گروه جامعه- سید مصطفی حسینی راد: به دنبال چاپ یادداشت استاد «خسرو معتضد» با عنوان «خاله شادونه ها باز هم قربانی می گیرند» در صفحه جامعه 26 اردیبهشت ماه جاری و انعکاس فراوان داشت

نگران آینده کودکان این سرزمین هستیم

 

بازنشر آن در سایتها و پایگاههای خبری از جمله سایتهای «خبرآنلاین»، «الف»، «فردا نیوز»، «جهان نیوز»، «شفاف نیوز»، «همشهری آنلاین» و دهها سایت و پایگاه خبری دیگر،  سیل پیامها و اظهار نظرهای مردمی درباره حادثه دردناک کشته شدن سه کودک معصوم در خرمدره، به سمت پایگاههای خبری سرازیر شده است.
تعداد اظهار نظرهای مردمی درباره این یادداشت که به انتقاد از عملکرد مجریان، برگزار کنندگان و مسؤولان نظارت بر این برنامه پرداخته است کم نظیر است به گونه ای که می توان گفت کاربران اینترنت درباره کمتر مطلب و حادثه ای تا این اندازه واکنش نشان داده اند. صدها پیام (کامنت) گذاشته شده در زیر این یادداشت که فرازهایی از آن را در ادامه می خوانید نشان می دهد احساسات و عواطف عمومی پیرامون این فاجعه، بشدت جریحه دار شده و مسؤولان باید به طور جدی به این مسأله رسیدگی کنند تا در آینده شاهد تکرار چنین رویدادهای تلخی نباشیم.

توضیحات اهانت آمیز وکیل خاله شادونه

به دنبال انتشار این مطلب، توضیحاتی از سوی وکیل خاله شادونه درباره اتفاق تلخ خرمدره، به سایتهای خبری ارسال شده که در آن به «خسرو معتضد» نویسنده مردمی که همواره در مقالات اجتماعی و حتی سیاسی خود از حقوق مردم دفاع کرده است، اهانت شده و وی را «حسود» و « به اصطلاح تاریخ نگاری که مرض پیشداوری، غرض ورزی و یک جانبه نگری دارد» خوانده است. گرچه سایتهای خبری این توضیحات را به اشتباه با تیتر «شکایت خاله شادونه از خسرو معتضد» منتشر کرده اند اما در توضیحات وکیل خاله شادونه، هیچ اشاره ای به شکایت از «خسرو معتضد» نشده است.
«داود کرمی» وکیل مجموعه عوامل اجرایی برنامه جنگ شادی در شهرستان خرمدره، از پیگیری قضایی اتفاقات خرمدره و بازداشت موقت موکلش خاله شادونه و سپس آزادی وی با مشارکت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خبر داده و گفته است که تمام سازمانهای دولتی و اجرایی خرمدره، از اجرای این برنامه با خبر بوده اند. معنی این جمله به طور طبیعی آن است که سایر نهادهایی که به این برنامه مجوز داده و مسؤولیت نظارت بر آن را برعهده داشته اند نیز خود در شمار مقصران این حادثه تلخ هستند. این موضوع نیز چیزی نیست جز همان مطلبی که «خسرو معتضد» در روزنامه قدس به آن اشاره کرده است و در کنار آن عوامل اجرایی این برنامه را نیز که عواید اقتصادی داشته اند مورد انتقاد قرار داده است.

از حق کودکان معصوم دفاع کرده ام

خسرو معتضد در گفتگو با خبرنگار ما درباره اظهارات وکیل خاله شادونه می گوید: من از حق مردم و آن کودکان معصوم و خانواده هایشان دفاع کرده ام و از مسببان این حادثه تلخ انتقاد کرده ام که هر کدام به اندازه ای در این حادثه سهم داشته اند و اکنون نیز از شکایت هیچ کس هراسی ندارم و آماده ام با دلایل منطقی و روشن از اظهارات خود دفاع نمایم. البته متاءسفانه سایتهای خبری نوشته مرا کامل منعکس نکرده اند زیرا من از همه مسببان این حادثه تلخ انتقاد کرده ام و قصد انتقاد از فرد خاصی را نداشته ام.
وی می افزاید: من این خانم مجری را نمی شناسم و تنها دو سه بار، در تلویزیون هنرنمایی ایشان را دیده ام. بنده را با برنامه کودک چه کار که بخواهم به ایشان حسادت کنم؟! ای کاش سایتهای خبری نوشته های بنده را به طور کامل منعکس کنند و همین جا از خوانندگان خواهش می کنم برای دیدن اصل مطالب من به سایت «قدس آنلاین» مراجعه کنند. از سویی بنده تقریباً در بیشتر مطالبم از مشکلات و کاستی ها انتقاد می کنم و تا بحال از خیلی ها ایراد گرفته ام. اگر این طور باشد که همه باید شاکی شوند و دیگر روزنامه نویسی، معنی نخواهد داشت. تلاش من این بود که تلخی این حادثه، رعشه بر اندام مسؤولانی که کوتاهی کرده اند و برگزار کنندگان این برنامه ها در آینده بیندازد تا خدای نکرده دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخی نباشیم. براستی مسؤولان و برگزار کنندگان چنین برنامه ای انتظار دارند یک روزنامه نگار در برابر چنین حادثه ای چه بنویسد؟!

