۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 418173

حجت‌الاسلام احمد مبلغی

بانکداری اسلامی بی رحم و غیر عاطفی نیست

نخستین و مهم‌ترین اصل بانکداری، جلب سود مشروع است. کسانی که تصور می‌کنند، ما بانکداری اسلامی را بنا می‌کنیم، بدون اینکه سودی در کار باشد، بی‌تردید با بانکداری آشنایی کامل نداشته و نمی‌توانند خدمتی را در این زمینه به جامعه ارایه کنند. جلب سود بر اساس اسلام یک راه میانه‌ای میان سودهای خاص و سودهای نامشروع است، هر چه زمان به جلو می‌رود، تطبیق این دیدگاه اسلامی بسیار دشوارتر و مشکل تر می‌شود، گویی ما روی پل صراط هستیم که یک طرف آن رکود و طرف دیگر آن رباست و باید با دقت حرکت کرد.
جلب سود مشروع سبب دوام بانکداری و اقتصاد خواهد شد، دریافت سود نقطه مشترک جلب سود مشروع و رباست.
نخستین وظیفه بانکداری اسلامی، جلب سود مشروع است و اینکه هرکس برای فرار از ربا، یک مؤسسه قرض الحسنه‌ای بنا کند، اشتباه است، زیرا بانکداری باید بر اساس تفکر در ورای بیع که جلب سود مشروع است، بنا شود. اینکه ما برای رهایی از دست ربا، عوامل و اسباب منتهی به دریافت سود مشروع را حذف کنیم، کار درستی نیست.
اصل دوم در بانکداری اسلامی اعانه است، بانکداری اسلامی باید بر اساس اصل اعانه، کمک کردن و تعاون شکل بگیرد، بانکداری اسلامی یک بانک بی‌رحم و غیرعاطفی نیست، بلکه دنبال رفع مشکلات اقتصادی جامعه بر اساس تعاون است. برخی گمان می‌کنند، نیکی این است که تنها صدقه‌ بدهیم، در حالی برّ یک عنوان مصداق‌پذیر، کشدار و در طول تاریخ در حال پذیرش مصداق‌های جدید است و در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مصداق دارد، بنابراین بانکداری اسلام باید بر اساس ارایه خدمات تعاون و حل مشکلات
جامعه باشد.
عمران و توسعه رکن سوم بانکداری اسلامی است و خداوند به بشریت امر کرده که زمین را آباد کنید. این‌ها جزو اولویت‌های اقتصاد اسلامی است. گاهی معنای کاذبی از زهد در ذهن ما نقش بسته و عمران، آبادی و توسعه را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است.
اصل دیگر «تقدیر معیشت» است، بحث اداره و مدیریت اقتصاد، راهبردها و سیاست های اقتصادی در هر دولت و جامعه ای وجود دارد و بانکداری اسلامی در چرخه اساسی تعریف شده تقدیر معیشت حضور پیدا کند، در هسته کانون تدبیرهای اقتصادی باشد.
بانکداری اسلامی باید در تنظیم اقتصاد و کنترل خیلی از مشکلات و بحران‌ها حضور یابد، سلامت و اداره درست بانک ها، سلامت اقتصاد را در پی دارد و بحران بانک‌ها مشکلاتی را حتی به اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند.  اقتصاد مقاومتی بخشی از تقدیر معیشت است و تقدیر معیشت بخشی به شرایط حاد کنونی مربوط می‌شود، اقتصاد مقاومتی یک تقدیر معیشت اساسی است و اقتصادی که بتواند روی پای خود بایستد تا بحران ها و مشکلات جامعه را از پا درنیاورد.
رکن پنجم بانکداری اسلامی، تعمیق معنویت و ارتباط با خداست و بانکداری اقتصادی در سیاست‌های کلان و رویکردهای خود راهی جدا از تقویت معنویت را دنبال نکند و باید ارتباط خود را با معنویت، تعریف و تقویت کند.

ایکنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.