گروه اقتصادی- محمد هرمزی - تخلفی که به راحتی برخی از مسؤولان و حتی مردم از کنار آن می‌گذرند؛ فروش طلا با عیار 18 و خرید ان با عیاری کمتر از 18!<BR>

عیار «حرام خواری» در طلای 18

در دوره و زمانی که طلا بیش از گذشته وام دار قیمت ارز در کشور بوده و هست، تخلفاتی انجام می‌گیرد که از چشم مردم پنهان می‌ماند، اما این تخلفات سرانجام به زیان مردمی است که اساساً از این تخلف بی‌خبر هستند.
به گزارش خبرنگار ما، ایرانیان و دست‌کم بسیاری از شهروندان ایرانی، بسته به میزان درآمد و اهداف خود مقداری طلا برای تزیین و یا با نگاه سرمایه ای ذخیره روزهای سخت خود می‌کنند که اساساً مشهورترین عیارش همان عیار 18 با درجه خلوص 750 است. اما این طلا در زمان خرید از مردم از درجه اعتبار می‌افتد و تنها برخی از طلا فروشان و طلاسازان از این مهم خبر دارند، خبری که خیلی خوشایند مردم نیست؛ خبر ارزان خری در عیار طلای 18.
این در حالی است که بسیاری از کسانی که طلای 18 عیار خرید می‌کنند، بدیهی‌ترین موضوع هنگام خرید برایشان استاندارد این طلاست، اما وقتی می‌دانند که طلای 18 عیار آنها در زمان فروش کسری دارد، تازه می‌فهمند که چه کلاه گشادی بر سرشان رفته است.درصد خلوص طلا با اعداد 9/99 تا 3/33 و درجه خلوص با اعداد بین 333 تا 999 مشخص می‌شود. در همین راستا درجه عیار برای خالص‌ترین طلا 24 و برای کمترین حد استاندارد تعریف شده 8 است.
بنابراین برای طلای 18 عیار درجه خلوص 750 تعیین شده است که در تمام فاکتورهای فروش دیده می‌شود.
اما آیا طلای فروخته شده که در فاکتورش درجه خلوص 750 را یدک می‌کشد، استاندارد است یا اینکه از مردم ارزان خری می‌شود.
وقتی مردم به یک طلافروشی مراجعه می‌کنند و مقداری طلا برای فروش دارند، سرمایه آنها در ترازوی سه صفر زرگران قرار می‌گیرد و طلافروشان نیز بدون اینکه به شما در مورد قیمت خرید صحبتی داشته باشند، با ماشین حساب خود رقم خرید را اعلام می‌کنند اما هرگز از قیمت خرید طلای شما سخنی به میان نمی‌آورند.
اما خب مگر می‌شود که از قیمت خرید نپرسیم، وقتی که می‌بینم قیمت معادل گرمی 128هزار تومان است، اما خرید بعضی از زرگران بی‌انصاف گرمی 124 هزارتومان یا کمتر از آن است، چرا؟
اولین توجیه آنان نوسان نرخ طلاست و تأکید دارند که نمی‌خواهند ضرر کنند، اما اگر مردم ضرر کردند مهم نیست .پاسخ بعدی هم این است که بنکداران طلای مستعمل را زیر قیمت تابلو خریداری می‌کنند. بنابراین طلافروشان مجبورند طلا را زیر قیمت خریداری کنند.
اما این توجیه پذیرفتنی باشد یا نباشد خرید طلا به زیر قیمت تابلو به سود زرگر و بنکدار عمده است، اما قطعاً جورش راباید مردم بکشند چون بازنده هستند.
بنابراین این توجیه‌ها هر چند قابل قبول هم که باشد، اما مهمترین موضوع به معضل بزرگ و پنهان مانده آن برمی گردد.
باکمی کنجکاوی به برخی از طلافروشان تأکید می‌کنم که شما تنها می‌توانید بین 600 تا 800 تومان طلا را زیر قیمت تابلو خریداری کنید، می‌گویند این مقدار قابل توجیه نیست. حال آنکه آنها معمولاً طلا را با احتساب مالیات و اجرت کار و سود نزدیک به 20 هزار تومان بیش از قیمت رسمی تابلو به مشتری تحمیل می‌کنند.

