احمدی :بارگاه ملکوتی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) مطاف و زیارتگاه شیعیان و محل توسل و تمسک دلباختگان الهی است. برکات این شهید بزرگوار چون خورشیدی فروزان،روشنگر دلهای عاشقان و کرامات روشن‌تر از آفتابش، گرمابخش جسم و جان نیازمندان است.

 محبت به اهل بیت(ع) شاهِ چراغ را «شاهچراغ» کرد

حضرت سید امیراحمد(ع) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات، فرزند بزرگوار امام موسی بن جعفر(ع) و برادر امام علی بن موسی الرضا(ع) است. در میان فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع)، احمد به کرم، جلالت، اشتهار و شجاعت امتیاز داشت و همواره شبها به عبادت مشغول بود و در عمر خود هزار بنده را خرید و در راه خدا آزاد کرد.
از زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر خود به استان فارس، شیراز را به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) معرفی و حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و امامزادگان جلیل القدر دیگر را به عنوان افتخاری برای شیراز و استان فارس یاد کردند، نگاه‌ها بیش از گذشته به این نقطه از کشور دوخته شد. به برکت این سفر، شیرازی‌ها شاهد بودند که روز ششم ذیقعده به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(ع) در تقویم ملی به ثبت رسید.
گفت وگویی را با آیت ا... حاج سید محمد مهدی دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) و برادر شهید محراب آیت ا... دستغیب ترتیب دادیم و از جایگاه شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و منزلت حضرت شاهچراغ(ع) صحبت کردیم.

شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) مطرح است، به باور شما این شهر و آستان مقدس احمدی و محمدی چه نقشی در ایران و در جهان تشیع ایفا می‌کنند؟
- شهر شیراز از گذشته دور به دارالعلم مشهور بوده و مردمانش هم اهل محبت هستند، شهید آیت ا... دستغیب از قول شیخ بهایی نقل می‌کنند که شیخ بهایی فرموده اگر کسی بخواهد اهل معرفت بشود در نجف و کسی که می‌خواهد اهل محبت بشود در فارس زندگی کند.
از ویژگی‌های فارس است که آب و هوایش محبت پرور است، این است که دوستان و یاران اهل بیت(ع) از قدیم در این شهر بوده‌اند، از طرفی چون یاران پیامبر در فشار بودند به برکت حضور حضرت رضا(ع) در ایران به سمت ایران آمدند، از جمله برادرشان احمد بن موسی و خواهرشان حضرت معصومه(س) به ایران آمدند و به برکت ایشان، ایران اهل محبت شد و همه ایران به طرف اهل بیت(ع) آمد.
امامزادگان بسیاری در این سرزمین قرار دارند که از جمله آنها سه فرزند بلافصل حضرت موسی بن جعفر(ع) در شیراز دفن هستند.
آثار اهل بیت(ع) و حتی قبر حضرت شاهچراغ به خاطر فشارهایی که حکام وقت در شیراز داشتند پنهان بود، اما از آنجا که آخرین چیزی که از قلب دشمن خارج می‌شود، مقام ولایت است و مقام ولایت سلطنت بر قلوب است.
امام موسی بن جعفر(ع) به احمد بن موسی عنایت ویژه‌ای داشتند و آثار محبت از نگاهشان جاری بود، 20 نفر ملازم احمد قرار داده بودند که از برکات اخلاقی ایشان بهره‌مند شوند، زیرا مقام فوق العاده بالا و انوار طوری درخشان است که به ایشان لقب شاهچراغ داده اند.
شهر شیراز و آستان مقدس احمدی و محمدی امروز به مرکز فوق العاده‌ای تبدیل شده که مردم از مقبره ایشان و سایر امامزادگان بهره‌مند می‌شوند.

احمد بن موسی(ع) چگونه به ایران آمدند و چگونه شد که بارگاه ملکوتی شان در شهر شیراز مأمن مردم شد؟
-حضرت شاهچراغ(ع)در زمان خلافت مأمون عباسی با جمعی از نزدیکان و شیعیان و محبان اهل بیت(ع) به قصد دیدار برادرشان امام رضا(ع) از مدینه حرکت می‌کنند تا از طریق شیراز به طوس عزیمت فرمایند. مأمون عباسی حرکت این گروه که به نقل برخی از محققان شمارشان به 15 هزار نفر می‌رسید، را مانع رسیدن به اهداف شومشان تشخیص داد، بنابراین به حکام و عمال خود دستور داد هر کجا گروه مذکور را یافتند، مانع حرکت شان شده و یا به قتل برسانند.
در آن وقت شخصی به نام قتلغ خان از جانب مأمون در شیراز حاکم بود، چون خبر ورود آن بزرگوار و همراهانشان را شنید با لشکری انبوه در هشت فرسنگی شیراز به مصاف حضرت شاهچراغ شتافت. در این جنگ براثر رشادت و شجاعت بی مانند حضرت سید امیر احمد(ع) وشجاعت یاران آن جناب، لشکر اشرار شکست سختی خورد و جمعی از امامزادگان و شیعیان آن حضرت مجروح و شهید شدند.
حضرت احمد بن موسی(ع) با آنکه ضربتی بر فرق مبارکش خورده بود و زخمهای کاری بر بدن داشتند همچنان با شجاعت می‌جنگیدند و از معاندان می‌کشتند تا بدین موضع که اکنون تربت مقدس آن بزرگوار است رسیدند و از شدت جراحات به درجه رفیع شهادت نایل گردیدند.

