قدس آنلاین/ پورافضلی: دانش بشری به خاصیتهای مختلف سنگها و تاثیر درمانی آنها بر جسم و روح آدمی صحه گذاشته و امروزه به آن لقب «علم گمشده» داده اند. نامى که بر علم ریشه شناسى، طبقه بندى و خواص درمانى سنگ ها گذاشته شده. <BR> <BR>

خواص سنگها از زبان امام رضاعلیه السلام

حقیقت آن است که سنگ درمانی و توجه به خواص سنگها سابقه ای چند هزار سله دارد و صدها سال قبل اهل فن از فواید سنگها و جواهرات استفاده می کرده اند و پی برده بودند که آنها دارای خواص مغناطیسی و درمانی متفاوتی هستند . باید دانست که سنگهاى با ارزش در طبیعت فراوانند و از بین آن همه سنگ پیامبران و ائمه اطهار (ع) چند سنگ را نام برده اند.
درباره خواص سنگها از ائمه اطهار علیهم السلام احادیث زیادی به ما رسیده است اما در این یادداشت ما برخی از سخنان امام رضا (ع) را در این مورد یاد آور می شویم. امام رضا علیه السلام می فرمایند : اولین کوههایی که اقرار به ولایت حضرت علی علیه السلام کردند، کوههای فیروزه ، عقیق و یاقوت بوده اند.
امام رضا (ع) همچنین درباره همراه داشتن سنگ جزع یمانی از پدرانش از علی(ع) فرمود: روزی رسول خدا (ص) آمد درحالی که در دست او انگشتری با نگین جزع یمانی بود برای ما نماز خواند و وقتی نمازش تمام شد آن را به من داد و فرمود:یا علی! این انگشتر را به دست راستت کن و با آن نماز بخوان .آیا میدانی ثواب نماز خواندن با انگشتری که نگین جزع یمانی دارد هفتاد نماز است و جزع تسبیح می گوید و استغفار می کند و ثوابش را به صاحبش می نویسند.(1)
و در حدیث معتبر دیگری درباره تاثیر یاقوت بر بدن و ایجاد آرامش از حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) نقل شده که انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را زایل می کند و در روایت دیگری آن حضرت فرمودند : هر که انگشتری یاقوت در دست کند فقیر نشود.
امام رضا علیه السلام سنگ زبرجد را مایه توانگری و در امان بودن از فقر دانسته می فرمایند: انگشتر ” زبر جد ” در دست داشتن فقر را به توانگری بدل می کند و هر که انگشتری یاقوت زرد در دست کند فقیر نشود و در حدیثی دیگر از حضرت امام رضا (علیه السلام) این عبارت در مورد سنگ زمرد وارد شده، فرمود که انگشتر زمرد در دست داشتن فقر را به توانگری بدل می کند.
همچنین امام رضا علیه السلام درباره خواص سنگ عقیق می فرماید : کسی که انگشتر عقیق در دست کند و قرعه را بردارد ، شانس او برای برنده شدن بیشتر است و قرعه بهتری خواهد داشت (2) و در حدبثی دیگر نزدیک به همین مضمون می فرماید: انگشتر عقیق فقر را از میان می برد ، و دست کردنش نفاق و دو رویی را محو می کند.(3)

پا نوشتها:
1. عیون اخبار الرضا ج2ص132
2. کافی 6 / 470 ، ثواب الاعمال ص 175
3. وسائل 5/ 85 ، جامع الاخبار ص 134

 


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.