۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 93372

روزنامه ایران در گزارشی، به تاکید وزیر بهداشت بر گران شدن دارو به دلیل افزایش قیمت ارز واکنش نشان داده است.

 مقابله رسانه ای دولت و وزیر بهداشت

 این درحالی است که رییس جمهور در آخرین گفتگوی تلویزیونی خود تاکید کرد دارو نباید گران شود. این درحالی است که وزیر بهداشت دو روز بعد رسما اعلام کرد به دلیل افزایش نرخ ارز مرجع از 1050 تومان به 1226 تومان، به هرحال دارو گران می شود. با این حال روزنامه ایران در گزارشی با تیتر "پافشاری خانم وزیر بر افزایش قیمت دارو" از او انتقاد کرده است و مخالف خوانی های خانم وزیر با رییس جمهور را بی ربط با ماجرای دارو دانسته و آن را به برکناری باقر لاریجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و قائم مقام خود نسبت داده است.
بخش هایی از این گزارش را بخوانید؛

«از همین جا به مردم اعلام می‌کنم احدی به بهانه نبود ارز حق ندارد قیمت دارو را بالا ببرد» این بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم بود که شنبه شب انجام شد. «به علت افزایش نرخ ارز افزایش در قیمت داروها را خواهیم داشت. در مورد روند تخصیص ارز دارو قبلاً صحبت‌های خود را کرده‌ایم، صحبت‌های ما همان صحبت‌های قبلی است.» این هم سخنان وزیر محترم بهداشت است که فقط دو روز پس از تأکیدات رئیس‌جمهور بیان می‌شود و به نظر نمی‌رسد چندان با اظهارات دکتر احمدی‌نژاد همخوانی داشته باشد. سخنانی که در آن رئیس‌جمهور تأکید داشت که ارز دارو به وزارت بهداشت اختصاص داده شده و قیمت ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی هیچ تفاوتی نکرده است. یا اینکه از مسئولان وزارت بهداشت خواست تا اجازه ندهند چند نفر چهره بهداشت و درمان کشور را مخدوش کنند. با این حال گویا دکتر مرضیه وحید دستجردی که پیش از وزارت بهداشت سابقه نمایندگی مردم تهران در دوره‌‏های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته زنان ستاد مرکزی انتخاباتی علی لاریجانی در سال 84 را در کارنامه داشته است موضوعات دیگری را با پیش کشیدن این مباحث دنبال می‌کند.

مدتی است که برخی مدیران، سوءمدیریت‌های خود را با بهانه‌هایی غیرمنطقی توجیه می‌کنند؛ نمونه آن نیز ماجرای عزل برخی از مدیران دولتی بود که پس از ناکارآمدی و برکناری از سمت خود، علت برکناری خود را نه ضعف در اداره مجموعه تحت مدیریت بلکه جریان موهوم انحرافی عنوان می‌کردند و حالا با نوسانات ارزی که چندی است در بخش‌هایی از اقتصاد مشکلاتی ایجاد کرده همه سوءمدیریت‌ها به گردن «ارز» افتاده است.

اما آنچه از شواهد و قرائن پیداست موضوع چیزی فراتر از ارز، دارو و تجهیزات پزشکی، بلکه بحث بر سر همان چند نفری است که قصد تخریب چهره بهداشت و درمان کشور را دارند. شاید همان‌گونه که پیش از این برخی از سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها نوشته بودند موضوع به اصرار خانم دستجردی بر عدم برکناری باقر لاریجانی (قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران) که گفته می‌شود نفر اول تصمیم‌گیر در این وزارتخانه است باز می‌گردد.

در همین باره خبرگزاری مهر نوشته بود: «بخشی از شایعات مربوط به برکناری قریب الوقوع وحید دستجردی، به حضور باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و قائم مقام وزیر بهداشت در امور سیاستگذاری برمی‌گردد که از فروردین 90 عضو شورای تحول اداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم شد. براساس این گمانه‌زنی‌ها، وزیر بهداشت به فشارهای خارج از وزارتخانه برای برکناری باقر لاریجانی، برادر کوچکتر رئیس مجلس، تن نداده و به همین دلیل چندماه مانده به پایان مدت وزارتش، در معرض عزل قرار دارد.» هرچند هیچ‌گاه موضوع عزل وزیر از سوی دولت تأیید نشد بلکه معاون اول رئیس‌جمهور بر حضور دستجردی در وزارت بهداشت تأکید کرد اما اظهارات خانم دستجردی نشانگر نوعی مخالفت با مجموعه دولت است که موضوعات ارزی نمی‌تواند دلیل این مخالفت‌ها باشد.

