سخنگوی کمیسیون تلفیق، با اشاره به مخالفت این کمیسیون با درآمد 120 هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها در سال 92، گفت: برخی نمایندگان دولت در تماس با اعضای کمیسیون تلفیق خواستار تجدیدنظر در مصوبه کمیسیون شدند.

دولت خواستار تجدیدنظر در درآمد هدفمندی شد/نحوه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت سپردیم

 به گزارش  (ایسنا)، جعفر قادری در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون لایحه بودجه 92، اظهار کرد: بعد از مصوبه روز گذشته کمیسیون و تصویب 50 هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمندی یارانه‌ها برخی نمایندگان دولت در تماس با اعضای کمیسیون تلفیق خواستار تجدیدنظر در مصوبه کمیسیون شدند. اگرچه دولتی‌ها خواستار تجدیدنظر در درآمدهای هدفمندی در سال 92 هستند و قاعدتا می‌خواهند سقف این درآمدها افزایش یابد، اما مخالفین هم روی مخالفت خود جدی هستند و می‌خواهند همین سقف 50 هزار میلیارد تومان را نگه دارند.

وی افزود: عملکرد سال گذشته در بحث هدفمندی یارانه‌ها 42 هزار میلیارد تومان بود که 28 هزار میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت‌ها و 14 هزار میلیارد تومان از محل بودجه و استقراض از بانک مرکزی تامین می‌شد. امسال دولت در لایحه پیشنهادی خود سقف 42 هزار میلیارد تومان را به 120 هزار میلیارد تومان افزایش داده بود و می‌خواست 11 هزار و 200 میلیارد تومان از محل یارانه نان و 108 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت تامین شود و نحوه توزیع آن را هم 90 هزار میلیارد تومان توزیع بین مردم، 15 هزار میلیارد تومان اختصاص به بخش تولید و 15 هزار میلیارد تومان کمک به بودجه پیش‌بینی کرده بود.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: اگر پیشنهاد دولت به این شکل مصوب می‌شد ما باید قیمت‌ها را از 28 هزار میلیارد تومان به 108 هزار میلیارد تومان می‌رساندیم و این به معنی افزایش سه برابری قیمت‌هاست و با توجه به اینکه وقتی قیمت بالا می‌رود مصرف کاهش می‌یابد قیمت‌ها باید حداقل چهار برابر افزایش پیدا می‌کرد.

قادری خاطرنشان کرد: با درآمد 50 هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه‌ها اگر 11 هزار و 200 میلیارد تومان از محل یارانه نان لحاظ شود 38 هزار میلیارد تومان باقیمانده باید از محل افزایش قیمت‌ها جبران شود، این رقم در سال گذشته 28 هزار میلیارد تومان بود و این به معنای افزایش قیمت حدود 38 درصدی است.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق در مورد جزئیات افزایش قیمت حامل‌های انرژی ورود نکرده است، اظهار کرد: اینکه افزایش 38 درصدی قیمت‌ها فقط در بنزین اعمال شود یا بین بنزین، CNG و گازوئیل به چه شکل تقسیم شود به عهده دولت است. اگر دولت می‌خواهد این افزایش قیمت تبعات کمی داشته باشد، باید قیمت حامل‌هایی را اضافه کند که آثار تورمی آن کمتر باشد مثل بنزین و CNG که افزایش قیمت آنها تورم را انتقال نمی‌دهد.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 ادامه داد: در مقابل افزایش قیمت گازوئیل و مازوت با توجه به افزایشی که در بحث جابجایی مسافر و هزینه تولید کالاها اتفاق می‌افتد، موج تورمی ایجاد می‌کند و تورم آن هم قابل انتقال به بخش‌های دیگر است.

قادری تصریح کرد: ما معتقدیم مجلس نباید وارد ریز مسائل شود بلکه تنها باید چارچوب‌ها را مشخص کنیم. البته پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مطرح شد و آن هم این بود که بنزین سهمیه‌بندی به 700 تومان و بنزین آزاد به 900 تومان افزایش پیدا کند و قیمت گازوئیل از 200 به 250 تومان و قیمت CNG‌ از 350 تومان به 500 تومان افزایش یابد اما با این موضوع مخالفت شد زیرا ما معتقدیم به صلاح نیست مجلس وارد بحث‌های اجرایی شود بنابراین ما در موضوع نحوه افزایش قیمت حامل‌های انرژی ورود نکردیم تا دولت خودش تعیین قیمت کند.

وی درباره اینکه آیا با تصویب درآمد 50 هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه‌ها در سال 92، پرداختی به مردم تغییر می‌کند یا نه؟ گفت: در قانون هدفمندی پیش‌بینی شده که از درآمد هدفمندی 50 درصد بین مردم توزیع شود و 30 درصد به تولید و 20 درصد به دولت اختصاص یابد. اینکه از درآمد 50 هزار میلیارد تومان چه مقدار به مردم پرداخت شود موضوعی است که در بخش هزینه‌ای مطرح خواهد شد اما برداشت من این است که پرداختی به مردم همان رقم سال گذشته خواهد ماند و شاید ما نیازمند این باشیم که تغییراتی در قانون مادر ایجاد کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 با اشاره به اظهارات اخیر رییس‌جمهور مبنی بر اینکه می‌توان به مردم 250 هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کرد، گفت: ما معتقدیم جا ندارد که پرداختی به مردم اضافه شود. رقم 250 هزار تومانی هم که آقای رییس‌جمهور گفتند می‌شود به عنوان یارانه به مردم پرداخت شود مستلزم این است که هر لیتر بنزین به سه هزار تومان افزایش یابد. متاسفانه دولت بخش افزایش قیمت‌ها را برای مردم نمی‌گوید بلکه تنها بخش شیرین آن را مطرح می‌کند. ما معتقدیم بهتر است مسئولین دولتی در روزهای پایان کاری خود منطقی‌تر صحبت کنند.

قادری در ادامه نشست خبری خود درباره اینکه آیا مجلس فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را مصوب کرده یا نه؟ گفت: در هدفمندی هر تغییر جزئی ولو یک درصد هم اعمال شود به معنی ورود به مرحله دوم است اما آنچه دولت به عنوان مرحله دوم هدفمندی مدنظر داشت با چیزی که ما در کمیسیون تلفیق مصوب کردیم تفاوت دارد چرا که دولت می‌خواست هدفمندی را با شیب تندی در سال جاری ادامه دهد لذا 120 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده بود که اگر قرار بود این رقم مصوب شود قیمت‌ها باید حدود 400 درصد افزایش می‌یافت اما آنچه مجلس مصوب کرده تغییرات جزئی است.

وی تصریح کرد: اگر ما همین مقدار افزایش قیمت را در درآمد هدفمندی اعمال نمی‌کردیم، بار مالی دولت افزایش می‌یافت چرا که هزینه تولید حامل‌های انرژی افزایش یافته در حالی که دریافتی دولت تغییر نکرده بنابراین ما می‌خواستیم بخشی از افزایش هزینه‌های دولت جبران شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل مطول شدن بحث هدفمندی و درآمدهای نفتی هنوز ما وارد بخش هزینه‌ای لایحه بودجه نشده‌ایم اما ان‌شاءالله همان تاریخ 15 اردیبهشت لایحه را به صحن علنی می‌آوریم و با توجه به اینکه کلیات در جلسه علنی مصوب شده به محض ورود لایحه، مجلس وارد بررسی جزئیات خواهد شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.