گروه اقتصادی- محمد هرمزی - عمره گران شده است، مردم به این موضوع اعتراض دارند؛ ولی از سر شوق دیدار کعبه دلها باز هم ثبت‌نام می‌کنند. <BR>

 سود 12درصدی بانکها اشک سپرده‌گذاران عمره را درآورد

بنابراین گزارش، ثبت‌نامی‌های سال‌87 درحالی بیش از چهار سال است در انتظار سفر عمره به سر می‌برند که به ناگاه با افزایش دوبرابری هزینه ثبت‌نامی انگشت به دهان مانده‌اند، این درحالی است که ودیعه 500‌هزار تومانی ثبت‌نامی آنها طی این مدت با افزایش 300‌هزار تومانی به 800‌هزار تومان رسیده است، بنابراین برای سفر به عمره باید یک‌میلیون و500هزار تومان دیگر هزینه کنند.
سازمان حج و زیارت، در توجیه آن، نرخ ارز و بلیت هواپیما را مسبب آن می‌داند. این درحالی است که بخش زیادی از زائران عمره را افراد متوسط به پایین تشکیل می‌دهند.این گزارش می‌افزاید: پایه محاسبه نرخ خدمات در عربستان نیز ارز مبادله‌ای 2600تومان بوده، برای همین سازمان اعلام کرده، مجبور شده است که هتل‌ها را که قیمت‌شان تغییر نکرده‌اند، با دو برابر نرخ گذشته اجاره کند. شرکتهای هواپیمایی هم سر بزنگاه قیمتها را بالا برده‌اند. روند به این شکل است؛ اصل پول ودیعه‌گذار را که برای عمره امسال 550‌هزار تومان بوده، پس از محاسبه سود سالانه سپرده بلندمدت، از قیمتی که سازمان حج برای عمره امسال (از دو میلیون و80‌هزار تومان تا سه میلیون و421هزار تومان) تعیین کرده است، کسر می‌کنند و مابه‌التفاوت را از مردم می‌گیرند.
روزی به همین مردم گفته شده بود که سپرده‌شان برای عمره، به نام خودشان در بانک خواهد بود و سود سالانه سپرده بلندمدت به آن تعلق می‌گیرد و تا زمان ثبت‌نام هم با این روند، پول سفرشان تقریباً جور می‌شود. حالا پول مردمی که چهار سالی است منتظر عمره مانده‌اند، بی‌ارزش شده است و باید دست کم 5/1میلیون تومان دیگر روی اصل پول‌شان بگذارند تا هزینه ثبت‌نام در کاروان را فراهم کنند، پولی که تا همین سه چهار سال پیش می‌شد با آن دو سفر عمره رفت.
این تازه حکایت آنهایی است که در سال‌1387 ثبت‌نام کرده‌اند و حالا نوبت‌شان رسیده است. هنوز داستان آن 5/6میلیون نفر دیگری که سال‌90 ثبت‌نام کردند و نوبت‌شان نرسیده و حساب و کتابها نشان می‌دهد حالا حالا باید منتظر بمانند تا همگی به عمره بروند و پول‌شان در این مدت با سپرده‌های بی‌رمق بانکها خاک بخورد، باقی مانده است. پول‌هایی که روزی بانکها را از ورشکستگی نجات دادند، اما حالا کسی بی‌ارزش شدن آنها را در مقابل گرانی ارز به روی خودش نمی‌آورد.
ایسنا نیز در این باره می نویسد: یک مسأله دیگر در این میان آن است که وقتی پول مردم چند سال به‌صورت ودیعه مانده، طبعاً باید مشمول سود سپرده بلندمدت 20‌درصدی شود، این در حالی است که سود سپرده ودیعه‌گذاران 12‌درصد در بانکهای ملت و ملی محاسبه می‌شود و معلوم نیست دست‌کم «8‌درصد» سود بیشتری که از ودیعه سفر زیارتی مردم گرفته می‌شود، با کدام توجیه و بر مبنای چه حساب و کتابی است؟!

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي اکبري احمد آبادي IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    1 1
    اصلا سودي نبايد بدهند بلکه اين پول بايد در مسير کاهش هزينه هاي عمره گزاران صرف شود به عنوان مثال سرمايه گذاري در امر خريد هواپيما ي اختصاصي جهت تردد زائران وخريد يا اجاره بلن مدت هتل در مکه ومدينه و000