وهابیون اکنون جا پای خوارج گذاشته اند و همان شبهات را مطرح می کنند و با اینکه اجماع علمای شیعه و سنی و مهمتر از آن نص صریح قرآن بر مساله شفاعت صحه گذاشته است چنین مواردی را مطرح می کنند

وهابیت با انکار مقام شفاعت پیامبر(ص) همدست خوارج شده اند
به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام جواد ابوالقاسمی، معاون آموزش و پژوهش شبکه جهانی ولایت در پاسخ به این شبهه وهابیت که عنوان می کنند مطابق آیه «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا» پیامبر(ص) فردی مثل دیگر انسان هاست بنابراین چه طور می تواند بعد از رحلت شفاعت کند، اظهار کرد: اولا شفاعت یک امر مسلم میان تمام مسلمین است، در وهله دوم وهابیون با سوءاستفاده از جهل مردم شروع به طرح شبهاتی می کنند که با نص قرآن نیز مخالف است.

 

وی ادامه داد: برای مثال در مورد بحث شفاعت آیات فراوانی داریم که دلالت می کنند از جمله در آیت الکرسی که می فرماید: «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ؛ كيست آن كس كه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند»، یا در آیه 87 سوره مبارکه مریم که عنوان شده است «لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا؛ آنان اختيار شفاعت را ندارند جز آن كس كه از جانب خداى رحمان پيمانى گرفته است»، بنابراین موضوع شفاعت کردن یک امر مسلم و قرآنی است و در آن شکی نیست.

 

ابوالقاسمی با بیان اینکه حتی خود علمای وهابی نیز شفاعت را قبول دارند و داشتند، افزود: با این وجود اما وهابیون در مورد دعا و شفاعت خواستن از پیامبر(ص) شبهه سازی کردند، یعنی وهابیون می گفتند از پیامبر(ص) طلب شفاعت نکنید چراکه او هرکسی را بخواهد شفاعت می کند. با این حال آنان امروز با استفاده از جهل طرفداران خود این شبهه را مطرح کرده اند که حضرت محمد(ص) نمی تواند شفاعت کند و به این آیه استناد می کنند. آنچه که امروز وهابیت در مورد شفاعت مطرح می کند دقیقا همان چیزی که است خوارج می گفتند و اصلا از علامت های خوارج این بود که شفاعت را انکار می کردند.

 

وی ادامه داد: نووی از مشهور ترین علمای اهل سنت در کتاب شرح صحیح مسلم جلد سوم، صفحه 35 با استناد به آیات قرآن شفاعت را ثابت می کند و بعد می گوید این خوارج هستند که منکر شفاعت می شوند. بنابراین، وهابیون اکنون جا پای خوارج گذاشته اند و همان شبهات را مطرح می کنند و با اینکه اجماع علمای شیعه و سنی و مهمتر از آن نص صریح قرآن بر مساله شفاعت صحه گذاشته است چنین مواردی را مطرح می کنند و عده ای نیز گمراه می شوند.

 

ابوالقاسمی با بیان اینکه تمام مسلمانان اعتقاد دارند که رسول خدا (ص) صاحب صفاعت عظما و بالاترین شفاعت برای آن حضرت(ص) است، تصریح کرد: بعد از ایشان افراد صالح و اولیای الهی حق شفاعت دارند. به عنوان مثال در آیه 87 سوره مبارکه مریم که پیش از این اشاره ای داشتیم. همچنین در آیه 28 سوره مبارکه انبیاء که می فرماید: «يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ؛ آنچه فراروى آنان و آنچه پشت‏ سرشان است مى‏ داند و جز براى كسى كه خدا رضايت دهد شفاعت نمى كنند و خود از بيم او هراسانند»، یا در آیه 86 سوره مبارکه زخرف که عنوان می کند: «وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ؛ و كسانى كه به جاى او مى‏ خوانند [و مى ‏پرستند] اختيار شفاعت ندارند مگر آن كسانى كه آگاهانه به حق گواهى داده باشند»، این آیات تماما صحه بر شفاعت دارند.

 

معاون آموزش و پژوهش شبکه جهانی ولایت در ادامه اظهار کرد: همچنین در آیاتی دیگر نظیر آیه 26 سوره مبارکه نجم می فرماید: «وَكَمْ مِنْ مَلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئًا إِلَّا مِنْ بَعْدِ أَنْ يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَرْضَی؛ و بسا فرشتگانى كه در آسمانهايند و شفاعتشان به كارى نيايد مگر پس از آنكه خدا به هر كه خواهد و خشنود باشد اذن دهد» اشاره به شفاعت ملائکه شده است. فارغ از این، آیات 79 سوره مبارکه اسرا و 5 سوره مبارکه ضحی، نیز اشاره به شفاعت عظما که ویژه پیامبر(ص) است اشاره کرده اند.

 

وی درباره شفاعت ملائکه در حق انسان بیان کرد: در آیه 7 سوره مبارکه غافر در مورد شفاعت ملائکه نسبت به افراد صالح اشاره شده است که آنان برای صالحان طلب مغفرت می کنند. پس همان طور که طلب مغفرت دارند طلب شفاعت نیز دارند و شفاعت نیز نوعی طلب مغفرت است. سوره مبارکه شوری آیه 5 نیز به این مساله در مورد ملائکه اشاره داشته است.

 

حجت الاسلام ابوالقاسمی در پایان جهل طرفداران وهابیت را علت بیان این شبهه در مورد شفاعت دانست و یادآور شد: هر کسی که با قرآن ارتباط داشته باشد می فهمد که شفاعت امری انکارناشدنی است.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.