معتمدی: قدس ویژه خراسان - معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با بیان اینکه 5/43 درصد اراضی محدوده حریم شهر و 5/48 درصد اراضی تا حریم شهر مشهد موقوفه آستان قدس رضوی است، گفت: ...

نقش اراضی آستان قدس در امور رفاهی، خدماتی، عمرانی و تنفس شهر مشهد

اگر محدوده حریم مشهد 30 هزار هکتار باشد، 13 هزار هکتار آن را اراضی موقوفه امام رضا(ع) تشکیل می‌دهد.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه تعدادی از این اراضی وقف شده قدمتی بیش از 700 سال دارند، افزود: اسناد این موقوفات طی دو تومار «علی شاهی» و «عضدالملک» کتابت شده است .
جواد محسنی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تأسیس اداره ثبت و اسناد و املاک مربوط به سال 1308 است در حالیکه بسیاری از موقوفات آستان قدس رضوی مربوط به قبل ازاین سال می‌باشد،اضافه کرد:در حال حاضر 85 درصداراضی موقوفات آستان قدس رضوی دارای سند مالکیت ثبتی است و مابقی هم که با مسائلی مانند اختلافات یا سهام مشایی بودن هنوز سند ثبتی ندارندبا ارائه اسناد وقفی در دستور کار برای صدورمالکیت ثبتی قرار دارند.
وی با بیان اینکه به دلیل تعداد و حجم زیاد اراضی موقوفه امام رضا(ع)، آستان قدس رضوی بزرگ مالک شهر است، تصریح کرد: از این رو آستان قدس رضوی در تصمیم گیری‌های کلانشهر دخالت داشته و با تمام دستگاه‌های خدمات رسان در تعامل می‌باشد.
این مقام مسؤول ادامه داد: در واگذاری هر پلاک ثبتی موقوفه امام رضا(ع) سعی شده برابر اصول شهرسازی تمام سرانه‌های مورد نیاز شهر مانند کاربری فضای سبز، معابر عمومی، خدماتی و تجهیزات حمل و نقل، پارک و باغ شهرها تعبیه و در اختیار قرار داده شود.
محسنی با بیان اینکه باغ شهرها و پارکها در حکم ریه و تنفسگاه شهر و سکونتگاه‌ها تلقی می‌شوند، گفت: این سرانه‌ها برابر ضوابط اختصاص می‌یابد، ضمن اینکه برخی از این خدمات کاربردی فراتر از شهر مشهد و مردم آن دارد که می‌توان به طور نمونه به مساحت 900 هکتاری فرودگاه و یا فضای اختصاص یافته برای پایانه مسافربری مشهد اشاره کرد که غیر از ساکنان این کلانشهر، شهروندان دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور از آن استفاده می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: کاربری‌های یاد شده برابر قانون و ضوابط با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذی ربط ایجاد شده است.
وی ادامه داد: اراضی موقوفه آستان قدس رضوی که هنوز واگذار نشده، اما رها شده نیستند، به عنوان ذخیره شهری هستند تا متناسب با رشد شهر و دیگر شاخصه‌های شهرسازی مورد استفاده قرار گیرد. البته تا آن موقع برای این اراضی اقدامهایی مانند دیوارکشی انجام شده است تا دید بصری مناسبی داشته باشد.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی همچنین به واگذاری زمین در حدود 10 نقطه از شهر مشهد اشاره کرد و یادآور شد: سالانه به طور میانگین در این نقاط 250 قطعه زمین از طریق سالن واگذاری و به صورت مزایده واگذار می‌شود و درآمد آن طبق نیت واقف هزینه می‌گردد.
محسنی از 7 مدیریت در حوزه املاک و اراضی آستان قدس خبر داد و گفت: مدیریت املاک و اراضی یک مشهد که رینگ داخلی شهر را با تعداد قطعات مسکونی زیاد با ارایه خدماتی مانند انتقال، تجدید اجاره و واگذاری تحت پوشش دارد. مدیریت املاک و اراضی 2 نیز رینگ خروجی شهر را که بیشتر دارای اراضی کشاورزی و باغی است، تحت پوشش دارد .
وی با بیان اینکه مدیریت املاک اراضی سرخس نیز 37 پلاک ثبتی اراضی موقوفه را در این شهر با یک رویه مشخص و قانونی تحت پوشش دارد، تأکید کرد: مدیریت حفاظت املاک و اراضی وظیفه سنگین حفظ و استفاده بهینه و درآمدزایی اراضی موقوفه و هزینه کرد آن طبق نیت واقف را در دستور کار دارد.

