قدس آنلاین/جواد صبوحی: آنطور که چاپخانه داران می گویند کار در چاپخانه آنهم با اوضاع فعلی اقتصادی دیگر مقرون به صرفه نیست با اینحال صاحبان چاپخانه هایی که هنوز فضای سربی و بی رمق چاپخانه ها را می بینند به کورسوی امیدی دل خوش کرده اند تا روزی بر پیکره اقتصاد کشور بتابد و آن را جانی دوباره بخشد. ایرج استاد علینقی،‌ کارشناس چاپ،‌ مدرس دانشگاه و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با ما از چالش های پیش روی چاپخانه داران گفته است.

چاپخانه داری مقرون به صرفه نیست

آقای علینقی،اتحادیه چاپخانه داران چند عضو را تحت پوشش خود دارد؟

افرادی که در عرصه های مختلف چاپ با ما همراهی می کنند حدود 2 هزار و 400 نفر هستند.

  • پس غیر از این گروه که به صورت رسمی زیر مجموعه اتحادیه شما هستند سایر چاپخانه ها زیر زمینی و غیر قانونی محسوب می شوند؟

ببینید، چاپخانه هایی که جابجا می شوند باید جا و مکان جدیدشان را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کنند تا این وزارتخانه پس از بازدید از محل چاپخانه ، فعالیت آن ها را تایید کند و آن وقت به آن ها مجوز جابجایی بدهد.تعدادی از این چاپخانه ها هنوز این مجوز را نگرفته اند. طبعاً این گروه مجاز به ادامه فعالیت نیستند تا اینکه اتحادیه چاپخانه داران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن ها تاییدیه صادر کند.این چاپخانه ها مکلف اند برای اعلام این تغییر چند مدرک را دریافت کنند و تا این مدارک جمع نشود غیر مجاز تلقی می شوند .

چاپخانه هایی که بصورت رسمی فعالیت می کنند با تمام ظرفیتشان کار می کنند؟

اگر ما 100 عدد را به عنوان ظرفیت چاپخانه در کشور تعیین کنیم باید بگویم در سطح تهران 17 درصد چاپخانه هایی که حجم سرمایه گذاری آن ها بالای 5 میلیارد تومان است با 70 درصد ظرفیت خود کار می کنند و 30 درصد ظرفیت خالی دارند.چاپخانه هایی که زیر این سرمایه گذاری هستند بیش از 65 درصد را شامل می شوند که با ظرفیت 30 درصد در روز و 70 درصد ظرفیت خالی مشغول به کار هستند.چاپخانه های کوچک تا ساعت 10 تا 11 صبح کار می کنند که بخشی از وقت آن ها به تمیز کردن ماشین آلات می گذرد و پس از آن شروع به استراحت می کنند .این وضعیت "عینی" چاپخانه هایی است که در سطح تهران  فعالیت می کنند. یعنی فعالیت چاپخانه هایی که شما آن را می بینید.

  • با اوضاع و احوال اقتصادی حاضر ، الان برای راه اندازی چاپخانه شرایط خاصی وجود دارد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام آمادگی کرده است که هر کسی می خواهد چاپخانه دایر کند باید برای وی جواز صادر شود و اتحادیه چاپخانه داران هم باید با او همکاری کند مشروط به اینکه 10 تا 12 ورق ماشین در چاپخانه خود قرار دهد و فضای محیطی اش کمتر از 200 متر نباشد.

  • اصلاً سرمایه گذاری برای ایجاد چاپخانه در چنین شرایطی مقرون به صرفه است؟

اگر این سرمایه گذاری اندک باشد مقرون به صرفه نیست اما اگر سرمایه گذاری بالاست مقرون به صرفه است  البته چنانچه چاپخانه دار وضعیت بازار را بررسی کند و آن را محک بزند.قطعاً در وضعیت حاضر بازار، سرمایه گذاری های کوچک نمی تواند جواب بدهد.اما سرمایه گذاران بزرگ چون می توانند مجموعه کاملی را در درون خود ایجاد کنند قادر به رقابت در این بازار خواهند بود.

