مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - طرح ترافیک در هسته مرکزی مشهد در حالی بدون توجه به شرایط خاص این کلانشهر به عنوان پایتخت معنوی ایران و حضور سالانه 30 میلیون زایر دایمی شد که محدوده آن به 17 کیلومتر مربع رسید.<BR>

طرح ترافیک دایمی مشهد همه را شوکه کرد

طی چند روز گذشته روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، خبری را به نقل از مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص طرح محدودیت ترافیک منتشر کردند که مرزبندی جدید این طرح همه شهروندان را شوکه کرد.
برپایه این خبر در طرح محدودیت ترافیک امسال محدوده خیابان فدائیان اسلام، میدان بسیج، خیابان بهار، چهارراه لشگر، میدان شریعتی، خیابان احمدآباد، میدان احمدآباد، بولوار کلاهدوز، چهارراه ابوطالب، چهارراه عبدالمطلب، خیابان عبدالمطلب، خیابان کامیاب، چهارراه راه‌آهن ، میدان راه‌‎آهن، میدان شهید گمنام، بولوار وحدت، میدان وحدت، میدان 17 شهریور، خیابان 17 شهریور و چهارراه نخریسی تعیین شده است.
براین اساس محدوده این طرح در سال جاری به 17 کیلومترمربع افزایش یافته و زمان آن همه روزه به جز روزهای جمعه از ساعت 7 تا 22 است.
در این خبر آمده است، خودروهایی که رقم سمت راست پلاک آنها زوج است، در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و خودروهایی که رقم سمت راست پلاک آنها فرد باشد، در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه می توانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند و تردد تمامی خودروها در روز جمعه در این محدوده آزاد است.
یکی دیگر از تفاوتهای طرح ترافیکی که قرار است از ابتدای تابستان امسال برای همیشه در مشهد اجرا شود ثبت تخلفات عدم رعایت طرح در داخل محدوده توسط دوربین‌های نظارت تصویری و دوربین‌های ثبت تخلفات است، به طوری که فقط عبور و مرور خودروهای حمل و نقل عمومی و خودروهای اضطراری مانند اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس در داخل محدوده طرح ترافیک بلامانع است و هیچ سهمیه ای برای شهروندان ساکن در محدوده طرح درنظر گرفته نشده است.

مهر تایید استانداری بر طرحی به اصطلاح کارشناسی
خبرنگار ما برای پاسخ به یکسری از ابهامهای طرح به سراغ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد می‌رود .
امامی در گفت و گو با خبرنگار ما از ضرورت اجرای طرح با این وسعت دفاع می‌کند و می‌گوید: ما فقط در مرزبندی جدید و افزایش گستره طرح مشکل داشتیم که خوشبختانه استانداری با آن موافقت کرده است.
به گفته وی، این طرح نتیجه یکسری مطالعات دو ساله کارشناسان است که توسط منابع دانشگاهی، راهور و دست اندرکاران مسایل ترافیکی تایید شده است و طرحی نبوده که امروز مطرح و اجرا شود.
وی با بیان اینکه تمام مبادی ورودی طرح به دوربین های ثبت تخلف مجهز خواهد شد از تعداد دوربین های این طرح اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌افزاید: دوربین‌ها آماده نصب هستند.
وی وضعیت تردد در معابر فرعی را نیز تحت کنترل عنوان می‌کند و می‌گوید: چون طرح محدودیت به شکل زوج و فرد است هیچ سهمیه ای در نظر گرفته نشده است.

ادعای بی ارتباطی افزایش گستره طرح با افزایش نیاز پارکینگ
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص چگونگی تامین پارکینگ مورد نیاز شهروندان در مبادی ورودی طرح می‌گوید: افزایش گستره طرح محدودیت ترافیک هیچ ارتباطی با افزایش نیاز پارکینگ ندارد، زیرا وقتی گستره طرح افزایش می‌یابد تقاضا برای پارکینگ نیز کاهش می‌یابد.
امامی با بیان اینکه با افزایش گستره طرح و ممنوعیت بیشتر ظرفیتهای بیشتری آزاد می‌شود، می‌افزاید: شهروندی که فقط می تواند تا چهارراه ابوطالب یا چهارراه لشکر با خودروی شخصی بیاید از بدو خروج از منزل تصمیم می‌گیرد خودرو را خارج نکند.
