علیرضا محرمی

دانشکده خبر را دانشگاه کنید

یکی از مهمترین مراکز آموزشی کشور که نقش کلیدی در تربیت و پرورش دانشجویان دارد، دانشکده خبر است. با اینکه در برخی استان ها مثل فارس شعباتی از دانشکده خبر ایجاد شده اما دانشکده خبری که در چهار راه قصر تهران مستقر بود، مرکز تربیت خبرنگاران جوان به شمار می رفت. از روز تاسیس این دانشکده ، ساختمان استیجاری خبر واقع در ابتدای خیابان شهید بهشتی محل رفت و آمد استادان ارتباطات و دانشجویان خبرنگار بود. این دانشکده زیر نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی وظیفه آموزش را بر عهده دارد. اما مشکلی که امسال برای دانشجویان ایجاد شد و سردرگمی ها و پیچیدگی های فراوانی به دنبال داشته و دارد، تخلیه این ساختمان در خرداد ماه بود. مسوولان دانشکده ترم تابستان را به یک مدرسه در نزدیکی های ساختمان قبلی انتقال دادند که موجب اعتراضات دانشجویان شد. هر چند این مدرسه تنها برای ترم تابستان در اختیار دانشجویان قرار دارد.

از آنجایی که انتقاد دانشجویان نسبت به هر مساله ای تنها آرام کردن آن ها از سوی مسوولان را در پی دارد، همین اتفاق در خصوص دانشجویان معترض دانشکده خبر هم رخ داد. مسوولان وعده دادند و هنوز عمل نکرده اند.

مصایب تخلیه ساختمان دانشکده خبر به همین جا ختم نمی شود، از وقتی که با این ساختمان خداحافظی کردیم، نمرات ترم گذشته را هم نتوانستیم مشاهده کنیم و با وجود اینکه سال تحصیلی جدید چند هفته آینده شروع می شود هنوز تعداد زیادی از دانشجویان به نمرات خود دسترسی ندارند. پیگیری ها حاکی از آن است که هنوز نمرات در سایت ثبت هم نشده اند.

همانطور که اشاره شد دانشکده خبر زیر نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی و با سامانه سجاد این دانشگاه امور آموزشی و انتخاب واحد دانشجویان را پیگیری می کند. اما سامانه سجاد مشکلات زیادی در پی دارد و دانشکده خبر پس از گذشت سالها هنوز نتوانسته به یک سیستم مستقل و یکپارچه در زمینه ثبت نام دانشجویان،ثبت و انتشار نمرات دست یابد. از همین رو مشکل بعدی دانشکده خبری ها، ثبت نشدن نام برخی دانشجویان در سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی است. عده ای به دلیل مغایرت نمره معدل هنگام ثبت نام دفترچه کنکور یا آماده نشدن مدرک فوق دیپلم از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکنون نتوانسته اند ثبت نام خود را در دانشکده کامل کنند. به همین دلیل نه تنها اسم شان در فهرست استادان نبود، بلکه تا پایان ترم ثبت نام شان کامل نشد و با کارت موقت، امتحانات پایان ترم را پشت سر گذاشتند که البته تعداد این دانشجویان کم هم نبود. اکنون از سرنوشت نمرات بی خبر هستیم چون در سامانه سجاد ثبت نام کامل نشده است.

در این زمینه ذکر چند نکته شاید ضروری به نظر برسد، دانشکده خبر سال هاست تبدیل به مرکز تخصصی تربیت نیروی ماهر برای ورود به جامعه بزرگ مطبوعات کشورمان بدل شده است و همتای دیگری در کل کشور ندارد. بنابراین ضروری به نظر می رسد این دانشکده با تصمیمات و تمهیدات وزارت علوم به یک دانشگاه بزرگ و مستقل مانند سایر دانشگاه ها بدل شود. این موضوع نه تنها دانشکده را به یک سیستم مستقل و اتوماسیون مجزا می رساند بلکه تکلیف اعضای هیات علمی این دانشکده، دانشجویان و سرنوشت مدرک و نمرات آن ها در هر ترم تحصیلی مشخص خواهد شد. به نظر می رسد این دانشکده به جز محل اسکان، بیشتر امتیازات لازم را برای تبدیل شدن به دانشگاه دارد که امیدوارم این اتفاق در یکی دو سال آینده صورت پذیرد.

دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان دانشگاه مادری که ناظر بر عملکرد دانشکده خبر است به خوبی می داند که یکی از حساس ترین دانشکده ها در زمینه پرورش دانشجویان اداره می کند، بنابراین پیشنهاد می شود برنامه ریزی مستقلی برای مسایل آموزشی، انتخاب واحد و ثبت نمرات این دانشکده اعمال کند تا شرایط دانشجویان بهتر از وضعیت فعلی باشد و سردرگمی ها به پایان برسد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.