سکه های دوره ایلخانان مغول و سربداران برای نخستین بار در موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.<BR>

نمایش سکه های ایلخانان مغول و سربداران در موزه آستان قدس

به گزارش قدس آنلاین مسئول گنجیه تمبر،اسکناس و مسکوکات سازمان کتابخانه ها ،موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت : سکه های ایلخانان مغول مربوط به سالهای 654 تا 756 هجری قمری است که بر ایران حکومت می کردند.
یزدی نژاد افزود: این سکه ها مربوط به دوران خانهای مغول چون منگو قاآن ، هولاکو ،احمد تگودار ،ارغون، گیخاتو ،غازان محموئ، اولجایتومحمد خدابنده، ابوسعید بهادر است که در شهرهای بغداد، موصل ، شیراز، تبریز، مراغه، نیشابور دامغان ، سبزوار،کاشان ، اردبیل،آمل ، ارسنجان، ساوه ،جاجرم ، توس ،گرگان و ری ضرب شده است.
او گفت : نیم درهم های نقره منگو قا آن از قدیمی ترین سکه های به نمایش گذاشته شده است که پشت یکی از آنها در زیر کتیبه لا اله الا الله ، محمد رسول الله نام اتابک زنگی فارس ( ابوبکربن سعد )حک شده است.
مسئول گنجیه تمبر ، اسکناس و مسکوکات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود : سکه سلطان محمد خدابنده اولجایتو از دیگر آثار در این نمایشگاه است که بر پشت آن عبارت لا اله الا الله ، محمد رسول الله ، علی ولی الله و در حاشیه آن نام 12 امام شیعیان حک شده است که از گرویدن این خان مغول به مذهب تشیع حکایت دارد .
سکه های سربداران شامل سکه های علی موید و حسن دامغانی ضرب سالهای 647 تا 754 نیز از دیگر آثار این نمایشگاه است . گنجیه تمبر، اسکناس و مسکوکات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیش از 27 هزار عدد مسکوکات دوره های تاریخی ایران و دیگر کشورهای جهان از غنی ترین موزه های سکه کشور به شمار می رود که مورد توجه مجموعه داران و محققان بسیاری است.
علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت هشت صبح تا ساعت 21 از این نمایشگاه دیدن کنند
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    2 0
    چرا عکس يک يا دو سکه را بزرگ و واضح ننداختيد؟ شما توضيح داديد! ولي من عکس مي خواستم همين طور جاي عنوان شما عکس نوشتيد ممنون
  • عباس IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    پس چرا عکسی از سکه ها در وب سایت وجود ندارد؟