گروه سیاسی- یاسمین مشرف - پایگاه تحلیلی «کنسرسیوم نیوز» در مطلبی با عنوان «ارزیابی تحریمهای ایران» به نقل از«فلینت لورت» و «هیلاری مان لورت» نوشت: ...

 در حال جنگ با جمهوری اسلامی هستیم

راهی که تحریمها براساس آن طراحی می‌شوند و این حقیقت که تا چند سال پیش بیشتر تحریمها توسط مقامهای اجرایی اعمال می‌شدند(مقامهایی که کم و بیش مورد صلاحدید کاخ سفید بودند)، اما درحال حاضر بیشتر آنها در قانون گنجانده شده‌اند، این موضوع را که تحریمها به منظور تقویت راه حل دیپلماتیک اعمال می‌شوند، به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهند.
اگر واقعاً به زبانی که در لایحه ها به کاربرده شده است نگاه کنید می‌بینید که می‌گوید: اینها شرایطی هستند که ایران باید آنها را تأمین کند تا رئیس جمهور بتواندبگوید «شرایط مورد نظر ما تأمین شده است و بنابراین من تحریمها را لغو می‌کنم»، با فرض اینکه جمهوری اسلامی به دولت آمریکا اجازه بدهد وارد ایران شود و همه سانتریفیوژها را پیاده کرده به آزمایشگاه هسته‌ای ایالات متحده منتقل کند، بازهم پایه و اساس قانونی برای برداشتن تحریمها وجود نخواهدداشت، بلکه ایرانیان باید افزون برآن «گفت و گو و تعامل با گروه‌هایی مثل حزب ا... و حماس را که ما می‌خواهیم آنها را گروههای تروریستی بنامیم متوقف کند و اساساً کشور خود را به یک لیبرا دموکراسی سکولار تبدیل کند تا با استانداردهای ما در مورد حقوق بشر منطبق باشد.» پس رئیس جمهور نمی تواند تحریمها را متوقف کند حتی اگر ایرانیان در موضع هسته‌ای تسلیم آمریکا شوند. پس این ایده که منظور از اعمال تحریمها تقویت راهکار دیپلماتیک است نمی تواند واقعی باشد.
کنسرسیوم نیوز در ادامه می‌نویسد: اما در زمینه تأثیر تحریمها نظریه پرداز دیگر هافینگتن پست «سان آنجل راسمسون»، روزنامه نگار دانمارکی، اشاره می‌کند که ایران از نظر استانداردهای زندگی، یک کشور درحال توسعه نیست، بلکه از بسیاری از کشورهای همسایه خود مرفه تر و ثروتمندتر است…
در ادامه این مطلب آمده است: فلینت لورت با در نظرگرفتن مشاهدات «سان» به چگونگی تأثیرگذاری تحریمها از جمله کمک غیر مستقیم آنها به اصلاحات اقتصادی ایران پرداخته، می‌گوید: هرچند تحریمها ممکن است زندگی مردم ایران را مشکل ساخته باشند، اما این ایده که اقتصاد ایران در حال سقوط است بر پایه واقعیت محکمی استوار نیست. باید اشاره کرد تحریمها از برخی جهات در واقع به ایران کمک کرده اند. دولت ایران توانسته است در نتیجه تحریمها گامهایی را به سمت آنچه می‌توان آن را اصلاحات اقتصادی نامید بردارد، اقداماتی که در غیر شرایط تحریم مشکل می‌شد از نظر سیاسی آنها را به اجرا گذاشت. ایران در زمینه توسعه صادرات غیر نفتی نسبت به هر کشور دیگری در خاورمیانه کارهای بیشتری انجام داده و هم در زمینه بودجه و هم درزمینه واردات کمتر به درآمدهای نفتی وابسته است. تهران در زمینه تنوع بخشیدن به اقتصاد از عربستان سعودی یا هرکشور دیگری در آن سوی خلیج فارس کارهای بسیار بیشتری انجام داده است. در نتیجه آن صادرات غیر نفتی ایران رقابتی تر شده و در حال رشد هستند. ایرانیان در حال حاضر می‌توانند 50 تا 60درصد واردات خود را با صادرات غیر نفتی پوشش دهند.
درنهایت درمورد اینکه آیا تحریمها به جنگ اقتصادی با ایران منجر خواهندشد، «فلینت» می‌گوید: ما هم اکنون درحال جنگ هستیم و این جنگ فقط جنگ اقتصادی نیست. ما درگیر جنگ سایبری علیه اهداف ارزشمند ایرانیان هستیم. ما درحال حمایت از اقدامهای مخفیانه توسط گروه‌های در داخل ایران یا در داخل هر کشور دیگری هستیم که آنها را گروه‌های تروریستی می‌خوانیم. قطعا ما درحال جنگ با جمهوری اسلامی هستیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.