۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 418043

یک متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: بیش از ۹۰ درصد جوش‌های ایجاد شده بر روی صورت و بدن، هیچ ارتباطی به اعصاب و عصبی شدن ندارد.

 بیش از ۹۰ درصد جوش‌های صورت "عصبی" نیستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا عشقی اظهار کرد: تنها ۱۰ درصد از جوش‌های صورت ممکن است بر اثر حالت‌های نامتعادل روحی، ناراحتی و عصبی به وجود آید که البته آن هم جنبه علمی ندارد.

وی افزود: یکی از علل به وجود آمدن جوش‌های صورت تغییرات و اختلالات هورمون است که بیشتر در سنین بعد از بلوغ و در سیکل قاعدگی خانم‌ها ایجاد می‌شود.

خوردن شیرینی‌جات و چربی عامل ایجاد جوش است

عشقی تصریح کرد: علل بسیاری در نمایان شدن جوش بر روی پوست وجود دارد که یکی از علل اصلی آن مصرف شیرینی‌جات، چربی‌ها، سوسیس، کالباس و غذاهای فست‌فود است.

وی با بیان اینکه ماندن لوازم آرایشی به ویژه نوع چرب آن بر روی پوست تأثیر مخربی گذاشته و منجر به جوش زدن می‌شود، تأکید کرد: از ماندن آرایش طولانی‌مدت بر روی پوست صورت خودداری کنید و پیش از خواب آرایش‌تان را بشویید.

"ژنتیک" عامل موثر در ایجاد جوش صورت

عشقی، "ژنتیک" را یکی از عوامل مهم در ایجاد جوش دانست و اظهار کرد: این نوع جوش‌ها از نوع خفیف تا شدید متفاوت بوده و معمولا با طی مراحل درست درمان، عود نخواهد کرد.

چگونه جوش‌هایمان را درمان کنیم؟

این متخصص بیماری‌های پوست و مو با بیان اینکه اگر درمان به درستی انجام شود، امکان عود مجدد بسیار نادر است، تصریح کرد: برای درمان انواع جوش با توجه به شدت و ضعف آن از داروهای موضعی، صابون‌های آنتی باکتریال، داروهای خوراکی و در صورت نیاز از لیزر درمانی استفاده می‌شود.

لیزر درمانی پله نخست درمان جوش نیست

عشقی با بیان اینکه لیزر درمانی پله نخست درمان جوش نیست، اظهار کرد: ابتدا توسط داروهای موضعی و خوراکی اقدام به برطرف کردن جوش‌ها کرده و در مراحل آخر و در صورت لزوم از لیزر درمانی استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در افرادی که جوش‌های شدید دارند معمولا طول دوره درمان به صورت سه دوره شش ماهه است، افزود: در صورتی‌که بخواهیم از داروها و مشتقات ویتامین «آ» برای درمان جوش‌ها استفاده کنیم، پیش از آن از بیمار یک آزمایش کبدی گرفته می‌شود.

داروها و صابون‌های گران‌قیمت تأثیر چندانی بر رفع جوش ندارد

عشقی تأکید کرد: داروها و صابون‌های گران‌قیمت تأثیر چندانی بر رفع جوش‌ها ندارد.

در مصرف ضد آفتاب احتیاط کنید

وی با بیان اینکه ضد آفتاب مصرفی در افراد مبتلا به جوش باید حتما از نوع فاقد چربی باشد، اظهار کرد: پس از مصرف ضد آفتاب هر دو ساعت یک‌بار صورت خود را بشویید و مجددا آن را بر روی صورت خود بزنید.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو درباره صابون‌های گیاهی ضدجوش که در عطاری‌ها توزیع می‌شود، عنوان کرد: این صابون‌ها خالی از لطف نبوده و شاید بتوان گفت تا ۱۰ درصد اثر ضدجوش را بر روی پوست باقی می‌گذارد.

توصیه‌های پزشکی

عشقی توصیه کرد: برای پیشگیری و درمان جوش در مرحله اول باید رژیم غذایی را رعایت کرده و از مصرف غذاهای پرچرب و شیرینی‌جات، غذاهای فست‌فود و سوسیس و کالباس خودداری کنید. در مرحله بعد باید مواظب مواد آرایش‌تان باشید و از قرار دادان طولانی‌مدت آن بر روی صورت خودداری کنید. همچنین از پدها و دستمال‌های مرطوب استفاده نکنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.