وی اظهار می‌دارد: باید روی این مساله کار کنیم که وقتی قرار است محدودیتی با این گستره داشته باشیم استفاده نکردن از خودرو شخصی بهتر از استفاده محدود آن است.

اجبار در اعمال ابزارهای قانونی
وی با بیان اینکه ما در استفاده از وسایل نقلیه شخصی هیچ قانونی نداریم، می‌گوید: این در حالی است که برای همه خدمات حد و مرز تعیین شده است و برای درست مصرف نکردن و یا بیش از حد مصرف کردن قاعده تعریف شده است.
به گفته وی ما در حوزه خدمات عمومی در خودروهای شخصی چنین قاعده و حدو مرزی را نداریم بنابراین ناچاریم از ابزارهای قانونی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه باید مردم را به درست مصرف کردن وسیله نقلیه شخصی عادت دهیم، اظهار می‌دارد: ما می‌خواهیم تعداد سفرهای زاید شهری و حجم تردد خودروها در معابر را کاهش دهیم.
وی با اشاره به ضرورت افزایش امکانات خطوط حمل و نقل عمومی می‌گوید: این در حالی است که اگر با شرایط کنونی بخواهیم 100 دستگاه به خطوط عمومی حمل و نقل اضافه کنیم ظرفیت معابر اجازه نمی دهد.

شهر پیش روی ما و...
اما براستی در شرایطی که برنامه های مدیریت ترافیکی و مدیریت شهری کارآیی و اثربخشی لازم را در بحث کاهش مشکلات ترافیک این کلانشهر نداشته است چرا باید از اقداماتی استفاده شود که منع‌کننده و محدودکننده باشد.
همه می‌دانیم وقتی طرح ترافیک با این گستره را به صورت زوج و فرد اجرا می‌کنیم این بیانگر آن است که یک شهری پیش روی ماست که زیرساختهای آن کارآمد است، مدیریت در آن کاملاً توسعه یافته، رفت و آمد و حمل و نقل عمومی ساماندهی خوبی دارد، زیرساختها اساسی و کارآمد است و مدیریت مؤثر و اثربخش بر آن حاکم است.
اینها همه در حالی است که ما در شرایطی قرار داریم که سیستم شهر، سامانه شهری و نظام یک شهر سرجای خودش نیست و هنوز بخوبی جا نیفتاده و به حد مطلوب نرسیده است و ما ناچاریم از اقدامات زودبازده، کوتاه‌مدت یا اقدامات پلیسی استفاده کنیم و این در تمام دنیا تعریف خاصی دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    43 0
    متأسفانه مسئولين مربوطه كه خود از لحاظ تردد مشكلي ندارند و با ماشينهاي پلاك دولتي به راحتي تردد مي كنند با اين گونه طرحهاي سطحي و غير كارشناسانه درصدد ايجاد مانع و مزاحمت براي مردم مي شوند. اين در حالي است كه حمل و نقل عمومي در برخي نقاط داخل اين طرح به هيچ وجه مناسب نيست ضمن اين كه ما كه دائم در اين محدوده در تردد هستيم مي دانيم كه فقط در ايام نوروز و در ايام پيك شهريور ترافيك مقطعي وجود دارد و بسط طرح زوج و فرد به تمام ماههاي سال اصلا عادلانه به نظر نمي رسد.
  • يک زائر IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    6 2
    مسوولان استان خراسان بدانند که با اجراي اين طرحهاي آبکي زائران را از شهر آقا امام رضا (ع) فراري مي دهند .
