قدس آنلاین- سرور هادیان- مدت هاست که واژه طلاق عاطفی رواج یافته است. طلاقی که شباهتی به طلاق رسمی ندارد، در جایی ثبت نمی شود، خانواده بین دوستان و اقوام و آشنایان زبانزد دوست و دشمن نخواهند شد، بچه ها در مدرسه نام بچه طلاق بر رویشان گذاشته نمی شود اما....

افزایش نگران کننده طلاق عاطفی در کشور!

اما رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت معتقد است که هر سال حدود 130 هزار طلاق ثبت می شود که برخی از مسؤولان می گویند زوج های تحصیل کرده ایرانی به جای ثبت طلاق و مشکلات از یکدیگر جدا زندگی می کنند یعنی بجای طلاق، زندگی به دور از هم را برمی گزینند.
*طلاق عاطفی- آسیب پنهان
پروانه طاهری، مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار ما درباره بروز طلاق عاطفی و پیامدهای ناشی از آن می گوید: طلاق از نظر لغوی به معنای گشودن گره و رها شدن است و در اصطلاح عبارت از خاتمه دادن به زندگی مشترک زن و شوهر و پایان بسیاری از نابه هنجاریهاست. در طلاق عاطفی، زن و شوهر بدون اینکه به طور رسمی از هم جدا شوند. عواطف خود را از هم دریغ کرده و از هم روی برمی گردانند. در این فرم زندگی یا طلاق، نمایی از اعتماد و احساس ناب و بکر اولیه دیده نمی شود.
زن و مرد در یک خانه و زیر یک سقف زندگی می کنند، با هم غذا می خورند، با هم کار می کنند، با هم مسافرت می روند اما همانند دو بیگانه نسبت به یکدیگر بی تفاوت و بی احساس هستند در واقع هر کدامشان به مسایل و امور خود سرگرم اند. به نظر من شاید سیر صعودی برخی از آسیب های اجتماعی که در اذهان عمومی مهم تر از آسیب های دیگر قلمداد می شوند سبب شده آسیب هایی مانند طلاق عاطفی را به حاشیه ببرد اما طلاق عاطفی رابطه تنگاتنگی با طلاق رسمی دارد و خطر بزرگی برای زندگی مشترک محسوب می شود. بهرحال می توان از طلاق عاطفی به عنوان آسیب پنهان یادآوری کرد.
طاهری در خصوص عوامل مختلفی که سبب افزایش ناسازگاری بین زن و شوهر می شود، می گوید: به اعتقاد من در بروز مشکلات بین زن و مرد عوامل مختلفی در افزایش طلاق ذخیل هستند که عمده آن ها مسایل اقتصادی، اجتماعی و بخصوص اعتیاد را می توان نام برد. بهرحال تأمین حداقل هزینه های زندگی اولین خواسته منطقی هر خانواده ای است که متأسفانه بدلیل بیکاری و بحران تورم بسیاری از جوانان از داشتن این امکان محروم هستند و بدلیل همین مشکلات سبب می شود که زن و مرد هر دو شاغل باشند و حتی بسیاری از مردان مجبورند در چند شیفت کار کنند تا هزینه های زندگی را تأمین کنند و همین امر باعث می شود که خستگی و فشارهای روحی ناشی از کار ارتباط خوب و مؤثری بین زوج ها وجود نداشته باشد. بهرحال عوامل دیگری چون دخالت اطرافیان، موادمخدر، عدم ارایه محبت از طرفین، عدم مهارت حل مسایل زندگی، نارضایتی از روابط زناشویی و سوء ظن و خیانت نیز در طلاق عاطفی و رسمی مؤثر است.
*طلاقی پنهان و خاموش!
آمار نشان می دهد به نسبتی که میزان طلاق رسمی در کشور افزایش داشته است، طلاق عاطفی نیز همین سیر سعودی را می پیماید.
هاتفی کارشناس روانشناسی، طلاق عاطفی را نوعی زناشویی خاموش می داند و می گوید: طلاق عاطفی برخواسته از اختلافات ناشی در میزان خواسته ها، سلیقه ها، عواطف، دیدگاهها، ابعاد معنوی و... است.
همچنین به اعتقاد من طلاق عاطفی به دلیل ترس از طلاق رسمی است چرا که بسیاری از حرفها و حاشیه های پس از طلاق سبب می شود تا فرد به دلیل عدم پذیرش محدودیت های اجتماعی و فرهنگی مشکلات اقتصادی و... به طلاق عاطفی بسنده کند.
این کارشناس روانشناسی طلاق عاطفی را ریشه بسیاری از ناهنجاریها و آسیب های روانی، اجتماعی و شغلی و... برای زنان و مردان و فرزندان می داند و می افزاید: طلاق عاطفی پیامدهای باورنکردنی را پیش رو دارد، این طلاق باعث می شود که میزان اعتماد افراد به یکدیگر کم شود، افرادد خانواده مدام دچار اشتباه شوند و بدلیل نداشتن تکیه گاه و مأمن جدی در زندگی احساس یأس و سرخوردگی داشته باشند.
بهرحال طلاق عاطفی در بحث روانشناختی آن سبب می شود که فشار عاطفی زیادی به افراد وارد شود تا جایی که بسیاری از افسردگی ها، اضطراب ها، پریشانی ها ناشی از همین طلاق عاطفی است.
*پایان ازدواج عاشقانه
وحید شریفی مشاور خانواده نیز درباره طلاق عاطفی اظهار می دارد: امروز بسیاری از ازدواج ها با عشق صورت می گیرد، احترام اولیه وجود دارد اما متأسفانه مسایلی طی زندگی پیش می آید که منجر به جدایی و یا زندگی مشترک بدون احساس و عشق و علاقه می شود. تا جایی که بسیاری از همین ازدواج های عاشقانه گاه به مرحله جدایی می رسد و بیشتر بدلیل وجود بچه ها به طلاق عاطفی منتهی می شود. معمولاً در این نوع طلاق هیچ کدام از طرفین حاضر به تغییر خویش و پایین آمدن از موضع خود نیستند.
عوامل زیادی سبب اختلاف بین زن و شوهر می شود عوامل غیرقابل تغییر و تحمل اکثراً سبب طلاق رسمی می شود اما عواملی چون خست، عصبانیت و خشونت، دورویی، دروغ، خودبینی و تحقیر و... باعث تحمل بیشتری و در نتیجه طلاق عاطفی می شود.
*کلام آخر
بهرحال ثبت حدود 130 هزار طلاق در هر سال حکایت تلخی است که وجود دارد و نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت اما اگرچه آمار دقیقی از ثبت آمار طلاق عاطفی وجود ندارد اما برخی مسؤلان می گویند زوج های تحصیل کرده ایرانی به جای ثبت طلاق و مشکلات بعدی از آن از یکدیگر جدا زندگی می کنند و یا هر کدام زیر یک سقف اما بدنبال دلگرمی هایی خارج از فضای خانه و خانواده می روند. نوع جدیدی از جدایی در طبقات تحصیل کرده ایران فراگیر شده است. گاه افرادی خوبی که متأسفانه علم کنار هم زندگی کردن را ندارند. بهرحال طلاق عاطفی معضل جدی است که پیامدهای جدی تری را بدنبال خواهد داشت چرا که مهمترین رکن جامعه یعنی خانواده را در تیررس خود قرار داده است که می توان به یکی از پیامدهای آن یعنی خیانت اشاره کرد که باعث بروز جدی در زندگی خانوادگی زن و مرد می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.