گروه اقتصادی- خوش قلم - در حالی که مرکز پژوهشهای مجلس سرگرم بررسی واردات خودرو است و برخی از نمایندگان مجلس تأکید دارند که برخی از خودروهای چینی در ایران حتی در خود چین مورد استفاده قرار نمی گیرد، موج واردات خودروهای چینی با قیمتهای بالا مردم را شوکه کرده است.

قیمت شاسی بلند چینی مشتریان را غافلگیر کرد

به عنوان مثال روز گذشته یکی از خودروسازهای دولتی قیمت فروش یک خودروی وارداتی چینی پیش فروش شده اش را اعلام کرد که خریداران را غافلگیر کرد.

 

 اصل ماجرا

این خودرو وارداتی CS35 است که شرکت سایپا قصد دارد آن را با مشارکت شرکت سازنده چینی؛ یعنی چانگان به بازار عرضه کند. به همین منظور در اواسط تابستان امسال، تعدادی از این خودرو توسط نمایندگی‌های سایپا پیش‌فروش شد و قرار بود این خودرو با پیش‌پرداخت 40 میلیون تومانی و تسهیلات 25 میلیون تومانی به خریداران عرضه شود.

به گزارش فارس هرچند در قرارداد پیش فروش CS35 عنوان شده است که خودرو با قیمت روز به مشتریان تحویل داده خواهد شد، اما تصور بسیاری از ثبت نام کنندگان این بود که قیمت نهایی این خودرو 5 یا 6 میلیون تومان بالاتر از قیمت محاسباتی اولیه باشد.

این در حالی است که شرکت سایپا در زمان ارسال دعوتنامه برای خریداران، قیمت این خودرو را طوری اعلام کرده که خارج از تصور برخی مشتریان بوده است.

 

 وعده ای که عملی نشد

عباس میرزایی، یکی از خریداران خودرو CS35 در این باره می گوید: مرداد ماه امسال برای خرید این خودرو در یکی از نمایندگی‌های فروش شرکت سایپا ثبت‌ نام کردم و در آن زمان به ما اعلام کردند، با پیش‌پرداخت 40 میلیون تومانی و وام 25 میلیون تومانی، صاحب این خودرو خواهیم شد.

وی می افزاید: پیش فروش این خودرو در مدت دو روز انجام و ظرفیت فروش آن تکمیل شد، اما پس از مدتی اعلام کردند، قیمت خودرو 17 میلیون تومان افزایش یافته و باید برای خرید آن 82 میلیون تومان پرداخت کنید.

وی اظهار می دارد:‌در نهایت و پس از این اتفاق، دعوتنامه شرکت سایپا به دستمان رسید که برای تحویل خودرو باید در مجموع 98 میلیون تومان پرداخت کنیم و در واقع برای وام 25 میلیون تومانی، سود 16 میلیون و 300 هزار تومانی منظور شده بود.

به گفته وی، با این حساب سود تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید CS35 حدود 48 درصد محاسبه شده است.

 

  پولی که دو ماه بعد زنده می شود

وی با بیان اینکه زمان تحویل CS35 آذرماه اعلام شده بود، می افزاید: پس از اعلام افزایش قیمت این خودرو از سوی سایپا، برای انصراف و دریافت مبلغ پیش‌پرداخت اقدام کردیم، ولی نمایندگی سایپا به ما اعلام کرد، پولتان را دو ماه بعد از تاریخ انصراف می‌توانیم پرداخت کنیم.

مصباح، یکی دیگر از خریداران CS35 نیز می گوید: محاسبه نرخ سود بالا برای تسهیلات خرید این خودرو سبب شد تا از خرید انصراف دهیم.

وی می افزاید: در قرارداد خرید خودرو آمده بود که در صورت انصراف، پولمان پس از گذشت 20 روز کاری پرداخت می‌شود، ولی در برگه انصراف این زمان، یک ماه ذکر شده، اما در نمایندگی سایپا به ما اعلام کردند، پرداخت پول حداقل دو ماه زمان می‌برد.

به گفته وی، در حال حاضر انصراف دهندگان از خرید CS35 با ابهام روبه‌رو هستند و نمی‌دانند چه زمانی می‌توانند پول خود را پس بگیرند.

 

 درخواست برای تشدید نظارت

در همین حال رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خواستار تشدید نظارتها بر عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو شد.

محمد جعفری می گوید: هم اکنون سازمانهای مختلف بر عملکرد واردکنندگان خودرو نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سازمانهایی هستند که بر عملکرد واردکنندگان خودرو نظارت می‌کنند، اما با این حال به نظر می‌رسد، این نظارتها باید متمرکزتر شده و افزایش یابد.

