گروه اقتصادی / مهدی توحیدی - نمی‌دانم تا به حال سروکارتان به مکانیکی ها افتاده است یا نه یا اینکه خودروی تان به هر علتی خراب شده و مجبور شده اید با هزینه زیاد آن را به نزدیک ترین و بهترین مکانیکی که می شناسید ببرید.

دستمزدهایی که مالکان خودرو  را  نقره‌داغ می‌کند

 تمام کساني که خودرو دارند، اين دل نگراني را دارند که امکان دارد يک باره خودرویشان وسط خيابان خاموش شود يا آنکه صبح از خواب بيدار  شوند و پشت فرمان خودرو قرار بگيرند، اما هر چقدر استارت مي‌زنند، خودروشان روشن نمي شود.از سوی دیگر، اگر نگاهی به تعمیرگاه های خودرو اعم از مکانیک ها، جلوبندی سازها و برق ماشین و ... بیندازیم، می بینیم که اکثر آنها سرشان شلوغ است. یکی از معضلات دارندگان خودرو در ایران بی اعتمادی به خدمات بسیاری از مراکز تعمیر خودرو یا به اصطلاح مکانیکی هاست. از سویی به نظر می‌رسد که استانداردی در این زمینه وجود ندارد، نه از نظر تخصص در ارایه خدمات نه از نظر تعرفه قیمت، چرا که هر کس هرچقدر بخواهد می گیرد و هر تشخیصی هم بدهد نمی توان معترض شد، به هر حال کار فنی است دیگر! البته ناگفته نماند که هیچ اعتراضی پذیرفتنی نیست و اگر مشکلی هم پیش بیاید دستت به هیچ جایی بند نیست.

 

 هندوانه در بسته

احمدی یکی از شهروندان به خبرنگار ما می‌گوید: موتور ماشینم دود می‌کرد و برای تعمیر به مکانیکی مراجعه کردم هنگامی که از مکانیک برآورد هزینه را خواستم به من گفت که موتور ماشین مثل هندوانه دربسته است، امکان دارد یک دست رینگ و یاتاقان عوض کنیم و با 100 هزار تومان ماشینت درست بشود و امکان هم دارد، خرج اساسی داشته باشد که در آن صورت 800 یا 900 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

 

 از دست دادن مشتري هنگام بازديد

صداقتي يكي ديگر از مالكان خودرو با انتقاد از عملكرد برخي مكانيكها مي‌گويد : مدتي قبل خودروام خراب شد و بناچار از مكانيكي خواستم تا بازديد كند اما او به من گفت كه خودرو را بكسل كن و به تعميرگاه بياور در غير اين صورت بايد هزينه بازديد را
 بپردازيد.

وي مي‌افزايد: پرداخت هزينه بازديد را قبول كردم و وقتي اين تعميركار از خودرو بازديد كرد 50 هزار تومان دستمزد تقاضا كرد! که اين موضوع باعث اعتراض من
 شد.

وي  اظهار مي‌دارد: اين تعمير كار وقتي با اعتراض من مواجه شد، گفت اول اينكه من پول تخصص و تجربه ام را مي‌گيرم نه زمان براي بازديد و دوم اينكه شما تقاضاي بازديد و قبول هزينه كرديد و در همين مدت كه من براي بازديد آمدم ممكن بود يك مشتري 200 هزار توماني را از دست داده باشم!

 توقع‌های ریز و درشت

سجادي يكي از تعميركاران در خصوص اين كه چرا مردم نسبت به عملكرد مكانيكها راضي نيستند، مي‌گويد: در هر صنفي گاهي گلايه از فعالان آن اتفاق مي‌افتد، اما تعميركاران نيز با مشكلات ريز و درشتي مواجه هستند.وي مي‌گويد: بسياري از مالكان خودرو توقع دارند به محض مراجعه به تعميرگاه مشكل آنها خيلي زود و با كمترين هزينه رفع شود، اما آنان كمتر توجه به اين موضوع دارند كه خودروهايي قبل از مراجعه آنها در حال تعمير هستند.

