۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 117436

محققان آمریکایی موفق به شناسایی مکانیسم سلولی و کشف ژن های مرتبط با وقفه در بارداری موش‌ها شدند.

ژن وقفه در بارداری کشف شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، بر خلاف انسان، موش های ماده و برخی دیگر از پستانداران می توانند در روند بارداری خود وقفه ایجاد کنند؛ پدیده «وقفه جنینی» زمانی روی می دهد که شرایط محیطی مناسبی برای نجات مادر و فرزند تازه متولد شده وجود ندارد.


موش های ماده و برخی پستانداران مانند راسو و کانگورو والابی تامار با کمک یک مکانیسم مولکولی می توانند روند بارداری خود را به تأخیر بیندازند.


محققان بنیاد تحقیقات کودکان سینسیناتی موفق به شناسایی ژن های مسئول وقفه و از سرگیری مجدد بارداری در این پستانداران شده اند.


تخمک پس از بارور شدن، خوشه ای از سلول ها موسوم به بلاستوسیت را شکل می دهد که داخل دیواره رحم مستقر می شوند؛ در طول زمان وقفه، از لانه گزینی بلاستوسیت ها جلوگیری شده و آنها در حالت غیر فعال تا از سرگیری بارداری باقی می مانند.


با بررسی فرآیند لانه گزینی جنینی در موش ها، محققان دریافتند که فعالیت ژن MSX1‌ پیش از لانه گزینی بشدت افزایش می یابد و به نظر می‌رسد که این ژن در توقف روند بارداری دخالت دارد.


محققان با استفاده از هورمون ها، روند تأخیر بارداری در موش، راسو و کانگورو را کاهش داده و میزان فعالیت ژن MSX1‌ و سایر ژن های مرتبط اندازه گیری شدند.


آنها دریافتند که فعالیت ژن های MSX‌ در زمان وقفه بارداری بیشتر می شود که این نتایج برای هر سه پستاندار صدق می کند؛ این ژن ها عمدتا در سلول های اپی تلیال (epithelial)‌ دیده می شوند و بخشی از خانواده ژن های باستانی محسوب می شوند که نقش مهمی در تأخیر بارداری در شرایط نامناسب ایفا می کنند.


محققان قصد دارند نقش این ژن ها در توقف بارداری در سایر حیوانات مانند پاندا و خرس قطبی را نیز مورد بررسی قرار دهند.


نتایج این مطالعه در مجله Open Biology‌ منتشر شده است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.