قدس آنلاین – گیلان- مهرناز زمین افشان : «دکتر محمدعلی نجفی» پس از بازدید میدانی از پل ریلی بین المللی آستارا – آستارا که خط آهن سراسری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را به هم متصل می کند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات احداث پل ریلی آستارا – آستارا در کمیسیون مشترک دو کشور مطرح و با یک برنامه زمانبندی مدون در راستای توافقات حاصله در این کمیسیون آغاز گردید و پیشرفت خوبی دارد

عملیات اجرایی  ساخت خط آهن  آستارا - آستارا پیشرفت خیلی خوبی دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه پروژه اتصال راه آهن دو کشور پس از نیم قرن اجرایی می شود  خاطرنشان کرد : به یمن حضور دولت تدبیر و امید و تأکیدات  شخص رئیس جمهور محترم و ملاقات های وی با رئیس جمهور آذربایجان وتمایل آن کشور  دو طرف برای تسریع در اجرای  این پروژه تأکید دارند.

دکتر نجفی عواملی از قبیل پیشرفت کار پروژه راه آهن قزوین - رشت و ادامه کار از رشت تا آستارا که جزء مصوبات سفر رئیس جمهور محترم می باشد را از دلایل انگیزه  طرف آذری برای اجرای این پروژه برشمرد .

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در سه بخش عملیاتی شده است گفت : در بخش اول  8 کیلومتر و 300 متر از این پروژه از خط ریلی سراسری در کشور جمهوری آذربایجان آغاز و تا رودخانه آستاراچای ادامه دارد که بر اساس گزارش پیمانکار  عملیات اجرای خط آهن در خاک آذربایجان پیشرفت 75 درصدی دارد.

دکتر نجفی در بخش دیگر سخنان خود از بخش دوم این توافقنامه در خصوص ساخت پل ریلی با هزینه مشترک دو کشور سخن گفت و تصریح کرد: شاهد روند 70 درصدی در اجرای پروژه پل ریلی آستارا – آستارا هستیم و با ارزیابی وضعیت موجود پیش بینی می شود این پروژه زودتر از زمانبندی سال 2016 تحویل داده شود.

وی احداث 2 کیلومتر از خط آهن در خاک جمهوری اسلامی ایران را از دیگر بندهای این توافقنامه برشمرد و گفت: این مسیر از پل تا محل بارانداز و ترمینال ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح بصورنت مرتبط با وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راه آهن در تماس است خاطر نشان کرد: کار زیر ساخت توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و تلاش می شود این بخش هم طبق زمانبندی به پایان برسد.

وی در پایان اضافه کرد: تملک اراضی زمین احداث بارانداز آماده و کارگاه فعال شده است.

احداث پل ریلی جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران، اردیبهشت ماه امسال  با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و وزیر اقتصاد وصنعت آذربایجان به عنوان روسای  کمیسیون مشترک اقتصادی  دو کشور آغاز شد.

در این مراسم مقرر شد جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر از خط آهن را تا رودخانه مرزی آستاراچای ادامه دهد و سپس پل ریلی به طول 80 متر و با سه دهنه به طور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه آستاراچای ساخته شود. همچنین احداث دو کیلومتر خط ریلی و نیز ساخت پایانه بار در تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.