آیت‌ا... مروارید، سالها پناهگاه معنوی مردم مشهد بود. مسجد ملاحیدر که او امام جماعتش بود، هر بامداد و ظهر و شامگاه، شاهد حضور پرطراوت و با علاقه زائران حرم امام رضا(ع)، به ویژه جوانان بود که سعی می‌کردند خود را به نماز با صفای آن استاد اخلاق برسانند.

هرچه دارم از امام رضا(ع) است

 آیت‌ا... مروارید که از شاگردان آیت‌ا... میرزا مهدی اصفهانی وعارف مشهور شیخ حسنعلی نخودکی به شمار می‌آمد، سالها در حوزه مشهد به تربیت طلاب و دانش پژوهان پرداخت.به یاد استاد اخلاق مردمی حوزه علمیه مشهدچند درس از مکتب اخلاقی اش بیان می‌شود.
چه کرامتی از این بالاتر ؟
شخصی از آیت‌ا... مروارید پرسید: شما این همه مدت که در جوار حضرت رضا (ع) بوده‌اید کرامتی هم از حضرت رضا (ع) دیده اید که برای ما نقل کنید ؟ ایشان بلافاصله فرمودند: چه کرامتی از این بالاتر که من هر چه دارم، از حضرت رضا (ع) دارم !
رویت هلال ماه
حاج آقا جلال مروارید نقل می‌کنند: شب اول ماه شوال، با اخوی (آیت‌ا... مروارید) به مسجد گوهرشاد رفتیم و در یکی از شبستان‌ها کنار ایشان مشغول نماز شب عید فطر شدیم . در اثنای نماز، شخصی می‌آمد و می‌رفت و گویا منتظر بود نماز اخوی تمام شود . وقتی دید نماز طول می‌کشد به ایشان گفت: آیت‌ا... العظمی بروجردی در ایوان مقصوره منتظر شما هستند . اخوی نماز را سلام داد و با هم نزد آیت‌ا... العظمی بروجردی رفتیم . مردم در محضر ایشان منتظر ثبوت رویت هلال ماه شوال برای آیت‌ا... بروجردی بودند . آیت‌ا... العظمی بروجردی از اخوی پرسیدند: شما ماه را دیده اید ؟ اخوی پاسخ دادند: بله ! آیت‌ا... العظمی بروجردی بی درنگ و بدون سوال از محل، زاویه و کیفیت رویت رو به مردم فرمودند: الحمدلله فردا عید است ! مردم نیز با خوشحالی صلوات فرستادند .
کمک آبرومندانه
یکی از روحانیون مشهد نقل کرد: اوایلی که به مشهد منتقل شدم با کسی آشنا نبودم و در منطقه‌ای خانه‌ای اجاره کردم . آن زمان شرایط مالی مناسبی نداشتم . روزی که برای پرداخت اجاره ماهانه نزد صاحبخانه رفتم با کمال تعجب صاحبخانه ام گفت: شخصی اجاره شما را تا یکسال پرداخت کرده است و من که حیران مانده بودم، مدت‌ها بعد فهمیدم که آن شخص آیت‌ا... مروارید بوده است .
احترام آیت‌ا... سیستانی
آیت‌ا... مروارید در آخرین سفر زیارت عتبات عالیات سال 1377 شمسی به همراه چند تن از نزدیکانشان برای دیدار با آیت‌ا... سیستانی به منزل ایشان رفتند. با ورود آیت‌ا... مروارید، آیت‌ا... سیستانی برای استقبال ایشان به صحن حیاط آمدند و بعد از عرض سلام، دست ایشان را بوسیدند و خودشان به جای یکی از جوان‌ها، زیر بغل ایشان را گرفتند. آیت‌ا... مروارید در آن ایام که دیگر چشمشان نمی دید پرسیدند: ایشان کیست ؟ آیت‌ا... سیستانی خود پاسخ دادند: منم علی!
(به نقل از کتاب مروارید علم و عمل، نوشته محمد الهی خراسانی )
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حجت اله IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    0 1
    رحمت و رضوان خدا به روح مطهرش