مسؤولان محترم در دسترس نمی باشند!

روزنامه ها و رسانه های مختلف پوشش پررنگی درباره این حادثه داشتند. اظهارات شاهدان عینی حاکی است به دلیل ازدحام بالای جمعیت و رطوبت و دمای بالای سالن، برخی کودکان دچار حالت تهوع و استفراغ شده اند. سالنهای نسبتاً مناسبتری به نام خلیج فارس و تالار هنر نیز برای برگزاری چنین برنامه ای در دسترس بوده اما ظرفیت آن بسیار کمتر و درآمدش بسیار پایین تر بوده است !در پیگیری های خبرنگار شوک از مسؤولان امدادی شهر، هیچ کدام از مسؤولان پاسخگو نبودند. تلفن همراه فرماندار از دسترس خارج بود و مسؤولان هلال احمر اعلام کردند روز حادثه مأموریت به آنان اعلام شده و در میان راه بودند که مأموریت لغو شده است. اورژانس نیز هیچ پاسخی نداد و گفت که ما اعزام نشده ایم.

مردم چه می گویند؟

خواندن چند مورد از هزاران پیامی که مردم در ذیل نوشته «خسرو معتضد» مطرح کرده اند خود گویای اندوه فراوان و جریحه دار شدن احساسات مردمی است. این پیامها خود، به اندازه کافی گویا هستند: «بیچاره بچه های خرمدره که از بی برنامگی مجبورند برای دیدن خاله شادونه جان بدهند. تازه آقای معتضد یادشان رفته از لباسهای رنگارنگ خاله بگویند که مامانم میگن مخصوص و خیلی گرانقیمت است»؛ «حرف حق رو از هر جا و دهانی که باشد باید تایید کرد»؛ «کسی که می گویی مجریان برنامه مقصر نیستند، اگه خواهر یا برادر کوچک خودت مرده بودند اینجوری میگفتی؟ جدای از حرف معتضد، واقعا چه کاریه که یه مجری که فقط شکلک در میاره بیاد پول بگیره بره یه جا که ادا در بیاره؟ واقعا متاسفم»؛ «خسرو معتضد یک محقق است که از روی عقیده و دلسوزی اینچنین بی پرده سخن گفته است»؛ «بنده بسیار متاثر شدم. متاسفانه در کشور ما حس مسؤولیت و انسان دوستی به فراموشی سپرده شده و فقط پول پول پول و پول ملاک است و بس»؛ «اگر مسؤولان هم مثل آقای معتضد احساس مسؤولیت می کردند و با مسخره بازی هایی مانند خاله ... و عمو ... که متولد صدا و سیما هستند در حد کلامی هم برخورد می شد شاید این سه کودک معصوم الان زنده بودند»؛ «احسنت !آفرین بر این مقاله. مجریان و باقی عوامل باید بازداشت و به دست عدالت سپرده شوند»؛ «اتفاقی که افتاد یک فاجعه کاملاً قابل پیشگیری بود. بنابراین قصد تبرئه کسی را ندارم و معتقدم تمام مقصران این فاجعه در تمام سطوح و به خصوص کسانی که به دلیل اختیارات بیشتر قاعدتاً مسؤولیت بیشتری نیز متوجه آنها می شود، باید مورد مؤاخذه و در صورت اثبات تقصیر یا قصور به تناسب آن مجازات شوند و باید این کار به سرعت هر چه بیشتر و بدون اغماض انجام شود تا هم افکار عمومی التیام یابد و هم دیگران در آینده متوجه عواقب بی تدبیریهای خود باشند»؛
«با سلام! متاسفانه 98 درصد اجرای برنامه های مجریانی نظیر خاله شادونه و فیتیله ها و عمو پورنگ و امثالهم شده ترانه خوندن و حرکات موزون انجام دادن و ... اما برنامه ای برای تربیت کردن اخلاق مدارانه ندارند! این روش متاسفانه در مهدهای کودک هم به شکل بدتری رواج یافته و هدف اونها خواسته یا ناخواسته ترویج بی بند و باری است و دو درصد هم به تولید برنامه هایی که به ترویج آداب معاشرت، آداب خوردن و آشامیدن و پوشش صحیح، احترام به یکدیگر و... از منظر اسلام و گفتن قصه های پند آموز یک دقیقه ای می تواند کمک کند نمی پردازند. حال باید دید با این روشهای کنونی تولید برنامه به اصطلاح تفریحی، کودکان امروزی در آینده چگونه تربیت خواهند شد! خداوند عاقبت همه ما رو ختم به خیر کنه . انشاءا...»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.