 

  • پس چرا بخشی از کارگران چاپخانه ها بیکارند؟

ببینید اگر شما به عکس های قدیمی چاپخانه های خارجی در ابتدای شکلگیری آن ها نگاه کنید تعداد زیادی از افراد را می بینید  که در این چاپخانه ها کار می کنند.برای مثال بیش از 30 نفر برای انتشار یک روزنامه ها کار می کردند.این حداقل عددی است که من به آن اشاره می کنم.در نمایشگاه 2000 آلمان برای 17 هزار شمارگان روزنامه 16 صفحه رنگی فقط 3 نفر کار می کردند.این مساله به این معناست که عموماً جمعیت شاغلان تعدیل شده است.علاوه بر این ماشین ها مکانیزه ، الکترونیکی و دیجیتال شده اند .دیگر سرمایه گذاری سیستم ملخی قدیمی و کار با چند حروف سربی نمی تواند با فناوری امروز رقابت کند. الان خیلی از چاپخانه ها یا چاپ دو ورقی دارند و یا یک چهار رنگ و یا تک رنگ و خود آن ها می گویند فعالیت ما توجیه اقتصادی ندارد و نمی توانیم هزینه های مان را پوشش دهیم.از طرفی حجم کار در چاپخانه ها به دلیل واردات پایین آمده است.در این واردات همه چیز اعم از بروشور ، جعبه و حتی قرآن و سررسید چاپ شده هم از چین وارد کشور می شود قطعاً این وضعیت سبب می شود حجم کار در بازار کاهش پیدا کند و همین موضوع زمینه بیکاری را فراهم می کند.این ها مربوط به سیاست های کلانی است که دولت باید در خصوص آن تصمیم بگیرد و هر چه سریعتر برای رفع آن تصمیم بگیرد.

بسیاری از همین دستگاه های فعلی چاپ فرسوده اند و باید تعویض شوند اما صاحبان چاپخانه ها امکان تعویض آن ها را ندارند.

شرایط مالی ما با توجه به تورم ها و مسایل حاشیه ای چاپ شرایط خاصی است .یک به چهار هزار است. یعنی پتانسیل افراد ما یک چهارهزارم دیگران است.برای خرید هر کالایی باید چهار هزار برابر دیگران تلاش کند و این خیلی دشوار است.

درست است که می گویند خیلی از چاپخانه ها کار خود را تعطیل می کنند و سراغ کارهای دیگر می روند؟

ببینید،تعداد چاپخانه هایی که کارشان را تعطیل کرده و تغییر حرفه داده باشند به 10 نفر نمی رسند یعنی چاپخانه ای که جواز چاپخانه و ماشین آلاتش را فروخته باشد و تغییر حرفه داده باشد .اما اینکه سکان کشتی سرمایه ای چاپ کجاست می خواهم بگویم در خطر است.

در حال حاضر برای چاپخانه ای که دارای دستگاه "جی تی او" یا ملخی است، در حدود 11-9 میلیون مالیات تخمین زده شده است در صورتی که ما معتقد هستیم مالیات چاپخانه ای با چنین دستگاه هایی در سختگیرانه ترین شرایط باید حدود یک میلیون تومان باشد. به طور کلی اگر چاپخانه ای وضعیت مالی بهتری داشته باشد عملکرد و بازده بالاتری خواهد داشت و طبیعی است برای رفع نیاز مشتریان بیشتر خود تعداد ورق بیشتری را خریداری کند و پوشش دهی مشتریان بیشتر شود، در نتیجه چنین چاپخانه ای باید مالیات بیشتری نسبت به چاپخانه ای که سالیان سال با تعداد ورق بسیار پایین عمری را سر کرده است بپردازد و این خود نشان از وضعیت نامناسب آن چاپخانه است و اگر این آمار کامل به دست آید قطعاً حق کسی در خصوص مالیات تضعیف نخواهد شد.

  • و حرف آخر....

معمولاً خیلی ها ، روز چاپ را تبریک می گویند و برای صنعت چاپ که در رکود به سر می برد آرزوی گشایش مالی می کنند .آرزو می کنند وضعیت رکود از بین برود و چاپخانه هایی که با ظرفیت کاری بسیار پایین مشغول به کار هستند مجدداً رونق بگیرند.شما که کارتان با نگارش است قطعاً از این وضعیت اسفبار آگاهی دارید.مسوولان می گویند ان شاء الله گشایشی می شود و تسهیلاتی به این صنف داده خواهد شد.این آرزوی قلبی و جمعی هیات مدیره چاپخانه داران است و ما هم در روز چاپ آرزو می کنیم تمامی کسانی که به هر دلیل با این صنعت هماهنگی و دلبستگی دارند به آرزوهای حرفه ای و صنفی خود برسند.

من به اتحادیه چاپخانه داران آمده ام تا بسازم نه اینکه خراب کنم و شما به عنوان یک رسانه باید کمک کنید تا در این راه موانعی جلوی پای ما نباشد.من دست نیاز به سوی همه کسانی که                  می توانند دست نیازمند فعالان چاپ را بگیرند مثل شما رسانه ها دراز می کنم.کمک کنید که مشکلات چاپ و چاپخانه داران برطرف شود.کاری کنید که این مشکلات زیاد نشود.ما مشکلات زیادی داریم.مشکلات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی.به ما کمک کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.