گروه اقتصادی- فرزانه غلامی - مجلس از تحقیق و تفحص از بانک مرکزی، منصرف شد تا ساکنان ساختمان شیشه‌ای 17‌‌طبقه‌ای در خیابان میرداماد نفس راحتی بکشند. <BR>

مجلس با بانک مرکزی آشتی کرد

عقب‌نشینی مجلس پس از آن رخ داد که موضعگیری‌های تند پارلمان‌نشینان در خصوص لزوم تحقیق و تفحص از این ساختار از کوتاه نیامدن آنان به هیچ قیمتی حکایت می‌کرد.
در ابتدای امر بازار اتهام و برچسب‌زنی بسیار داغ بود؛ از یک‌سو ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی نمایندگان مجلس را به «گروکشی» و «باج‌گیری» متهم کرد، زیرا تعطیلی چند صندوق قرض‌الحسنه فاقد مجوز در شمال‌غرب کشور را که نمایندگان آماده‌کننده طرح تحقیق و تفحص در هیأت مدیره آن حضور دارند، عامل اصلی در تند شدن آتش تحقیق و تفحص از سوی مجلس می‌دانست.
کمی پس از این یعنی در روزهای پایانی سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به جدی شدن تحقیق و تفحص از این بانک گفت: «بانک مرکزی از این اقدام استقبال می‌کند، چون به این امر اعتقاد داریم.
عملکرد بانک مرکزی شفاف است و ما بهترین عملکرد را در چهار، پنج سال گذشته داشته‌ایم، اما با توجه به هجمه دشمن علیه ایران و تحریمهای صورت گرفته مطرح کردن موضوع تحقیق و تفحص در چنین شرایطی بی‌انصافی است». اظهارات رئیس کل بانک مرکزی زمانی جالب‌تر شد که تأکید کرد: «مطرح شدن موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در مجلس باعث ایجاد نوسانهایی در بازار ارز شد و ما دیدیم حدود 500‌تومان قیمت ارز را بالا برد.»
در مقابل این اظهار نظر تند معاون نظارتی بانک مرکزی و گفته‌های نسبتا ملایم رئیس کل، پارلمان‌نشین‌ها وجود رابطه میان این دو مسأله را رد و تأکید کردند از آنجا که مواردی چون نوسانهای شدید نرخ ارز و برخورد ضعیف بانک مرکزی با آن و سلیقه‌ای عمل کردن این بانک در قبول یا رد مجوز برخی بانکها و مؤسسات اعتباری از دلایل اصلی تصویب طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بوده است هیچ عاملی نمی‌تواند مجلس را از تصمیمش منصرف کند.
بدین‌ترتیب و با جدی‌تر شدن تحقیق و تفحص از بانک مرکزی قرار شد با شروع سال‌جاری و اتمام بررسی لایحه بودجه، هیأت رئیسه تحقیق و تفحص از این بانک تعیین و خواسته مجلس عملی شود، حالا اما به نظر می‌رسد به یک‌باره انتقادها به دوستی و خشم‌ها به آرامش تبدیل شده، زیرا هم مجلس از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و هم دیگر خبری از موضع‌گیری‌های تند بانک مرکزی نیست.
به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی، «12 طرح تحقیق و تفحص به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است که دو مورد آن را پس گرفتند و یکی از آنها رأی نیاورد، تحقیق و تفحص از بانک مرکزی هم که رای آورد توسط هیأت رئیسه متوقف شد».
ارسلان فتحی‌پور شائبه کم‌کاری کمیسیون اقتصادی در انجام تحقیق و تفحص‌ها و بویژه در حوزه بانک مرکزی را بصراحت رد کرد. واقعیت این است که دیگر نمایندگان مجلس هم یا ترجیح می‌دهند در خصوص دلایل توقف اجرای این طرح سکوت کنند یا با کنایه و در پرده صحبت می‌کنند.
در این باره عضو کمیسیون اقتصادی به خبرنگار ما گفت: به نظر می‌رسد اجرای این طرح فعلاً به صلاح کشور نیست!
سید محمد حسین میرمحمدی اضافه کرد: هیأت رئیسه تأکید دارد اجرای این طرح به مصلحت کشور نیست و امیدواریم در دولت بعدی مجلس در خصوص استقلال بانک مرکزی ورود پیدا کند و با تصویب این امر بسیاری از مشکلات فعلی در حوزه سیاستهای پولی و مالی کشور از میان برود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر دلیل کوتاه آمدن مجلس در تحقیق و تفحص از بانک مرکزی گفت: در حال حاضر طرحهای مربوط به تحقیق و تفحص در چندین حوزه در مجلس وجود دارد که تا در صحن علنی تصویب و حکم آن توسط هیأت رئیسه ابلاغ شود زمان زیادی نیاز داریم.
عزت‌ا... یوسفیان‌ملا افزود: مجلس تاکنون درگیر بررسی بودجه بوده و به لحاظ قانونی در زمان بررسی بودجه هیچ موضوع دیگری جز طرحهای 3‌فوریتی نباید در دستور کار باشد که تحقیق و تفحص از بانک مرکزی از این دست طرحها نیست!
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اجرای این طرح فعلاً بنا به دلایل نامعلومی به مصلحت نیست، اما این موضوع هنوز به وضوح به مجلس اعلام نشده است.
وی همچنین ابراز امیدواری می‌کند پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سرانجام طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی از وضعیت مبهم کنونی خارج شود.
با این تفاسیر و در شرایطی که دلیل یا دلایل اصلی عقب‌نشینی مجلس از تحقیق و تفحص از بانک مرکزی همچنان بر مردم و حتی خود نمایندگان پارلمان پوشیده است، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی مسایل ارزی را عاملی برای توقف اجرای این طرح می‌دانند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.