اگر ارتش سوریه در دیرالزور به توفیق برسد، راه برای پیروزی‌ بیشتر بر داعش هموارتر خواهد شد.

شکست داعش در "دیرالزور" و "رقه" باعث فروپاشی داعش در سوریه/حزب الله در شرق سوریه چه می کند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  یکی از مناطق عملیاتی که مدت‌هاست ارتش سوریه با تروریست‌های تکفیری درآن می‌جنگد شمال شرق و شرق سوریه است.

استان دیر الزور همواره به دلیل همسایگی با عراق از اهمیت خاصی برای تروریست های داعش برخوردار است و نبرد نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در این استان با تروریست ها بر سرنوشت عراق هم تاثیر خواهد گذاشت. 

**فروپاشی داعش در سوریه با شکست در "دیر الزور و رقه 

تحلیلگران معتقدند شکست داعش در "دیرالزور" و "رقه" باعث فروپاشی داعش در سوریه خواهد شد و لذا برنامه ریزی های گسترده ای از سوی ارتش سوریه برای ورود از طریق استان حما به استان های شرقی از دو ماه پیش انجام شده است. 

اگر ارتش سوریه درشرق این کشور و به خصوص دیرالزور به توفیق برسد، یقینا راه برای پیروزی‌های بیشتر بر داعش هموار خواهد شد. نقشه تحولات میدانی در استان دیرالزور نشان می‌دهد که این منطقه مدت‌هاست که با مقاومت ارتش سوریه سقوط نکرده است.

در حقیقت چند عامل مهم در جلوگیری از سقوط دیرالزور نقش داشته‌اند؛ 

1- حضور نیروهای مردمی در داخل شهر دیرالزور و جلوگیری از نفوذ داعش به این شهر 
 
2- نقش آفرینی پررنگ ژنرال عصام زهراالدین در تحولات سوریه

3- پرتاب محموله‌های هوایی اتاق جنگ- مسکو- دمشق

یک منبع میدانی سوری در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان؛  در این زمینه می گوید:  روسیه در یک ماه اخیر بیش از 70 محموله کمک‌های غذایی را در شرق سوریه پرتاب کرد.  

یک نکته قابل تأمل درباره استان دیرالزور این است که، در این استان تنها شهر دیرالزور و بخش‌های بسیار کوچکی از حومه آن در کنترل ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه است.

آخرین نقشه تحولات میدانی دیرالزور نشان می‌دهد که دیرالزور فرودگاه "اصلی شهر"، "مقبره دیرالزور"، "تل بروک"، پایگاه نظامی دیرالزور کل سروم، تل شر، در کنترل ارتش سوریه است.
 
مشت آهنین ارتش سوریه در

 
به جز مناطق ذکر شده بقیه مناطق در کنترل داعش قرار دارد و تروریست‌ها در هفته‌های اخیر فشار خود را برابر ورود به شهر دیرالزور افزایش داده‌اند که البته این راهبرد موفقیت آمیز نبوده است.

در روزهای اخیر نقطه ثقل درگیری دیرالزور در منطقه "حویجه صکر" بوده است. رسانه های سوری در این زمینه گزارش می دهند که نیروهای دفاع مردمی در عملیاتی موفق در هفته گذشته توانستند  شماری از تروریست‌ها را در حویجه صکر به هلاکت برسانند . 
 
این نیروها همچنین در عملیات های مختلف توانستند مراکز تجمع تروریست‌ها را در روستای جفره در دیرالزو هدف قرار دادند و تلفات و خسارات زیادی به آنها وارد کردند.

  براساس نقشه بیش از ۹۰ درصد استان "دیرالزور" در کنترل تروریست های داعش بوده و نیروهای سوری در شهر "دیرالزور" به شدت در حال مقاومت هستند و داعش کاملا شهر را محاصره کرده است.

البته ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه و نیروی هوایی روسیه با تمام قوا در برابر تروریست ها ایستادگی کردند و هر اقدامی در راستای مقاومت بیشتر در استان های مختلف سوریه انجام شده است.

**برنامه حزب الله برای حمله به "دیرالزور چیست؟ 

گزارش ها نشان می دهد پس از آنکه مقاومت اسلامی لبنان با مشارکت ارتش سوریه بتواند "حلب" را بازپس بگیرد؛ می تواند برای شرق سوریه برنامه مدونی تهیه کند. 

نزدیک شدن نیروهای مقاومت به دیرالزور و رقه پیامدهای زیادی بر وضعیت کلی منطقه خواهد داشت و در آن زمان باید نگاهها را به جنوب لبنان دوخت؛ زیرا اسرائیل نیز به عنوان حامی داعش سکوت نخواهد کرد و اقداماتی را برای تقویت داعش انجام خواهد داد. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.