  • شهروند IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    6 2
    باتوجه به پيش رو داشتن ايام تعطيلات ايده بسيار خوبي مي باشد اما مثل قديم دليلي ندارد که طرح را افزايش دهند وترافيک را از يک نقظه به نقطه ديگري انتقال دهند محدوده حرم ايام تعطيل هميشه ترافيک بوده اما ايام ديگر سال ترافيکي نيست اگر به جاي گسترش طرح به فکر بهسازي معابر باشند وبي خودي در خيابان 20يا30متري بلوار درست نکنندکه باعث کوچک شدن خيابان گردد ويا زماني که يک جا راخراب ميکنندکه به حساب درست کنندويا بهسازي کننداگر ان راسريعتر انجام دهند وجمع وجور کنند آيا از ترافيک آن منطقه کاسته نمي شود که البته بيشتر اين خراب کاري ها در مرکز شهر بوده وبه کندي پيش ميرود پس اول بايد زير ساختهاي شهرمان را درست کنيم بعد به فکر طرح ترافيک باشيم
  • همشهري IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    4 1
    واقعا آقاي استاندار چطور فکر کردند اين طرح اجرايي هست... والا شهر فقط محله اي که شما زندگي مي کنيد نيست. من براي فعاليت هاي روزانه بايد از چهارراه راه آهن تردد کنم...ميشه بگين چه گلي به سرمون بگيريم
  • سيد هاشم پاكدل IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    4 1
    با سلام واحترام . آيا در طرح ترافيك مشهد براي معلو لين وجانبا زان كه عملا" نمي توانند از وسيله نقليه عمومي استفاده نمايند . امكاني ديده شده است . از طرفي زير ساختهاي شهري نيز براي اين عزيزان فراهم نمي باشد
  • سيدمحمد جواد IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    3 1
    با سلام و آرزوي توفيفات .اجراي طرح ترافيک نوعي اعمال زوز بر مردم است و وادار کردن آنها به استفاده از امکاناتي که بسيار کم و گران قيمت است بنده که محل کارم در محدوده حرم ميباشد و منزلم در سه راه کاشاني اگر بخواهم همين مسير را با وسيله شخصي رفت و آمد کنم بايد نصف هزينه استفاده از وسايل بي کيفيت و گران عمومي را پرداخت کنم آنهم مثلا تا ميدان شهدا .بله البته اين طرح براي مسولين آن که با خودروهاي پلاک عمومي و در عين حال شخصي شده دولت استفاده ميکنند و همچنين براي نيروي انتظامي که مردم را جريمه کند بسيار خوب است.لطفا از اين طرح غير کارشناسي و غير معقول دست برداريد.ممنون
  • هادي IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    2 3
    سلام اجراي اين طرح آنهم در اين وسعت اگر واقعا براي مردم است نه تنها مشکلي را از مردم حل نميکند بلکه واقعا مشکلات مردم را دو چندان ميکندودر محدوده حرم و آنهم در زمان محدود شايد توجيه داشته باشد .اين نارضايتي عمومي را در پي خواهد داشت.
  • بيمه البرز IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    2 1
    طرح ترافيک درصورتي که زيرساختهاي لازم براي رفاه حال مجاورين وزائرين ازجمله افزايش وسايط نقليه عمومي باکيفيت فراهم نشود محکوم به شکست وايجادنارضايتي به دنبال دارد.
  • سيد IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    3 1
    با سلام اجراي اين طرح آن هم با اين وسعت زماني و مکاني کاري است بسيار غير کارشناسي و غير معقول .آخه ساعت 9يا 10 شب آن هم در خياباني مثل مطيري شمالي مثلا چه نيازي است آيا واقعا شلوغه يا مسولين بنا دارند نارضايتي عمومي را افزايش دهند. و با اين کار مردم را نسبت به نظام بدبين کنند.
  • ارش IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    2 0
    با سلام اجراي اين طرح از نظر منافع چي و کسي کارشناسي شده آيا از نظر وسايل رفاهي براي محدوده هم کارشناسي شده يا نه مسلما نه من که خونم محدوده طرحه اگه مشکل اورژانسي و فوري داشتم چي کاربايد بکنم بايد 2 تا ماشين زوج و فرد داشته باشم حتما اين چه کارشناسيه بابا حتما کارشناس هاشونم رشته غير مرتبط استخدام شدن
  • ارش IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    2 0
    شش ميليارد هزينه رو صرف پارکينگ و اسفالت و معابر عمومي مي کردين هر روز تصادف بخاطر نبود روشنايي و نبود چراغ عبور عابر
  • حامد IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    0 2
    با سلام من راننده تاکسي هستم نظرات شما در مورد محدوده ترافيکي به نظر من يک جانبه است شما بايد چند مسئله را در نظر بگيريد 1 - کم شدن آلودگي 2- سرعت در خدمات رساني 3 - رضايت مندي مسافرين بي خوردرو (مسافرين بسيار شده که از ترافيک بيش از حد شکايت کردند و همچنين مزاحمت براي نواميس مسافر کش هاي شخصي و اصرار بيش از حد براي سوار شدن آنها به خودرو)4 - جلوگيري از مسافر کش هاي بدون مجوز که خود عامل ترافيک و آلودگي است اگر قرار باشد ساکنان از مجوز عبور استفاده کنند به نظر ميرسد که وجود طرح بي معناست و نبود طرح يعني هرج و مرج دوباره و کنترل اين مسئله سخت تر از اجراي طرح است در ضمن افرادي هستند که خودرو هايي دارند با 2 پلاک و افرادي هستند که فقط دفترچه تاکسي گرفتند که تاکسي بخرند که از طرح عبور کنند و هيچ خدماتي نميدهند . با توجه به مشکلات موجود باز هم وجود طرح خيلي از مشکلات را حل مي کند.