رصد املاک موقوفه
وی با اشاره به اینکه 20 اکیب گشت به طور شبانه روزی هر گونه اعمال تغییر کاربری و خلاف شروط سند اراضی موقوفه را رصد می‌کنند، اظهار داشت: هر گونه تغییر در نوع بهره برداری از اراضی موقوفه و برخلاف شرط سند قید شده باید با دریافت مجوز باشد.
وی با اشاره به تعامل و همکاری آستان قدس با دستگاه‌هایی مانند شهرداری و بنیاد مسکن خاطرنشان کرد: بسیاری از ادارات دولتی مستأجر آستان قدس رضوی هستند و در حوزه فضای سبز با گرفتن مال الاجاره به صورت 2 و 4 درصد، اراضی در اختیار شهرداری و نیز آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

آستان قدس و 300 هزار مستأجر
محسنی تعداد مستأجران آستان قدس رضوی را در شهر مشهد 300 هزار مورد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که رقم مال الاجاره‌های آستان قدس رضوی خیلی پایین است .
به گفته وی، نرخ اجاره برای استفاده به صورت مسکونی معادل نیم درصد نرخ منطقه ای دارایی برای هر متر مربع در سال می‌باشد که برای بازه زمانی 10 و یا 20 ساله بسته به نظر مستأجر تجدید اجاره می‌شود .

عدم مالکیت قطعی
وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه در بحث واگذاری‌ها اگر همه ضوابط و مقررات کامل رعایت شود، آیا افراد حقیقی مالکیت زمین موقوفه دریافتی را خواهند داشت، گفت: موقوفه به هیچ عنوان به طور قطعیت واگذار نمی شود و به فروش نمی رسد، بلکه منافع آن به صورت استیجار در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی هم در حکم کارگذاری است که تضمین کننده حقوق واقف و عمل به نیات وقف کننده می‌باشد.
وی ادامه داد: کمیسیون موقوفات اسناد اراضی را که صاحبان آن قصد وقف دارند، بررسی می‌کند، بنابراین سند نباید ملی باشد، ضمن اینکه نبایدمعارض و متصرف داشته باشد. حتی اگر ورثه دارد باید همه وراث به انجام آن رضایت دهند. اینگونه نیست که هر زمینی برای وقف به آستان قدس رضوی پذیرفته شود.
وی درباره میزان بدهی مستأجران اراضی موقوفه نیز به خبرنگار ما گفت: به دلیل پایین بودن مال الاجاره بدهی معوقه داریم و بعضاً دیده می‌شود از مدت اجاره 10 ساله یک موقوفه مدتها می‌گذرد، اما استفاده کننده هنوز برای بستن قرارداد جدید مراجعه نمی‌کند و یا اجاره قبلی را نداده است.

سهم 61 درصدی در فضای سبز
محسنی درباره اینکه چقدر از فضای سبز مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است، تصریح کرد: بیش از 61 درصد فضای سبز شهرداری و بیش از 60 درصد کاربری‌های آموزشی در اختیار آموزش و پرورش و نیز58 درصد فضاهای بهداشتی، موقوفه امام رضا(ع) و متعلق به آستان قدس رضوی است.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی ادامه داد: 41 درصد موقوفات در حوزه مسکونی استفاده می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.