به حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن تبدیل گردد تا با افکار عمومی بازی شود.

* اگر ثابت شود که این املاک به‌صورت غیرقانونی واگذار شده، شما به عنوان عضو شورای شهر تهران چه واکنشی نشان می‌دهید؟

مطمئن باشید که اگر تخلفی صورت گرفته شده باشد،­ من اولین مطالبه­گر در این میدان خواهم بود و با متخلف مانند یک غارتگر و دزد برخورد خواهم کرد. زیرا هر شخص زیاده‌خواهی از هر جناحی که باشد برای جامعه مانند غده سرطانی است و باید حذف شود.

* چه اهداف سیاسی در پشت پرده این اتفاق برای  زیر سؤال بردن مدیریت انقلابی وجود دارد؟

من هم به عنوان عضو شورای شهر نسبت به برخی انتصابات در شهرداری انتقاد دارم و این موارد را صریحاً نیز اعلام کرده‌ام. اما نباید این نکته را فراموش کرد که رهبر معظم انقلاب این مدیریت را مدیریت جهادی نامیدند و امروز افرادی تلاش می‎کنند که اهمیت این نگرش را از بین ببرند.

از فردایی که رهبر معظم انقلاب مسأله مدیریت جهادی را مطرح کردند، شبهه‌افکنی پیرامون شهرداری تهران آغاز شد. بنابراین سیاسی‌بودن این تخریب کاملاً روشن است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.