 

 وفور لوازم يدكي تقلبي

وي به وجود لوازم يدكي تقلبي در بازار اشاره مي‌كند و  اظهار مي‌دارد: بخشي از 
گلايه های مشتريان مربوط به زود خراب شدن قطعه تعويض شده توسط تعميركار است كه اين موضوع به نوع قطعه مربوط مي‌شود نه تعميركار.وي تصريح مي‌كند: علت اصلي نارضايتي مراجعه از تعميركاران وجود قطعات بي كيفيت و غيراستاندارد در بازار است و اين موضوع باعث مي‌شود كه حتي تعميركاران نيز فريب جنس تقلبي را بخورند.وي مي‌افزايد: گاهي اوقات با وجود اينكه موضوع تقلبي بودن قطعه را به مراجعه كننده گوشزد مي‌كنيم، اغلب آنان ترجيح مي‌دهند كه از قطعه ارزانتر استفاده شود و همين امر گاهي گلايه هايي را به دنبال دارد.

 استمداد از كارشناسان

مرادي يكي ديگر از تعميركاران در خصوص دستمزدها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: مكانيك ها اتحاديه دارند و اتحاديه هزينه تمام تعميرات را تعيين مي‌كند.وي مي‌افزايد: اگر نسبت به هزينه تعمير خودرو اعتراضي وجود دارد، بهتر است به اتحاديه مراجعه كنند و براي تعيين ميزان واقعي دستمزد از كارشناسان كمك بگيرند.

 

 مانع اجحاف شويد

با اين كه در حوزه فعاليت بيشتر مشاغلي كه در شهرها وجودد دارد، نظارتها و كنترلهايي صورت مي‌گيرد، اما به نظر مي‌رسد در خصوص تعميركاران خودرو اين نظارتها وجود نداشته و همچنان بازار تعميرات خودرو افسار گسيخته است و هر تعميركاري به دلخواه دستمزد براي خود تعيين مي‌كند.

از اين رو از مسؤولان انتظار مي‌رود كه نسبت به سر و سامان دادن وضعيت تعميرگاه‌ها و تعيين تعرفه مشخص نسبت به دستمزد آنان اقدامي مؤثر صورت بگيرد تا بيش از اين به مردم اجحاف نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهمان IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    1 0
    تعمیرکاران با کیسه از مالکان خودرو پول می گیرند آن وقت وزارت دارایی مالیاتش را از کارمندان کم می کند و هیچ وقت درستت مالیاتت را از مشاغل طلب نمی کنند .
  • رضا IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    1 1
    جنس کره ای اصل رابامارک کره خریدم وروی ماشین پرایدبستم ولی زودخراب شدتعمیرکارمی گویدحتی آرم راهم تقلبی می زنند.
  • نصیری IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    1 1
    بخدا به تعمیرگاه برای تعویض یک دست لنت جلو ودو عد دیسک 30هزار تومان گرفت همش 20 دقیقه چرا حساب کتاب نست
  • شهروندکرجی IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    من بایکی ازتعمیرکار بگم یاتعویض کاربدبختی بعضی هاشون تعویض قطعه هم بلدنیستند این به اصطلاح تعویض کارماراگرفتارکردوکارمن به اتحادیه کرج تعمیرکاران واقع در گلشهررسید کلی هم اونجاعلاف شدیم طرف فکرمیکردوزیر است ودروزارتخانه مشغول بکاره ملاقات کردن باهاش کلی اسیرمن کردآخرشم هیچی نتیجه ای نگرفتیم همش درحال چای خوردن وباتلفن صحبت کردن بود وقتی ریس اتحادیه عملکردش اینچنین باشدحتی لحن کلامش هم جالب نبودوای بحال تعمیرکارهایی که این بابامسول اتحادیه اشان است بنظرمن باید باسیاست گذاری مدونی دراین بخش هابه مشکلات شهروندان رسیدگی شود چون بعضی هاشون درکل نحوه برخوردشون درست نیست وفقط ارصنفشون حمایت میکنندولی عملکردتعزیرات عالیست