  • مهدي IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    2 0
    جالب است خود سازمان ترافيك در خارج طرح است ،. خوش به حال پولدارها كه دو تا ماشين مي گيرن
  • علي IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    1 0
    با سلام من ميخواستم بدانم ايا براي آژنسهاي تاکسي تلفني هم مجوز تردد در محدوده طرح را ميدهند يا نه ؟
  • يک راننده IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    5 0
    سلام من يک راننده آژانس هستم.مگر ميشه من روز در ميان برم سر کار و روز در ميان براي زن و بچه ام نان بيارم.من پول ندارم که يک ماشين ديگه با پلاک زوج بخرم.يک فکري به حال آژانس ها بکنين که توي طرح هستند.نان زن وبچه ها را آجر نکنيد که خدا بر همه چيز بيناست.
  • حميد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 0
    اين يعني حرف زور و ديکتاتوري اول شما وسايل نقليه عمومي را بيشتر کنيد بعد به فکر طرح ترافيک بيفتيد اول پارکينگ بسازيد بعد محدوديت ايجاد کنيد تازه در ايجاد وسايل نقليه عمومي هم فقط تبعيض است بعضي جاها دقيقه به دقيقه اتوبوس دارد و بعضي جاها مثل حط37 نيم ساعت بايد منتظر باشي ينکه بگوييد در فلان منطقه جمعيتش بيشتر است لذا اتوبوس بيشتر گذاشته شده حرف بي ربطي است چون در همه مناطق جمعيت زياد است و اتوبوسها شلوغ خدا از شما نگذرد لعنت خدا بر ظالمين باد که اين همه تبعيض در جامعه بوجود آورده ايد .
  • علي IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    1 0
    خط ده وکيل آباد چراکم کردين .همه معترض شدند بعد طرح ترافيک هم گزاشتين ک مردم ب کارشون نرسند.درست برنامه ريزي کنيد.من کارم باخط ده هس بايد ب موقع ب محل کارم برسم قبلاپشت سرهم ميومد الان ي ربع طول ميکشه .خواهشا اتوبوساي که کم شده برگرده
  • ميلاد IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 1
    به نظر من خيلي طرح خوبي است تنها راه براي کاهش آلودگي هواي شهر مقدس مشهد همين طرح ترافيک است آن هم به طور محدوده گسترده تر از مشهد
  • یاور طالبی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 1
    با سلام قبول دارید که در مشهد با وجود آقا امام ع آنهم فقط در در زمان پیک و مقطعی شلوغ میشود . آیا در زمستان و خالی از زایر آیا سزاوار است ما را اذیت کنید و اگر ماشین را فقط برای امرار و معاش خارج میکنیم با جریمه های شما و دوربینهایتان دچار مشکل شویم آیا نظرتان اینگونه بوده در اتاهای فکری که باعث آزار ما میشود آفرین میگوییم و واقعا چه ابتکار خوبی برای خالی کردن جیب هموطنان ترتیب دادید متشکرم . والسلام
  • محمدرضا IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    چرا شهرداری برای مبارزه با آلودگی هوا از اتوبوسهای خودش شروع نمی کند؟ زمانی لااقل اسم گاز سوز کردن اتوبوسها را داشتند و الان که فقط خواجه حافظ شیرازی است که نداند هیچ اتوبوسی بدون دود در سطح شهر تردد نمی کند. تازه قرار بود که از درآمد ناشی از آزاد سازی قیمت سوحت حمل و نقل عمومی را سامان دهند. پولش را گرفتند و یک لیوان آب هم روش!حالا هم با افتخار مهر کارشناسی بر چنین طرح هایی می زنند