قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی:‌ چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات جوامع مدرن امروز است که بیماری ها و ناراحتی های مختلفی را در پی دارد.

10 راهکار برای حفظ تناسب اندام پس از پایان دوره رژیم لاغری

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس انلاین،بسیاری از افراد چاق روش های گوناگونی را به کار می گیرند تا به وزن ایده آل برسند اما متاسفانه در غالب موارد، پس از مدت کوتاهی مجددا به وزن اول برمی گردند. در این مقاله سعی شده تا با ارائه توصیه هایی پس از دوران رژیم نیز، باز هم تناسب اندام خود را حفظ کنید:

1- کاهش وزن در طولانى مدت

سعى نکنید به یک باره وزن خود را کم کنید، زیرا هر چه کاهش وزن در مدت کوتاه ترى باشد، وزن به همان سرعت به حالت قبل باز مى گردد. طورى برنامه ریزى کنید که حداکثر یک کیلوگرم در هفته وزن کم شود. پس از کاهش 3 تا 4 کیلوگرم، وزن را متعادل نگه دارید، زیرا این بهترین روش براى جلوگیرى از چاقى مجدد است. اگر مى خواهید بیش از 5 کیلوگرم وزن خود را کم کنید، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
2ـ تحمل نکردن گرسنگى
تحمل گرسنگى در یک روز یا حذف وعده هاى غذایى، کار بیهوده اى است. این حالت موجب محدودیت بسیار شدید کالرى مى شود. در این صورت اندام هاى بدن، براى تأمین نیاز خود در آینده و جلوگیرى از گرسنگى، حجم زیادى از غذا را ذخیره مى کنند.
3ـ انتخاب مکمل هاى مناسب
مصرف مکمل هاى غذایى در طول دوران رژیم توصیه مى شود. مکمل هاى جذب کننده خصوصاً در حذف مواد سمى بدن، بسیار مفید است. استفاده از ویتامین هاى اضافى نیز در تأمین آب بدن، مؤثر خواهد بود.
4ـ فعالیت بدنى
انجام فعالیت هاى ورزشى یکى از عوامل بسیار مهم در برنگشتن وزن است. مطالعات نشان مى دهد کسانى که علاوه بر رژیم گرفتن، ورزش نیز مى کنند، کمتر احتمال دارد که وزنشان به حالت قبل برگردد. انجام فعالیت هاى بدنى را همیشه، حتى پس از اتمام دوران رژیم نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید.
5ـ مصرف میوه ها و سبزیجات
خود را عادت دهید که با خوراکى هاى کم کالرى سیر شوید. مواد کم کالرى در واقع موجب سیرى مى شوند اما انرژى چندانى ندارند.بهترین این مواد غذایى، میوه ها و سبزیجات هستند، زیرا علاوه بر تأثیر مثبت در کاهش وزن، براى سلامتى نیز بسیار مفیدند.
6ـ تغذیه متنوع
شکر، نمک، چربى یا هر نوع موادغذایى دیگرى را به طور کامل از برنامه غذایى خود حذف نکنید. هیچ خوراکی را نمى توان کاملاً بى فایده تصور کرد. درواقع دوران رژیم باید به شما کمک کند تا تغذیه خود را متعادل کنید و به صورتى باشد که پس از پایان رژیم نیز بتوانید این شیوه غذایى را ادامه دهید.
7ـ افزایش انگیزه به کمک دیگران
رژیم گرفتن به تنهایى در یک خانه کار مشکلى است. بخصوص اگر دیگر اعضاى خانواده اهل خوردن خوراکى هاى شور و شیرین و پرخورى باشند.حتماً لازم نیست که دیگران را وادار به رژیم گرفتن کنید، بلکه اصول تغذیه صحیح و متنوع را در خانه حاکم کنید.
8 ـ زنگ تفریح
رژیمى که طى آن از خوردن بسیارى از مواد غذایى محروم شوید، بهترین زمینه را براى خوردن تنقلات و ابتلا به بیمارى جوع به وجود مى آورد که در نهایت تمام تلاش هاى شما را از بین مى برد. پس گاه گاهى این فرجه را به خود بدهید که خوراکى لذیذ و خوشمزه مثل شکلات و دسر میل کنید.
9ـ غذا خوردن صحیح
رژیم گرفتن فقط به معناى انتخاب بعضى از مواد غذایى نیست، بلکه روش غذاخوردن باید اصلاح شود. به آرامى غذا بخورید، هر لقمه را بجوید، خوراکى هاى مختلف را بلافاصله پشت سر هم نخورید. درواقع به بدن خود فرصت بدهید که به شما نشان دهد چه زمانى سیر مى شود. پس از مدتى ناخودآگاه متوجه خواهید شد که کالرى کمترى به بدن می رسد و عادات صحیح غذایى براى جلوگیرى از افزایش وزن را رعایت مى کنید.
10ـ رعایت زمان مناسب بین غذا خوردن
فاصله در غذا خوردن را رعایت کنید. به این معنا که اگر در وعده ناهار غذاى سنگین خورده اید، شام را سبک بخورید. درواقع به تعادل غذایى در یک روز یا یک هفته توجه کنید. حتماً روز بعد از یک میهمانى، تغذیه متعادل را رعایت کنید. به این ترتیب پس از مدت رژیم نیز، غذاخوردن خود را مدیریت مى کنید.
منبع:‌ www.Esante.fr
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.