مزار شریف حضرت احمد بن موسی(ع) به دلیل خفقان حکومتی که در آن زمان وجود داشت، پنهان بود، مزار ایشان چگونه آشکار شد؟
- سالها بر مدفن آن حضرت کسی واقف نبود تا زمان اتابکان فارس که محل مزبور را شکافتند و به لوحی از سنگ یشم رسیدند که بر آن نوشته شده بود:«السید امیراحمد بن موسی الکاظم» چون سنگ را برداشتند سردابی عمیق آشکار گشت و جسد مطهرش صحیح و سالم و بدون تغییر و تبدیل، در حالی که نوری بس شگفت از آن ساطع بود، مشاهده کردند و انگشتری در دست راست حضرتش یافتند که بر نگین آن منقش شده بود:«العزه لله، احمد بن موسی» سپس از طرف حکام وقت دستور داده شد تا بنایی بر مرقدش مرتب سازند.

چرا به آن حضرت «شاهچراغ» می‌گویند؟
- در فرهنگ فارسی هر چیزی که در بزرگی و خوبی به حسب صورت و معنا از مانند خود ممتاز باشد، درباره آن کلمه شاه به کار برده می‌شود مانند: شاه مردان، شاه کربلا و... چراغ نیز سنبل روشنایی و نور است، بنابراین شاه چراغ یعنی کسی که به لحاظ کرامت و نورانیت نسبت به امثال خود ممتاز و سرآمد است. پس از آشکار شدن مرقد مطهر حضرت شاهچراغ چون مردم برکات و کرامات زیادی از آن شهید بزرگوار دیدند به این باور معنوی رسیدند که این ذریه پیامبر، شاه چراغ‌ها و نور نورها است که بتدریج شاه چراغ و سپس شاهچراغ به عنوان لقب آن بزرگوار در فرهنگ جامعه تثبیت شد.

چند سالی است کارها و اقدامهای فرهنگی خوبی در جهت معرفی شهر شیراز به عنوان سومین شهر اهل بیت(ع) در ایران انجام می‌شود،اما آیا این شهر در این زمینه به جایگاه واقعی خود دست پیدا کرده است؟
- انوار اهل بیت(ع) از جمله امام رضا(ع) و حضرت شاهچراغ در ایران ساطع است، از ویژگی‌های مکتب تشیع این است که محال است ناامیدی بر آنها حاصل شود، شیعیان اگر از دنیا ناامید شدند قبور ائمه و امامزادگان پناهگاه مردم است، اشخاصی هستند که دکتر جوابشان کرده، اما با حضور در حرم احمدی و محمدی شفا می‌گیرند.
خداوند فرمود ما «خیر کثیر» به شما دادیم، «خیر کثیر» نشان می‌دهد مراد فرزندان و اولاد پیامبر است که خداوند به این امت عنایت کرده که پناهگاهشان هم در دنیا و هم در آخرت باشند. به نظر من همین که شیراز میزبان فرزندان رسول خدا شده، جایگاه واقعی این شهر است.

آقای دستغیب! رهبر معظم انقلاب فرمودند: «به نظر من یکی از چیزهای بسیار مهمی که در شیراز باید مورد توجه قرار گیرد، مرکزیت و محوریت این حرم مطهر است که کمتر شهری از شهرهای کشور ما یک چنین امتیاز و برجستگی دارد»، با توجه به تاکیدات ایشان بر توسعه این آستان مقدس، طرح توسعه حرم مطهر احمدی و محمدی به کجا رسید؟
- در دیداری که با رهبر معظم انقلاب در قم داشتم، دیدم که روی دیوار نوشته است «طرح حرم تا حرم» که با اجرای این طرح حرم حضرت معصومه(س) به مسجد مقدس جمکران وصل می‌شود، همانجا به رهبر معظم انقلاب گفتم که من در قم چنین چیزی دیدم که میلیاردها تومان خرج می‌شود تا راهی بین این حرم تا آن حرم باز شود تا زائران به آسانی بتوانند آمد و رفت کنند، درباره شیراز نگران شدم، شیراز برعکس قم است در شهر شیراز راه و مسیر حرم تا حرم باز بود، راه سه برادر احمد و محمد و حسین بن موسی (ع) به هم وصل بود، اما شهردار وقت این محوطه را به یک شرکت عربی داد که چراغ های برق را از این خیابان برداشتند و آسفالتها را هم کندند.
قم توسعه پیدا کرده است، اما در شیراز با مسؤولان وقت مبتلا بودیم، رهبر انقلاب به شیراز آمدند و رفتیم و منظره را دیدند و دستور توقف دادند، اما طولی نکشید که پس از بازگشت رهبر انقلاب، شبها مشغول شدند و راه‌ها را بستند.
ما خیلی تلاش می‌کنیم که این راه باز شود، امید این است که این راه باز شود انتظاری که داریم عملی نشده است، جهان تشیع آگاه هستند و از اطراف به زیارت می‌آیند. در ایام عید بیش از 6 میلیون زائر داشتیم که شیراز پس از مشهد بیشترین زائر را پذیرا بود.
از کشورهای حاشیه خلیج فارس و کویت و بحرین و حتی از عراق به شیراز سفر می‌کنند، امیدواریم خداوند نظر مرحمت شامل حال مسؤولان کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.