۱۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۲
کد خبر: 112478

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: عروسک، نی نی، خرس کوچولوی پشمالو و یا هر نوع اسباب بازی دیگری؛ مهم این است که کودک شما این اسباب بازی را از خود جدا نمی کند و دائما آن را همراه خود دارد. روانشناسان این عروسک را در واقع " وسیله ارتباطی" می نامند.

عروسک؛‌ دوست و یار کودک

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، تقریبا نیمی از بچه ها تمایل دارند که یک عروسک را همیشه با خود داشته باشند. وابستگی به عروسک بین چهار ماهگی تا یک سالگی آغاز می شود و قبل از شش سالگی نیز این علاقه در کودک کمرنگ می شود. وقتی که کودک از پدر و مادر جدا می شود، این وسیله می تواند یک تسلی خاطر برای او باشد و در واقع ارتباطی بین خانواده و جهان پیرامون برای کودک محسوب می شود. به همین دلیل است که وقتی کودک به مدرسه پا می گذارد و با بچه های دیگر دوست می شود، عروکش را کنار می گذارد. همچنین کودکانی که هنگام خواب نیز عروسکشان را با خود به رختخواب می برند، از این طریق می خواهند به آرامش خاطر برسند. تحقیقی که روز 297 کودک صورت گرفت، نشانگر این است کودکانی که پدر یا مادر در هنگام خواب کنار آنها هستند، کمتر احساس نیاز به حضور عروسک دارند. اما اصلا به این معنی نیست که اطفال وابسته به عروسک ، نسبت به سایر بچه ها مضطرب تر باشند.
در حالی که بعضی از بچه ها به هیچ وجه حاضر نیستند از عروسک خود دور شوند، اما عده ای دیگر از آنها چندان تمایلی برای همراه داشتن اسباب بازی ندارند و این تعجب برانگیز است. یک دلیل ساده برای توضیح این رفتار این است که معمولا این بچه ها خواهر یا برادر دیگری دارند.
یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این است که حضور مادر و همچنین عروسک برای کودک تسلی بخش است اما حضور یکی تاثیر مثبت دیگری را بیشتر نمی کند. در واقع در چنین شرایطی کودک چندان احساس آرامش نمی کند. به عنوان مثال هنگامی که مادر می خواهد فرزندش را پیش پزشک ببرد به او می گوید که عروسکش را نیز همراه خود بردارد. در چنین شرایطی کودک با خود فکر می کند که چرا باید با وجود اینکه مادر درکنار اوست باز هم عروسکش را بردارد . در این صورت نگران می شود که چه موقعیتی در انتظار اوست که نیاز دارد همراه دیگری نیز در کنارش باشد.
همانطور که توضیح داده شد نقش والدین در نیاز کودک به همراه داشتن عروسک و همین طور تاثیر آرامش بخشی این وسیله برای کودک بسیار مهم و حائز اهمیت است. اما والدینی که کودکشان همیشه عروسکش را همراه خود دارد مطمئن باشند که این موضوع هیچ تاثیر مثبت یا منفی در آینده کودک ندارد. فقط مرتبا عروسک او را تمیز کنید و مراقب باشید که فرزندتان " دوست مهربانش" را گم نکند.
انتخاب عروسک مناسب برای کودک
عروسک همراه کودک در تمامی لحظات است که می تواند در کنار او جدایی از مادر را راحت تر تحمل کند. توجه به این علاقه نیاز مند دقت والدین در انتخاب عروسک بی خطر و مناسب سن کودک است.
مطمئنا پدر و مادر هیچ عروسکی را به فرزندشان تحمیل نمی کنند بلکه کودک خود عروسک دلخواهش را انتخاب می کند. اما شما می توانید چندین عروسک مناسب را به فرزندتان نشان دهید تا از بین آنها یکی را بردارد. حق انتخاب دادن به کودک به این معنی نیست که او هر چه دوست داشت می تواند داشته باشد. توجه به توصیه های زیر می تواند در این باره مفید باشد:
- در انتخاب عروسک هایی که از پارچه های پرزی ساخته شده اند باید دقت کرد زیرا همه این نوع عروسک ها برای کودکان کمتر از یک سال و نیم مناسب نیستند.
- عروسک نباید خیلی کوچک باشد چون بچه نمی تواند به راحتی آن را بگیرد و از طرفی هم زود گم می شود.
- عروسک نباید بیش از اندازه بزرگ هم باشد، زیرا در آغوش گرفتن آن برای کودک مشکل است و وقتی آن را روی تخت بخواباند همه جای تخت را می گیرد.
- عروسک های سخنگو یا عروسک هایی که چراغ دارند خوب نیستند زیرا کودک را از خواب بیدار می کند و از طرفی هم پدر و مادر را اذیت می کند.
- به هیچ وجه نباید عروسک های باطری دار در اختیار خردسالان قرار داد.
- و بالاخره اینکه عروسک کودک باید از جنسی قابل شستشو باشد.
قوانین خاصی را نمی توان در مورد شکل و رنگ عروسک در نظر گرفت زیرا علائق کودکان با هم متفاوت است. اما به هر حال عروسک هایی نرم و سبک بهتر است. بعضی مادران نیز عقیده دارند پس از خرید عروسک از مغازه، آن را شست که این موضوع به خود شما بستگی دارد.

عروسک دوم برای مواقع اضطراری
حتما برای شما هم پیش آمده که گاه کودکتان عروسک مورد علاقه اش را در خیابان، بازار و... گم کرده و به خاطر آن بسیار بی قراری می کند. اما راه حل ساده ای برای پیشگیری از نگرانی و ناراحتی فرزندتان وجود دارد و آن هم این است که وقتی دیدید کودکتان به یک نوع عروسک بسیار علاقه مند است، یک عروسک دیگر مانند آن بخرید و برای چنین مواقعی نگه دارید. حتی گاه گاه این دو عروسک را با هم عوض کنید تا بتوانید آن را شسته و تمیز کنید، اما مراقب باشید در شستن یکی افراط نکنید تا رنگ و ظاهر آن تغییر کند.
اما اگر مشابه عروسک فرزندتان را ندارید یا آن را برای او هدیه آورده اند و یا حتی قبلا مشابه آن را گم کرده است، باید به فکر راه حل هایی دیگری باشید. مثلا می توانید مواقعی که از منزل خارج می شوید، بندی را به عروسک متصل کنید و آن را به گردن کودک بیاندازید و یا اگر می دانید که کوچولوی شما شدیدا به این عروسک وابسته است، شماره تلفن خود را روی عروسک بنویسید تا اگر کسی آن را پیدا کرد، به شما اطلاع دهد. همین طور بد نیست که آدرس محلی که عروسک را از آنجا خریداری کرده اید نیز یادداشت کنید تا شاید بتوانید مشابه آن را بخرید.


منبع:www.Doctissimo.fr
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.