قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: بی شک در طی شبانه روز هر انسان مومنی ذکرهای مقدسی همچون «الحمدالله، الله اکبر و...» را بر زبان خود جاری می کند و تا حدودی از ثواب و اجر این کلمات غافل و بی اطلاع است پس جالب است بدانید که:

برخی از فضایل چهار ذکرِ؛ "سبحان الله"، "الحمدالله"، "لا اله الا الله" و" الله اکبر"!

علامه محمدباقر مجلسی در عین الحیاتِ خود از قول امام حسن (ع) نقل می کند که: «جمعی از قوم یهود به خدمت حضرت رسول (ص) آمدند و اعلم ترین آن ها در مورد مسایل گوناگونی سؤال پرسید و چون جواب شنیدند، مسلمان شدند! از جمله ی آن سوال ها این بود که: محمد! مرا خبر بده از کلماتی که خداوند آن ها را برای حضرت ابراهیم (ع) اختیار نمود، هنگامی که خانه ی کعبه را بنا کرد. سپس حضرت فرمود: سبحان الله، الحمدالله، لا اله الا الله، و الله اکبر. یهودی پرسید: اگر کسی این کلمات را بگوید، چه ثوابی دارد؟

حضرت فرمود: چون بنده ای «سبحان الله» بگوید، آنچه زیر عرش است با او تسبیح می گویند. پس به گوینده «سبحان الله» ده برابرِ ثواب تسبیح آن ها عطا می کنند. چون «الحمدالله» بگوید، نعمت های دنیا را به او کرامت می کند و وی را به نعمت های آخرت وصل می گرداند... و اما «لا اله الا الله» پس بهشت پاداش آن است، چنان چه که خداوند می فرماید: جزای «لا اله الا الله» چیزی نیست مگر بهشت!».

در سند معتبر دیگری در بحارالانوار جلد 93 از پیامبر (ص) نقل شده است: «هر کس «سبحان الله» بگوید، خداوند برای او درختی در بهشت غرس می کند. کسی که «الحمدالله» بگوید، درختی دیگر برای او می کارند. کسی که «لا اله الا الله» بگوید، درختی دیگری برای او می کارند و کسی که «الله اکبر» بر زبان جاری کند، درختی دیگر. در این بین شخصی از قریش به حضرت عرض کرد: ما در بهشت درخت بسیار داریم؟ حضرت فرمود: بله، اما بپرهیزید از این که آتشی بفرستید که تمام آن درختان را بسوزاند، زیرا عمل ناصالحی باعث سوزاندن تمام آن درختان می شود!»

ذکرهایی که فقرا را هم پایه ی ثروتمندان نمود!
در اصول کافی جلد 2، به سند معتبر از حضرت امیرالمؤمنینی علی (ع) همچنین نقل شده است که: «[روزی] فقرا به خدمت حضرت رسول (ص) آمدند و گفتند: یا رسول الله! افراد ثروتمند دارای ثروتی هستند که با آن بنده آزاد می کنیم و ما آن مال را نداریم و دارای ثروتی هستند که با آن به حج می روند و ما آن را هم نداریم و آن ها دارای اموالی هستند که با آن ها در راه خدا صدقه می دهند و جهاد می کنند ولی ما آن را هم نداریم. حضرت پس از شنیدن سخنان آنان فرمودند: هر کس صد مرتبه الله اکبر بگوید، بهتر است از صد بنده آزاد کردن. هر کس صد مرتبه سبحان الله بگوید، بهتر است از صد شتر با خود بردن به حج و کشتن آن ها در راه خداست. هر کس صد مرتبه الحمدالله بگوید بهتر است از صد اسب زین کرده فرستادن برای جهاد است و هر کس صد مرتبه لا اله الا الله بگوید، عملش از همه بهتر و پذیرفته تر است. چون این خبر به اغنیا رسید، آن ها نیز این اعمال را بجا آوردند. سپس فقرا به خدمت حضرت آمدند و گفتند: ثروتمندان نیز این کارها را انجام می دهند. سپس حضرت فرمودند: این فضل خداست پس بدانید خدا به هر که بخواهد آن را عطا می کند و می بخشد.»

بهترین سپر آتش جهنم
در حدیثی دیگر از امام صادق (ع) در بحارالانوار جلد 93 آمده است که ایشان فرموده اند: «حضرت رسول روزی به اصحاب خود توجه نموده و فرمودند: برای خود سِپَرهایی تهیه و آماده کنید! صحابه گفتند: مگر دشمنی به طرف ما آمده است که بایستی سپری برای دفاع از خود آماده کنیم؟ حضرت فرمودند: نه! اما بدانید بهترین سپر برای دفع آتش جهنم گفتن: «سبحان الله، الحمدالله، لا اله الا الله و الله اکبر» است!»

این ها باقیات صالحاتند!
همچنین در عین الحیات به نقل از بحارالانوار ذکر شده است که حضرت رسول (ص) فرموده اند: «سبحان الله، الله اکبر، الحمدالله و لا اله الا الله را بسیار بگوید، زیرا این کلمات در روز قیامت با خیرات و ثواب های عظیم که در پیش رو و عقب خود دارند می آیند و این هایند باقیاتِ صالحات؛ یعنی امور شایسته ای که نفع آن ها برای آدمی باقی می ماند و پروردگار فرموده: باقیات و صالحات بهتر و پاینده تر از متاع ها و کالاهای زندگانیِ دنیوی است!»

ثواب لا اله الا الله
در اصول کافی جلد2، نقل شده است که امام محمد باقر (ع) فرموده اند: «هیچ عملی ثوابش عظیم تر از گفتن لا اله الا الله نیست.» و همچنین در بحارالانوار جلد 93، از این امام بزرگوار نقل شده است که فرموده اند: «حضرت رسول (ص) فرمودند: فردی که در حال جان دادن است را به گفتن لا اله الا الله تلقین کنید؛ زیرا گناهان را خراب می کند و در هم می شکند. سپس یاران پیامبر (ص) گفتند: یا رسول الله! کسی که در سلامتی آن را بگوید ثوابش چگونه است؟ حضرت فرمودند: این عمل بیشتر باعث در هم شکستن و از بین رفتن گناهان می گردد، چرا که لا اله الا الله مونس مومن در زنده بودن، هنگام مرگ و در زمان مبعوث شدن است و جبرییل به من گفت: ای محمد! در قیامت عده ای را خواهی دید که روسفید از قبرها مبعوث و برانگیخته می شوند و با صدای بلند می گویند: لا اله الا الله، الله اکبر. و جمعی روسیاه مبعوث می شوند و فریاد می زنند: یا ویلاه! یا ثبوراه!

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 0
    ممنون مطالب واقعا مفيد بود