طی چند روز گذشته روزنامهها و خبرگزاریها، خبری را به نقل از مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص طرح محدودیت ترافیک منتشر کردند که مرزبندی جدید این طرح همه شهروندان را شوکه کرد.
برپایه این خبر در طرح محدودیت ترافیک امسال محدوده خیابان فدائیان اسلام، میدان بسیج، خیابان بهار، چهارراه لشگر، میدان شریعتی، خیابان احمدآباد، میدان احمدآباد، بولوار کلاهدوز، چهارراه ابوطالب، چهارراه عبدالمطلب، خیابان عبدالمطلب، خیابان کامیاب، چهارراه راهآهن ، میدان راهآهن، میدان شهید گمنام، بولوار وحدت، میدان وحدت، میدان 17 شهریور، خیابان 17 شهریور و چهارراه نخریسی تعیین شده است.
براین اساس محدوده این طرح در سال جاری به 17 کیلومترمربع افزایش یافته و زمان آن همه روزه به جز روزهای جمعه از ساعت 7 تا 22 است.
در این خبر آمده است، خودروهایی که رقم سمت راست پلاک آنها زوج است، در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و خودروهایی که رقم سمت راست پلاک آنها فرد باشد، در روزهای یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه می توانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند و تردد تمامی خودروها در روز جمعه در این محدوده آزاد است.
یکی دیگر از تفاوتهای طرح ترافیکی که قرار است از ابتدای تابستان امسال برای همیشه در مشهد اجرا شود ثبت تخلفات عدم رعایت طرح در داخل محدوده توسط دوربینهای نظارت تصویری و دوربینهای ثبت تخلفات است، به طوری که فقط عبور و مرور خودروهای حمل و نقل عمومی و خودروهای اضطراری مانند اورژانس، آتشنشانی و پلیس در داخل محدوده طرح ترافیک بلامانع است و هیچ سهمیه ای برای شهروندان ساکن در محدوده طرح درنظر گرفته نشده است.
مهر تایید استانداری بر طرحی به اصطلاح کارشناسی
خبرنگار ما برای پاسخ به یکسری از ابهامهای طرح به سراغ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد میرود .
امامی در گفت و گو با خبرنگار ما از ضرورت اجرای طرح با این وسعت دفاع میکند و میگوید: ما فقط در مرزبندی جدید و افزایش گستره طرح مشکل داشتیم که خوشبختانه استانداری با آن موافقت کرده است.
به گفته وی، این طرح نتیجه یکسری مطالعات دو ساله کارشناسان است که توسط منابع دانشگاهی، راهور و دست اندرکاران مسایل ترافیکی تایید شده است و طرحی نبوده که امروز مطرح و اجرا شود.
وی با بیان اینکه تمام مبادی ورودی طرح به دوربین های ثبت تخلف مجهز خواهد شد از تعداد دوربین های این طرح اظهار بی اطلاعی میکند و میافزاید: دوربینها آماده نصب هستند.
وی وضعیت تردد در معابر فرعی را نیز تحت کنترل عنوان میکند و میگوید: چون طرح محدودیت به شکل زوج و فرد است هیچ سهمیه ای در نظر گرفته نشده است.
ادعای بی ارتباطی افزایش گستره طرح با افزایش نیاز پارکینگ
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص چگونگی تامین پارکینگ مورد نیاز شهروندان در مبادی ورودی طرح میگوید: افزایش گستره طرح محدودیت ترافیک هیچ ارتباطی با افزایش نیاز پارکینگ ندارد، زیرا وقتی گستره طرح افزایش مییابد تقاضا برای پارکینگ نیز کاهش مییابد.
امامی با بیان اینکه با افزایش گستره طرح و ممنوعیت بیشتر ظرفیتهای بیشتری آزاد میشود، میافزاید: شهروندی که فقط می تواند تا چهارراه ابوطالب یا چهارراه لشکر با خودروی شخصی بیاید از بدو خروج از منزل تصمیم میگیرد خودرو را خارج نکند.
وی اظهار میدارد: باید روی این مساله کار کنیم که وقتی قرار است محدودیتی با این گستره داشته باشیم استفاده نکردن از خودرو شخصی بهتر از استفاده محدود آن است.
اجبار در اعمال ابزارهای قانونی
وی با بیان اینکه ما در استفاده از وسایل نقلیه شخصی هیچ قانونی نداریم، میگوید: این در حالی است که برای همه خدمات حد و مرز تعیین شده است و برای درست مصرف نکردن و یا بیش از حد مصرف کردن قاعده تعریف شده است.
به گفته وی ما در حوزه خدمات عمومی در خودروهای شخصی چنین قاعده و حدو مرزی را نداریم بنابراین ناچاریم از ابزارهای قانونی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه باید مردم را به درست مصرف کردن وسیله نقلیه شخصی عادت دهیم، اظهار میدارد: ما میخواهیم تعداد سفرهای زاید شهری و حجم تردد خودروها در معابر را کاهش دهیم.
وی با اشاره به ضرورت افزایش امکانات خطوط حمل و نقل عمومی میگوید: این در حالی است که اگر با شرایط کنونی بخواهیم 100 دستگاه به خطوط عمومی حمل و نقل اضافه کنیم ظرفیت معابر اجازه نمی دهد.
شهر پیش روی ما و...
اما براستی در شرایطی که برنامه های مدیریت ترافیکی و مدیریت شهری کارآیی و اثربخشی لازم را در بحث کاهش مشکلات ترافیک این کلانشهر نداشته است چرا باید از اقداماتی استفاده شود که منعکننده و محدودکننده باشد.
همه میدانیم وقتی طرح ترافیک با این گستره را به صورت زوج و فرد اجرا میکنیم این بیانگر آن است که یک شهری پیش روی ماست که زیرساختهای آن کارآمد است، مدیریت در آن کاملاً توسعه یافته، رفت و آمد و حمل و نقل عمومی ساماندهی خوبی دارد، زیرساختها اساسی و کارآمد است و مدیریت مؤثر و اثربخش بر آن حاکم است.
اینها همه در حالی است که ما در شرایطی قرار داریم که سیستم شهر، سامانه شهری و نظام یک شهر سرجای خودش نیست و هنوز بخوبی جا نیفتاده و به حد مطلوب نرسیده است و ما ناچاریم از اقدامات زودبازده، کوتاهمدت یا اقدامات پلیسی استفاده کنیم و این در تمام دنیا تعریف خاصی دارد.
نظر شما