پیشتر نیز روزنامه رسالت به حمایت از حضور باقر لاریجانی در وزارت بهداشت پرداخته و نوشته بود: «جریانی خارج از وزارتخانه که همت خود را صرف حذف مخالفین تفکر خود و جایگزین کردن افراد دست نشانده می‌داند، طی هفته‌های اخیر فشار شدیدی را برای حذف دکتر باقر لاریجانی که از چهره‌های علمی منحصر به فرد در جامعه پزشکی است آغاز کرده و تلاش می‌شود وزارت بهداشت را از بهره‌گیری از خدمات این استاد برجسته و لایق محروم نمایند... اما وزیر بهداشت که از تخصص و توانمندی‌های دکتر لاریجانی آگاه است تاکنون در برابر این تحرکات مقاومت کرده است.»

به نظر می‌رسد همان‌گونه که رسانه‌های خبری عنوان کرده‌اند وابستگی زیاد دکتر دستجردی به قائم‌مقام خود توان تصمیم‌گیری را از خانم وزیر گرفته یا شاید هم ارادت به رئیس سابق در دانشگاه تهران است که وزیر را این‌گونه در برابر سخنان و خواسته‌های رئیس‌جمهور قرار می‌دهد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در آبان‌ماه امسال نسبت به کشاندن اختلافات به میان مردم هشدار داده و فرموده بودند: «از امروز تا روز انتخابات، هر کسی که بخواهد از احساسات مردم در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است.»

انتظار می‌رود حالا که به گفته رسانه‌ها این اختلافات به‌ علت حضور دکتر باقر لاریجانی در این وزارتخانه رقم خورده، ایشان نسبت به موضوع مطرح شده پاسخ دهند و اگر با رفتن یک خدمتگزار مشکلات مرتفع می‌شود ایشان پا پیش گذارند.

اما گویا موضوع فراتر از این از خودگذشتگی‌ها باشد؛ چرا که در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که وزیر بهداشت حرف‌هایی برخلاف گفته رئیس‌جمهوری می‌زند، علناً در جمع کثیری از رؤسای دانشگاه‌های زیر نظر خود، با خروج دکتر آقاجانی که به نوعی هدایت سخنرانی‌ها را برعهده داشت، ‌نقش مجری را برای باقر لاریجانی بازی می‌کند و از او می‌خواهد که سخنان خود را ایراد کند.
دکتر دستجردی در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگاران که «آیا در ادامه دولت، وزیر بهداشت می‌ماند؟» به آنها می‌گوید: «آیا شما مطمئن هستید که در سمتی که دارید، می‌مانید.»

وی سپس به این اشاره کرد که با توجه به افزایش 16.5 درصدی نرخ ارز مرجع و اختصاص غیرکافی آن به بخش دارویی، شاهد افزایش قیمت برخی اقلام دارویی خواهیم بود.

دستجردی در حالی به این موضوع اشاره می‌کند که گویا قرار است پس از جلسه رؤسای دانشگاه‌ها برای حل این مشکل در جلسه‌ای حاضر شده و علاوه بر آن نامه‌ای از بانک مرکزی دریافت کرده است که در مدت 3 هفته آینده مشکلات ارزی دارویی از سوی معاونت‌های مربوطه مرتفع شود.

دستجردی با همه این گلایه‌ها از این موضوع اظهار خرسندی می‌کند که همه کمی‌ها و کاستی‌ها در حال جبران است و تاکنون یک سوم ارز دارویی پرداخت شده و در مدت 2 یا 3 هفته آینده هم با کمک وزارت نفت و بانک مرکزی بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود.

البته سطح تعجب از صحبت‌های این روزهای دستجردی وقتی بالا می‌رود که او در پاسخ به این سؤال که «آیا در دولت دهم به عنوان وزیر زن از وی دفاع می‌شود» می‌گوید: «درباره این‌که آیا از زنان کابینه حمایت می‌شود یا خیر باید پرسید که حمایت چگونه باید باشد؟ در دولت از نظر انجام وظایف، زنان تفاوتی با مردان ندارند، اما از این نظر که بودجه بدهند تفاوت قائل می‌شوند.»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.