رمزگشایی خرید طلا
طبق بررسی‌ها برخی از طلا فروشان طلای با عیار 18 را با درجه خلوص 750 می‌فروشند، اما با درجه خلوص 735 تا 740 خریداری می‌کنند. آنها در توجیه خرید خود می‌گویند که خرید طلا توسط آبکاران و طلاسازان به طور دقیق و طبق عیار مشخص شده می‌باشد، بنابراین اگر طلافروشان طلا را با درجه خلوص 750 از مردم خریداری کنند ضررخواهند کرد !
اما وقتی که از آنها می‌پرسم، مردم چه تقصیری دارند که طلایشان بزخری می‌شود، در پاسخ توپ را در زمین دیگری می‌اندازند و طلافروش، سازنده طلا و بنکدار را متهم می‌کند، البته پای سازمان استاندارد و بازرسان راهم به میان می‌کشند که نظارت کافی روی این موضوع ندارند.
همه این پرسشها را با بازرس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در میان می‌گذاریم
یوسف تقی زادگان می‌گوید: اینکه طلافروشان طلا 18 عیار را با درجه خلوص 740 خریداری می‌کنند، درست است. به اعتقاد ما این شیوه خرید حرام می‌باشد و اشکال شرعی دارد.
وی می‌افزاید: البته این شیوه خرید در تهران مرسوم است، اما در دیگر شهرها و بخصوص مشهد طلا تنها یکی دو هزار تومان زیر قیمت تابلواز مشتری خریداری می‌شود. علت آن، این است که در زمان آب کردن طلاهای مستعمل ومتفرقه طلا مقداری کسر می‌کند.
به گفته وی بازرسان درنحوه خرید طلافروشان نظارت دارند و چنانچه مشتری شاکی باشد، به شکایت وی رسیدگی می‌شود.
تقی زاد گان تصریح می‌کند: اینکه طلافروشان طلای 18 عیار را با خلوص 750 به مشتری عرضه کنند و با خلوص 740 خریداری کنند، مشکل شرعی دارد و حرام است. طلافروش تنها می‌تواند گرمی یکی دوهزارتومان زیر قیمت رسمی، طلای مستعمل را خریداری کند.
اظهارات تقی زادگان در حالی است که مردم در هنگام خرید، 7درصد سود و مبلغی را به عنوان اجرت فنی می‌پردازند. دیگر انتظار ندارند که طلای و جواهرشان کمتر از عیار استاندارد خریداری شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    7 0
    سالهاست اين رويه برقراره و تازه اين سوال ها پيش اومده! ميذارن تا خرتناق سر مردم کلاه بره بعد ميگن اين حرامه. وقتي حداقل اقرار ميکني از فردا پيگيري براي رعايت شدنش رو شروع کنيد. آخه مردم چه گناهي کردن که اينقدر تحت ظلم باشن...
  • ناشناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    با سلام: بايد به عرض رساند که اين بازرس عزيز به نظر ميرسد به قصدي اين صحبت را کرده اند چرا که در صورتيکه ايشان يک کارشناس باشند بايد بدانند که براي بدست آوردن طلا با عيار 18 ميشود از فلزات مختلف استفاده کرد که قيمت اين فلزات با هم متفاوت است و تنها زماني امکان مشخص شدن نوع فلز ميباشد که طلا آب شود که اين عمل هيچگاه در زمان فروش صورت نميگيرد و تفاوت در خريد با عيار پائين تر نيز به همين دليل است و فروشگاه دار نيز ضمن تعويض اين طلاي خريداري شده با توليد جديد و يا فروش آن بابت تصفيه حساب با توليد کنندگان نيز با همين عيار 740 محاسبات خود را انجام ميدهند. حال سوال اينجاست که خريد طلاي به اصطلاج "آب شده" حرام است يا دادن اطلاعات نا درست توسط يک به اصطلاح کارشناس !!!؟
  • محمد IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    4 0
    حرام که حرام خواري است که بايد از حقوق مردم حمايت کند کي حوصله داره بره شکايت و اينها به مدعي العموم و سازمانهاي مربوطه بر مي گردد و نکته اخر در احاديث اهل بيت مي خوانيم لقمه حرام اثرش را در فرزند نشان مي دهد يکي برسي کنه ببينه فرزند اين طلا فروشان چکاره اند و نکته اخرش در شرع مي گن معامله بايد طرفين راضي باشند و اگر اين رضايت به ضرر را مشتري قبول کنه به نظر نمياد مشکلي داشته باشه البته مطالب بالا کاملا بايد برسي بشود و اين روند ظالمانه برچيده بشه و يک تحقيق هم از کشورهاي ديگه بهش اضافه بشود
  • مالباخته IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    4 0
    4 سال پيش يک دستبند بردم واسه فروش از مکه واسم اورده بودن به هرطلا فروشي نشون ميدادم به قيمت طلاي 18 يا پايينتر ميخواستن بخرن حتي ريس اتحاديه مشهد محکش زد گفت ما 18 ازت ميخريم!!!!!(کدخداي ده که مرغابي بود...) بردم ازمايشگاه گفتن 22 هست عيارش از اينهمه دزدي وکلاهبرداري به کجا ميخوان برسن ؟خداميدونه
  • حميد IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    5 0
    اين موضوع حتماً بايد تو رسانه هاي عمومي مثل تلوزيون هم گفته و پيگيري بشه ! عيب بزرگيه که تو کشور اسلامي از کنار اين مسئله به اين بزرگي که حق مردم پايمال ميشه ، بدون توجه رد بشيم. همين کار هم تو پاساژ علائدين موقع خريد گوشي به شکل ديگه اي انتفاق ميافته ! به اسم نصب اجباري نرم افزار 20 تا 80 هزار تومن پول اضافي (زوري) دريافت ميشه!