وی اظهار می دارد: افزون بر آن انحصاری بودن بازار موجب شده که هم تولیدکنندگان هم واردکنندگان محصولات خود را به قیمت دلخواه و نه الزاما رقابتی، عرضه کنند و این موضوع تضییع حقوق مصرف‌کنندگان را در پی دارد داشته است.

 

 مجلس کالبد شکافی می کند

در همین حال مرکز پژوهشهای مجلس از کالبد شکافی و آسیب شناسی مقوله واردات خودرو خبر می دهد و اعلام می کند، هدف اصلی این گزارش تجزیه و تحلیل و شناسایی آسیبها و چالشهای موجود در واردات خودروهای سواری است.

 طبق گزارش این مرکز در سال 1392 ارزش دلاری واردات خودرو نسبت به سال 1391 بیش از 174 درصد رشد داشته و این بدان معناست که درآمد دولت که از ناحیه حقوق ورودی دریافت می شود در واردات خودرو افزایش قابل توجهی یافته است.

این گزارش می افزاید: واردات خودرو سود و منافع بالایی برای عده ای از واردکنندگان خودرو داشته است . تخصیص ارز مبادله ای برای واردات خودرو و عدم کنترل قیمت فروش خودروهای وارداتی توسط سازمانهای ذی ربط و سوء استفاده واردکنندگان از این خلأ و فروش آنها با ارز آزاد منجر به ایجاد رانت برای آنها شده است.

 

  سود سرشار در نبود نظارت

با این حال به نظر می رسد، خودروسازان داخلی نیز از وضعیت بازار واردات خودرو سوء استفاده کرده و برای کسب سود بیشتر با وارد کردن خودرهای خارجی،   در رهگذر نبود، نظارت و عدم کنترل قیمت فروش این نوع خودروها اقدام به پیش فروش خودروهای وارداتی کرده و به دلخواه خود و بدون هیچ توجیهی قیمت آن را تعیین می کننداز این رو مردم انتظار دارند، مسؤولان و متولیان امر جلوی سودجویی و اجحاف به مصرف کنندگان را بگیرند و برای احقاق حقوق آنان بیش از پیش تلاش
 کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشكان IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    13 2
    ادم دزد يا شركت دزد حتما نبايد شاخ و دم داشته باشه!
  • در انتظار تدبیر IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    15 0
    چرا مسئولان نظارت نمی کنند از گرانی، بیکاری و بی عدالتی در رنج و عذابیم بعد من جوان که پول تهیه یه دست گل ندارم مسئولان انتظار دارند که ازدواج کنیم و 4 تا 5 تا بچه بیاریم
  • ghhhgfg IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    15 0
    هم گرانفروشی هم نزول خواری!!!!؟؟؟؟ یکی به فریاد این ملت برسه
  • احمد IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    17 1
    بخدا باید درب شرکت ایران خودرو وسایپا رو ببندند اینها فقط به فکر سودهای نامشروع هستند وقبر وقیامت رو ازیاد بردند
  • لازم IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    17 0
    نبود رقيب= رانت ،دزدي،كلاه برداري ،سوء استفاده، فروپاشي ديوار اعتماد و...... پس بتازيد كه زمانه به كام شماست
  • سعید IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    12 0
    قیمت این خودرو تو چین بین 90 تا 110 هزار یوآنه که به تومان میشه حدود 40 تا 50 میلیون. یعنی سایپا داره دو برابر حساب میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • نظارت بی نظارت IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    19 0
    چرا کسی کاری نمیکنه؟ همه فقط به فکر منفعت شخصی خودشون هستن....بیچاره مردم با چه گرفتاری و قرض و بدبختی یه ماشین از رده خارج میخرن و با جونشون بتزی میکنن الهی العف
  • عقاب IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    2 0
    نزدیک است روزی که پشت پرده قیمت های کذایی آشکار شود.
  • شاهين IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    1 2
    x60 چيني شرف داره به اين خودرو! باز چند ساله امتحانش را پس داده و تازگي ها گيربكس جديد انداختند و مانيتور دارشده و آبشنهاي جديد گذاشتند اما اين تازه وارد عين تانكر اب بزك شده مي ماند كه هنوز حساب پس نداده!!
  • بینام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    سلام. به به ؟؟؟ واتیکانهای سایپا قصد دارند از شلوغی سر دولت استفاده کرده وبار دیگر در داخل ایران مملکتی بنام سایپا به ثبت برسانند وبا ترفندی جدید چون خودشان هیچ علمی در استین ندارند به اصطلاح با چیز چینی ها داماد شوند مبارکها باشد .به امید کاسه چه کنم شماها اگر دولت فراغت پیدا کند ایشالله؟؟؟؟
  • مهرداد IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    2 0
    سلام کی میشه دروغ ورانت خواری سیپا وایرانخودرو کنار برود