قدس آنلاین:سفر اخیر کرزی، رییس جمهور افغانستان به امریکا و ملاقات وی با رییس جمهوری آن کشور، حاشیه های فراوانی را به دنبال داشت. <BR>

مصونیت قضایی سربازان آمریکایی در افغانستان

به گزارش قدس انلاین،در این سفر قرار بو،د تعداد دقیق سربازان خارجی که بعد از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند، با نوع وظیفه و محل استقرارشان مشخص شود؛ اما باراک اوباما ماندن تعداد نامشخصی از سربازانش را مشروط به دعوت دولت افغانستان از نظامیان امریکایی و مصونیت قضایی آنها کرد.
به گزارش خبرگزاری آوا، عنایت الله بابر فرهمند؛ نماینده مردم جوزجان درپارلمان افغانستان می گوید، در صورتی کاخ سفید حاضر است به افغانستان در امر آموزش، حمایت و تجهیز نیروهای ارتش کمک نماید که سربازان خارجی اگر مرتکب هر خطایی شدند، دادگاه های افغانستان آنها را محاکمه نکنند.
وی افزود که حامد کرزی وعده این مصونیت قضایی را به اوباما داده است؛ اما به صورت سمبولیک بیان داشته که باید قبل از تصویب آن با مردم افغانستان مشورت نماید.
فرهمند تصریح کرد: هرچند که رییس جمهور افغانستان این خواسته امریکا را قبول می کند؛ ولی ما به خواسته هموطنان عزیز احترام می گذاریم و با مصونیت قضایی سربازان خارجی در افغانستان موافقت نخواهیم کرد.
وی افزود:"به نظر من افغانستان باید با استفاده از کانال های دیپلماتیک از شرایط این موافقتنامه ها آگاهی به دست بیاورد و بعد تصمیم بگیرد.
وی تاکید کرد که امریکا فعلا خود را حاکم بی قید و شرط جهان می‌داند؛ اما به نظر نمی رسد که موافقت یا عدم موافقت با این امر، برایش ارزش داشته باشد.
این نماینده پارلمان افغانستان، با اشاره به اینکه امریکا با استفاده از قدرتی که دارد، اراده خود را بر کشورها تحمیل کرده و از کیلومترها دور به کشورها لشکرکشی می کند، افزود: طی ده سال گذشته نیروهای خارجی بارها مرتکب قتل مردم بی گناه افغانستان شده اند؛ اما هیچ دادگاه افغانستان (آنها را) مجازات نکرده؛ پس با تصویب شدن مصونیت قضایی، کشتار مردم افغانستان توسط نیروهای امریکایی نیز افزایش خواهد یافت.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.